3347
Sök

Tjuvström från startmotor?

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Finns säkert tusentals trådar om detta men jag har inte fått fram något korrekt svar än.
Det är så att jag äger en Volvo 850 från 1995.
Felet är att batteriet går ner helt när bilen stått stilla i ca 12 timmar, generatorn laddar perfekt, batteriet är ett nästan rent nytt exide och jag har mätt fram att den tar tjuvström. Men det konstiga då är att när jag mäter vidare så kommer tjuvströmmen från startmotorn.. Kan det vara solenoiden i startmotorn som drar tjuvström eller det kan bero på dålig kontakt från +kabeln eller någon jordkabel som inte jordar som den ska?
Är väldigt tacksam för svar!
Tack på förhand/ Markus k

16 197 Inlägg
19 januari 2010
#2
säker på att de inte e generatorn då??   de kan va diodbryggan som e kass.. laddar gör den ju när man kör men så fort man står still så töms batteriet.

har haft samma fel på en gammal golf.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#3
nästan säker på att det inte är det eftersom när jag mäter upp tjuvströmmen så kommer den från startmotorn och inte ifrån diodbryggan (som sitter i generatorn)

2 655 Inlägg
19 januari 2010
#4
En solenoid kan inte dra tjuvström. Hållindningen i solenoiden skulle brinna av (antingen går starten jämt eller inte alls). Enda gången en start drar ström är när den vrider runt motorn.

Hur har du uteslutit generatorn? Har en/flera dioder gått så drar generatorn upp till 4A.
Kan även vara något annat i bilen som drar ur, hur stort är urdraget?

4 001 Inlägg
19 januari 2010
#5
jag undrar också hur du kommit fram till att det är just startmotorn, har du kopplat bort allt annat?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#6
naturligtvis kan jag inte utesluta generatorn. kom på att det så klart också kan vara dioder i generatorn som gått, du fick mig att tänka till där.. Tjuvströmmen ligger  mellan 1,5-2 A. jag har prövat rycka alla säkringar och tjuvströmmen ändrar inte sig och när jag mäter på kablen som går från batteriet till startmotorn visar den 1,5-2 a.
tack för ditt svar.

2 655 Inlägg
19 januari 2010
#7
Inte så att den kabeln som går ner till starten sedan går vidare till generatorn?
Vad laddar generatorn vid ca 2500rpm med fullt fläkt, helljus på och lite andra förbrukare?

4 001 Inlägg
19 januari 2010
#8
prova att plocka bort B+ ifrån generatorn, sen provar du med +kabeln på generatorn, jag tror att det är den som är boven i dramat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#9
jo naturligtvis gör den det, det var jag som tänkte helt fel...
har inte kollat upp vad den laddar vid ca 2500rpm med fullt fläkt, helljus på och lite andra förbrukare.. men jag har nyligen bytt laddningsregulator(om det har någon betydelse) ska generatorn ladda runt 13-14 volt när en del förbrukar är till? om den inte laddar så mycket kan jag då vara säker på att det är dioderna? Är vädligt tacksam för svar då jag inte är så kunnig inom detta område..

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#10
svar till kolvas: hur menar du när du skriver ''sen provar du med +kabeln på generatorn''?
mvh markus

21 761 Inlägg
19 januari 2010
#11
Om du kopplar loss laddkabeln från generatorns B+, som kolvas skriver, så ser du ju direkt om det slutar dra ström. Enkelt.

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#12
ok tack för hjälpen

2 655 Inlägg
19 januari 2010
#13
Den ska inte ladda under 13,5V för att ha en chans att ladda ett batteri som den ska.
Ta inte av pluskabeln när motorn är igång, då dödar du garanterat generatorn. Detta gick att göra förr på de gamla likströmmarna (någon enstaka gång)..


Sök