2951
Sök

Gokart med FWD motor på och diffa lådan?

Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken säger så har jag och några polare tänkt att bygga en gokart med FWD motor ifrån antingen en Golf,Escort,volvo,nissan mm får se vad vi får tag på?

Det vi undrar är fall vi kan svetsdiffa lådan och sedan bakmontera den på vårat gokarts chassi?

Hur kommer det fungera att köra, hur det håller och samtidigt bete sig?

För borde väl inte vara några problem tanke på att man inte kommer svänga med däcken för har läst lite om det men i vårat fall ska det ju motorn bak monteras big_smile

Så finns det några problem man behöver känna till tror ni??


Volvoskadad
6 017 Inlägg
Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 januari 2010
#3
bygg en sand loppa istället om du ska ha bilmotor smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

105 Inlägg
18 januari 2010
#4
De blir jävligt tugnt!


Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#5
Jo det väger lite men en sådan liten motor är inte så himla stor visst blir inte en gokart i vanlig storlek men den blir väll lite av en blandning blire ju men vi ska hålla oss åt gokart hållet big_smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 januari 2010
#6
Men för att svara på frågan, så javisst går det att göra. Dock aningens bökigare att komma in till diffdreven för att svetsa.

Jonas

Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#7
Jo kanske det men det får väl bli en tung gokart big_smile Bygger folk med mc motorer så får en sån liten ynka motor plats big_smile blir ju inte som det här gokarts bygget iaf som de kallart det kan man klassa som sandloppa big_smile haha http://www.youtube.com/watch?v=222Y169f … re=related
Linusandler skrev:
De blir jävligt tugnt!


Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#8
Volvo_Mannen skrev:
Men för att svara på frågan, så javisst går det att göra. Dock aningens bökigare att komma in till diffdreven för att svetsa.

Jo det kan man ju lugnt säga heeh men är ju ett projekt vi ska ha i skolan så man ska ju ha lite att göra big_smile


KHRacing
18 januari 2010
#9
räcker ju med en Fiesta 1,0 motor liksom i en gokart isf., klart det går som sagts tidigarei tråden, MEN


hur tror du/ni att däcken kommer klara tyngden ?

Jag tror inte det alls.

Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#10
KHRacing skrev:
räcker ju med en Fiesta 1,0 motor liksom i en gokart isf., klart det går som sagts tidigarei tråden, MEN


hur tror du/ni att däcken kommer klara tyngden ?

Jag tror inte det alls.

Okej ska väll säga så här då så inget missbedöms smile

Det blir väl inte riktigt som en gokart men man kan säga att det blir som en förvuxen gokart med större mm inte kanske som en äkta gokart men med samma samma chassi utseende mm.


KHRacing
18 januari 2010
#11
Barra91 skrev:
KHRacing skrev:
räcker ju med en Fiesta 1,0 motor liksom i en gokart isf., klart det går som sagts tidigarei tråden, MEN


hur tror du/ni att däcken kommer klara tyngden ?

Jag tror inte det alls.

Okej ska väll säga så här då så inget missbedöms smile

Det blir väl inte riktigt som en gokart men man kan säga att det blir som en förvuxen gokart med större mm inte kanske som en äkta gokart men med samma samma chassi utseende mm.

kolla on www.jula.se ... de har flertalet mindre hjulkit som borde passa rätt bra.
eller satsa på 10" hjul från en hundkojja så har ni säkerheten med däcksbelastningen säkrad.

191 Inlägg
18 januari 2010
#12
varför inte bygga en radical istället? känns lite som slöseri med tid att bygga nåt 'go-kartliknande' som man ändå inte kan tävla med i nån klass om man nu skulle vilja det sen.

anledningen till att jag föreslår det här är att om man har sån energi och vilja att konstruera (och kanske vilja lära sej saker lite mer djupgående på kuppen?) så känns det bara rent spontant vettigare att lägga tiden på det istället.

är man dock ute efter att 'leka lite' så kan man väl såga och kapa lite i en befintlig småbil man tycker verkar rolig..?

bara mina tankar.. smile

mvh!

Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#13
KammaDej skrev:
varför inte bygga en radical istället? känns lite som slöseri med tid att bygga nåt 'go-kartliknande' som man ändå inte kan tävla med i nån klass om man nu skulle vilja det sen.

anledningen till att jag föreslår det här är att om man har sån energi och vilja att konstruera (och kanske vilja lära sej saker lite mer djupgående på kuppen?) så känns det bara rent spontant vettigare att lägga tiden på det istället.

är man dock ute efter att 'leka lite' så kan man väl såga och kapa lite i en befintlig småbil man tycker verkar rolig..?

bara mina tankar.. smile

mvh!

Radical bygge???? vad är det? big_smile  Såga och kapa hehe big_smile Vi har ju tillgång till rätt bra saker måste jag säga tanke på att våran skola ligger brevid och ägs av Siemens och Sapa som garanterat kan hjälpa till med chassi och kaross delar så det blir ju ett seriöst bygge och inget som byggs hemma i garaget big_smile eheeheh wink


191 Inlägg
18 januari 2010
#14
Barra91 skrev:
KammaDej skrev:
varför inte bygga en radical istället? känns lite som slöseri med tid att bygga nåt 'go-kartliknande' som man ändå inte kan tävla med i nån klass om man nu skulle vilja det sen.

anledningen till att jag föreslår det här är att om man har sån energi och vilja att konstruera (och kanske vilja lära sej saker lite mer djupgående på kuppen?) så känns det bara rent spontant vettigare att lägga tiden på det istället.

är man dock ute efter att 'leka lite' så kan man väl såga och kapa lite i en befintlig småbil man tycker verkar rolig..?

bara mina tankar.. smile

mvh!

Radical bygge???? vad är det? big_smile  Såga och kapa hehe big_smile Vi har ju tillgång till rätt bra saker måste jag säga tanke på att våran skola ligger brevid och ägs av Siemens och Sapa som garanterat kan hjälpa till med chassi och kaross delar så det blir ju ett seriöst bygge och inget som byggs hemma i garaget big_smile eheeheh wink

ett videoklipp blandat sr3 & sr8:
http://www.youtube.com/watch?v=INBJuZrVvjU

det vanligaste är att man åker borrade suzukimotorer som sitter i deras hayabusa. vet inte exakt vart effekten hamnar men skulle gissa på strax över 200hp. i det lätta radicalchassit blir resultatet att det går ganska fort. vill man sedan att det ska gå ännu fortare finns det ju radical klasser med större motorer. SR8LM är med V8 på 460hp. världsrekordet runt nürburgring ska enligt utsago vara satt av en sån.
om den klassen körs i sverige tror jag dock inte, men den med hayabusamotor körs däremot här.

tycker själv radical racing är riktigt grymt smile mycket fart för pengarna i förhållande till andra racingklasser.

ett företag som säljer radical-chassikit, rullande eller 'turn key' vet jag dock inte men det spelar ju ingen roll om du ska bygga ett eget chassi. men här kan du iaf läsa lite om det:
http://www.radicalsportscars.com

mvh!

Svets inriktad
158 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#15
KammaDej skrev:
Barra91 skrev:
KammaDej skrev:
varför inte bygga en radical istället? känns lite som slöseri med tid att bygga nåt 'go-kartliknande' som man ändå inte kan tävla med i nån klass om man nu skulle vilja det sen.

anledningen till att jag föreslår det här är att om man har sån energi och vilja att konstruera (och kanske vilja lära sej saker lite mer djupgående på kuppen?) så känns det bara rent spontant vettigare att lägga tiden på det istället.

är man dock ute efter att 'leka lite' så kan man väl såga och kapa lite i en befintlig småbil man tycker verkar rolig..?

bara mina tankar.. smile

mvh!

Radical bygge???? vad är det? big_smile  Såga och kapa hehe big_smile Vi har ju tillgång till rätt bra saker måste jag säga tanke på att våran skola ligger brevid och ägs av Siemens och Sapa som garanterat kan hjälpa till med chassi och kaross delar så det blir ju ett seriöst bygge och inget som byggs hemma i garaget big_smile eheeheh wink

ett videoklipp blandat sr3 & sr8:
http://www.youtube.com/watch?v=INBJuZrVvjU

det vanligaste är att man åker borrade suzukimotorer som sitter i deras hayabusa. vet inte exakt vart effekten hamnar men skulle gissa på strax över 200hp. i det lätta radicalchassit blir resultatet att det går ganska fort. vill man sedan att det ska gå ännu fortare finns det ju radical klasser med större motorer. SR8LM är med V8 på 460hp. världsrekordet runt nürburgring ska enligt utsago vara satt av en sån.
om den klassen körs i sverige tror jag dock inte, men den med hayabusamotor körs däremot här.

tycker själv radical racing är riktigt grymt smile mycket fart för pengarna i förhållande till andra racingklasser.

ett företag som säljer radical-chassikit, rullande eller 'turn key' vet jag dock inte men det spelar ju ingen roll om du ska bygga ett eget chassi. men här kan du iaf läsa lite om det:
http://www.radicalsportscars.com

mvh!

Okej det låter ju riktigt intressant det där big_smile frågan är bara med ekonomin skolan sponsrar en hel del kan jag säga men till sånt här kan bli svårt om man inte bygger så seriöst och ställer ut på Elmia elr nån annan mässa och reklamerar skolan och det så Kankse det skulle gå igenom? tongue Men lite mer begränsad budget för samma som de riktiga men en billigare variant kanske skolan ger nog inte mer än 20000 papp tror jag inte men men man vet ju inte? big_smile eheh

Tackar för tipsen KammaDig wink Mvh smile


191 Inlägg
18 januari 2010
#16
Barra91 skrev:
KammaDej skrev:
Barra91 skrev:

Radical bygge???? vad är det? big_smile  Såga och kapa hehe big_smile Vi har ju tillgång till rätt bra saker måste jag säga tanke på att våran skola ligger brevid och ägs av Siemens och Sapa som garanterat kan hjälpa till med chassi och kaross delar så det blir ju ett seriöst bygge och inget som byggs hemma i garaget big_smile eheeheh wink

ett videoklipp blandat sr3 & sr8:
http://www.youtube.com/watch?v=INBJuZrVvjU

det vanligaste är att man åker borrade suzukimotorer som sitter i deras hayabusa. vet inte exakt vart effekten hamnar men skulle gissa på strax över 200hp. i det lätta radicalchassit blir resultatet att det går ganska fort. vill man sedan att det ska gå ännu fortare finns det ju radical klasser med större motorer. SR8LM är med V8 på 460hp. världsrekordet runt nürburgring ska enligt utsago vara satt av en sån.
om den klassen körs i sverige tror jag dock inte, men den med hayabusamotor körs däremot här.

tycker själv radical racing är riktigt grymt smile mycket fart för pengarna i förhållande till andra racingklasser.

ett företag som säljer radical-chassikit, rullande eller 'turn key' vet jag dock inte men det spelar ju ingen roll om du ska bygga ett eget chassi. men här kan du iaf läsa lite om det:
http://www.radicalsportscars.com

mvh!

Okej det låter ju riktigt intressant det där big_smile frågan är bara med ekonomin skolan sponsrar en hel del kan jag säga men till sånt här kan bli svårt om man inte bygger så seriöst och ställer ut på Elmia elr nån annan mässa och reklamerar skolan och det så Kankse det skulle gå igenom? tongue Men lite mer begränsad budget för samma som de riktiga men en billigare variant kanske skolan ger nog inte mer än 20000 papp tror jag inte men men man vet ju inte? big_smile eheh

Tackar för tipsen KammaDig wink Mvh smile

ja om man säger såhär.. om skolan hellre sponsrar er att kasta bort tiden på att bygga nån gokartliknande 'det-blir-vad-det-bli-variant' som man i slutändan ändå inte har nån större nytta utav, istället för ett bygge av en racebil (och om den nu blir bra byggd som även då har ett värde i pengar) så måste jag säga att jag inte riktigt förstår hur dom resonerar.

ser ni till att bygga den godkänd enligt sbf´s reglemente så har ni garanterat tillbaka pengarna skolan la ut flera gånger om ifall ni vill sälja chassit sen.
det dyra med racing är inte att bygga chassit till bilen, utan att tävla med den då det blir mycket omkostnader i däck, bromsar, bränsle osv. även transport till/från race, boende vid ev flerdagarsrace och såna saker drar också iväg i pengar.

säg det här till den som är ansvarig i din skola över era projektarbeten, jag tror inte du kommer ångra dej.

mvh smile

Svets inriktad
158 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#17
Neä helt sant men vi ska kolla upp lite och planera lite och se fall vi får tid till att bygga något sådant här bygge för skulle va så jävla tråkig att börja bygga sen inte hinna klar med skiten hmm
Men att få igenom det blior nog inga problem har nämligen en jäkligt bra rektor som tycker om såna här insatser och idéer och att det reklamerar skolan och ägarföretagen mkt som äger skolan:)


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
#18
Ett annat tokprojekt som man mööööjligen kan ha användning av och kanske tillochmed få registrerat är om man tar en bil och byter plats på motor. Tex en golf, vipps efter lite trolleri, en mittmotorgolf.

Går då med lite välvilja att få den som ombygt fordon. (då om man inte ändra motorns effet och konstruktion i sig)

Bara för att förvirra tråden lite till med skojjiga ideer.

Men, åter till ämnet. Om man absolut ska bygga en gocart med bronto-motor så hitta en så liten och lätt som möjligt. Kanske gamla hundkoja på 800cc kan vara lagom ? (fast dom växer ju inte på träd)

Några motorer man kan kolla efter kan vara:
vw Lupo är ju små maskiner, om man hittar en billigt dvs
Fiat 126 är så liten som det kan gå å få en bil nästan.     594cc till 700cc motorer
Renault 5 800cc till 1400cc
Suzuki swift 993cc



Sök