3957
Sök

Hur mycket klarar denna drivknut (volvo 140 model)

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#1
hej!
har precis bytt växelåda till m46 i min 245:a. det jag funderar på om denna drivknut (bild) kommer att hålla för 250 - 300 hk? ska nämligen kapa och svets om kardanen. så tänkte ha denna drivknut mot lådan pgr av några olika skäl

jag tror drivknuten sitter orginal på 140 modellerna. den är iaf mycket mindre än orginal 240 drivknutarna från 91.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/100748/844370_a0jemt.jpg

mvh david
Senast redigerat av Nagz (23 januari 2010)

Smålänning
7 883 Inlägg
23 januari 2010
#2
Det gör den säkert. Brukar i alla fall inte vara kardanen som pajar först...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Det gör den säkert. Brukar i alla fall inte vara kardanen som pajar först...

ok men det känns inte ås bra att chansa för den här delen sister mot lådan så om den går av trillar den ner i marken och om man har otur så hugger den fast och slår sönder mycket under bilen

322 Inlägg
23 januari 2010
#4
finns ju folk som vridit av kardan på 240 me b21 så ja skulle nog inte chansa iaf=)
går de inte o ha en knut från en 240 740 me grövre kardanen?

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#5
driftking199 skrev:
finns ju folk som vridit av kardan på 240 me b21 så ja skulle nog inte chansa iaf=)
går de inte o ha en knut från en 240 740 me grövre kardanen?

jag försökte byta till 240is runda medbringare men den passade inte:S och 740is medbringare med hardyskiva e förstor och passar inte.

245 Inlägg
23 januari 2010
#6
Bilden visar ett knutkors ingen drivaxel, Avgörandse frågan om hållbarhet är väl beroende på hur man kör, vilka däck m.m m.m kör du med sura 175:or som drivhjul håller det nog för 500hk hänger du dit M/T däck så går den nog direkt

S.v.r

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#7
Turbo_Davve skrev:
Bilden visar ett knutkors ingen drivaxel, Avgörandse frågan om hållbarhet är väl beroende på hur man kör, vilka däck m.m m.m kör du med sura 175:or som drivhjul håller det nog för 500hk hänger du dit M/T däck så går den nog direkt

japp det e ett knutkors. har aussilocker diff i bakaxel, 100% låsning vid gas och 235 i bak.

391 Inlägg
24 januari 2010
#8
Kör smile vanliga gat däcka så har du så inte bra fäste:P och hurt mycket pulver har du i motorn? montera en kardan ring om du inte litar på det ett litet tips smile

så här hållbar var min på min bil knuten höll lol
https://www1.garaget.org/archive/15/14016/46541/46541-1479631.jpg
Senast redigerat av Xabin (24 januari 2010)


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#9
Xabin skrev:
Kör smile vanliga gat däcka så har du så inte bra fäste:P och hurt mycket pulver har du i motorn? montera en kardan ring om du inte litar på det ett litet tips smile

så här hållbar var min på min bil knuten höll lol
http://www1.garaget.org/archive/15/1401 … 479631.jpg

jag mellan 250 till 300 hk. 235 i bak med diffad bakaxel.
kardan ring?

761 Inlägg
24 januari 2010
#10
Den klena kardanen som det gäller i detta fall går av relativt lätt, körde av den på min 164:a med 263hk med slicks.

Du kan byta medbringaren både på växellåda och bakaxel för att den grövre ska passa.

Ska man sen bygga om kardanen så blir den aldrig kraftigare än original, det är välldigt svårt.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#11
dannnej skrev:
Den klena kardanen som det gäller i detta fall går av relativt lätt, körde av den på min 164:a med 263hk med slicks.

Du kan byta medbringaren både på växellåda och bakaxel för att den grövre ska passa.

Ska man sen bygga om kardanen så blir den aldrig kraftigare än original, det är välldigt svårt.

mmm men grejen är att jag inte kan byta medbringaren för den passar inte. så jag måste komma på nått eget.

jag kommer kanske att svarva ordnign en egen medbringare så jag kan köra med den grövre kardanen. för den sitter orginal på min 245.


Sök