3426
Sök

Ändra när vtecen går in...tycker 6000rpm är lite väl högt?

25 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag köpte just en Honda civic type R    2005...

Läste lite på nätet att folk hade så vtecen gick in vid 4500varv...men jag antar väl att det är något med styrboxen/chip osv?

Och om man ska peta med lödkolven själv så löser man nog inte det?



Vore skoj o få något smart svar, för jag är inte så kunnig på sånt här....


tjo


Snickarjävel
554 Inlägg
23 januari 2010
#2
winrar skrev:
Jag köpte just en Honda civic type R    2005...

Läste lite på nätet att folk hade så vtecen gick in vid 4500varv...men jag antar väl att det är något med styrboxen/chip osv?

Och om man ska peta med lödkolven själv så löser man nog inte det?



Vore skoj o få något smart svar, för jag är inte så kunnig på sånt här....


tjo

6000 är helt lagom smile honda motorerna är till för att varvas smile

ingen bild på den ?

25 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#3
Hehe jo det märker jag iofs ^^ men jag kör rätt så lugnt nu...spinner ju bara loss i denna jäkla jobbiga snö sad


lite synd att det är så höga varv som man måste ha för att vtec ska gå in...gillar ljudet...och det är ju lite svårt att köra lugnt inne i stan tex o ligga på 6000varv tongue

Bilder kommer sen, skapade just användare här. Kändes som det var onödigt förut, då jag hade en Opel Corsa med "rally" automatlåda ^^ RÖD dessutom


1 207 Inlägg
23 januari 2010
#4
Har en kompis med en -92(?) vti. Han har ställt ned vtec:en med hjälp av en apexi box.

edit: någon liknande http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw … controller
Senast redigerat av maco (23 januari 2010)

Snickarjävel
554 Inlägg
23 januari 2010
#5
winrar skrev:
Hehe jo det märker jag iofs ^^ men jag kör rätt så lugnt nu...spinner ju bara loss i denna jäkla jobbiga snö sad


lite synd att det är så höga varv som man måste ha för att vtec ska gå in...gillar ljudet...och det är ju lite svårt att köra lugnt inne i stan tex o ligga på 6000varv tongue

Bilder kommer sen, skapade just användare här. Kändes som det var onödigt förut, då jag hade en Opel Corsa med "rally" automatlåda ^^ RÖD dessutom

Var köpte du hondan om man får frågaz?

528 Inlägg
23 januari 2010
#6
När jag går in på wikiepdia och läser om VTEC så säger sidan att VTEC är en teknik för att optimera ventil-tiderna ( två kamaxlar anpassade för lägre och högre varv?)   och då ställer jag mig frågan - varför vill du ändra på det?
Tydligen ska systemet ge bränslesnål körning på låga varv och full effekt på höga varv.  Varför vill du ändra det?  Det låter ju perfekt.  Nu förstår jag dig iofs inte - vill du ha mer effekt på lägre varv? Mer effekt=spinner loss, vilket du väl inte ville för du ville ju inte gasa fram ljudet?    Nu har jag säkert inte förstått det hela rätt men jag trodde kamaxel och dylikt just är optimerade för varv-registret.  Om nu man kunde kört med vtec lägre ner i registret och fått något mer positivt förutom "ljudet" varför gör inte Honda det?   Jag har säkert fel, och rätta mig gärna då,  men om kamaxeln för höga varv är just optimerad för höga varv så borde det väl bli knasigt att ha få systemet att köra med de tiderna på låga varv?
Jag är nyfiken i en strut så korrigera gärna mina konstiga antaganden. smile

Got VTEC?
1 593 Inlägg
24 januari 2010
#7
Köp ett Hondata K-Pro, det är en databox som du ersätter den gamla med, med den får du tillgång till att mappa om bilen när du vill och kan då bl.a ställa ner varvtalet där VTEC går in. Det är också skitbra att ha K-Pro när du börjar lägga på avgas, grenrör, luftfilter osv på bilen, då kan du mappa om den så att den slipper gå som skit + att du tjänar hästkrafter på att mappa om den.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

25 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#8
Rensvinf skrev:
När jag går in på wikiepdia och läser om VTEC så säger sidan att VTEC är en teknik för att optimera ventil-tiderna ( två kamaxlar anpassade för lägre och högre varv?)   och då ställer jag mig frågan - varför vill du ändra på det?
Tydligen ska systemet ge bränslesnål körning på låga varv och full effekt på höga varv.  Varför vill du ändra det?  Det låter ju perfekt.  Nu förstår jag dig iofs inte - vill du ha mer effekt på lägre varv? Mer effekt=spinner loss, vilket du väl inte ville för du ville ju inte gasa fram ljudet?    Nu har jag säkert inte förstått det hela rätt men jag trodde kamaxel och dylikt just är optimerade för varv-registret.  Om nu man kunde kört med vtec lägre ner i registret och fått något mer positivt förutom "ljudet" varför gör inte Honda det?   Jag har säkert fel, och rätta mig gärna då,  men om kamaxeln för höga varv är just optimerad för höga varv så borde det väl bli knasigt att ha få systemet att köra med de tiderna på låga varv?
Jag är nyfiken i en strut så korrigera gärna mina konstiga antaganden. smile

Okej då, jag kan erkänna att jag läst på wikipedia om vtecen...och det du säger är iofs sant..

Så det kanske är dumt o ändra massor...Blev bara lite sugen på att ändra om. Så jag tar åt mig av dina kloka ord här faktiskt smile
Tycker du det är rent korkat att försöka chippa bilen då? Så man får ut lite mer häst och att man tar bort hastighetsspärren? 235 ska den gå max i. Men enligt kompisen som hade den förut så maxade han den till 250 + 5 pers i bilen ^^


25 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#9
Scoobyman skrev:
winrar skrev:
Hehe jo det märker jag iofs ^^ men jag kör rätt så lugnt nu...spinner ju bara loss i denna jäkla jobbiga snö sad


lite synd att det är så höga varv som man måste ha för att vtec ska gå in...gillar ljudet...och det är ju lite svårt att köra lugnt inne i stan tex o ligga på 6000varv tongue

Bilder kommer sen, skapade just användare här. Kändes som det var onödigt förut, då jag hade en Opel Corsa med "rally" automatlåda ^^ RÖD dessutom

Var köpte du hondan om man får frågaz?

Köpte den av en kompis. Vaddårå?



Sök