2895
Sök

Hur vet jag vad jag ska ha för spridare?

191 Inlägg
29 december 2009
#41
JoeyJ skrev:
6cc/hk är ju bara en grov riktlinje som brukar stämma hyfsat, dock stämmer den nog bättre för effekter under 1000hk wink

Testa räkna på den här sidan, riktigt bra!
http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml

ja det är möjligt att det kan vara så, kanske på grund av större energiförluster ju mer effekt man plockar ut? vad tror du? bra länk också tack för den.

mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 december 2009
#42
KammaDej skrev:
JoeyJ skrev:
6cc/hk är ju bara en grov riktlinje som brukar stämma hyfsat, dock stämmer den nog bättre för effekter under 1000hk wink

Testa räkna på den här sidan, riktigt bra!
http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml

ja det är möjligt att det kan vara så, kanske på grund av större energiförluster ju mer effekt man plockar ut? vad tror du? bra länk också tack för den.

mvh

Men åter igen 1000hk är ju irrelevant utan att veta mer om motorn. 1000hk på den ursprungliga Peugeotmotorn ger inte samma verkningsgrad som på den senare nämnda V8:an.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

191 Inlägg
29 december 2009
#43
torpis skrev:
KammaDej skrev:
JoeyJ skrev:
6cc/hk är ju bara en grov riktlinje som brukar stämma hyfsat, dock stämmer den nog bättre för effekter under 1000hk wink

Testa räkna på den här sidan, riktigt bra!
http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml

ja det är möjligt att det kan vara så, kanske på grund av större energiförluster ju mer effekt man plockar ut? vad tror du? bra länk också tack för den.

mvh

Men åter igen 1000hk är ju irrelevant utan att veta mer om motorn. 1000hk på den ursprungliga Peugeotmotorn ger inte samma verkningsgrad som på den senare nämnda V8:an.

ja det är ju rimligt att saker som topparnas flöde, kamtider/lyft osv spelar stor roll.

58 Inlägg
1 januari 2010
#44
Kör med 750cc spridare så har du så det räcker om du vill trimma lite mer. Och det kommer du säkert vilja göra wink. Mvh E85
Senast redigerat av E85 (1 januari 2010)


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 januari 2010
#45
E85 skrev:
Kör med 750cc spridare så har du så det räcker om du vill trimma lite mer. Och det kommer du säkert vilja göra wink. Mvh E85

Om vi ser det med att överdimensionera spridare, vad har det för effekt på bränsleförbrukning etc? Går det att få de stora spridarna att öppna så pass kort tid att de inte ger mer bränsle än de mindre?

Som exempel en motor som körs på 2500rpm på motorvägen (låg belastning, konstant varv och snålkörning) - ger då 750cc spridare samma bränslemängd som t.ex. 400cc spridare? Hur blir skillnaden mot standard? (Ta en 2liters 4a där bara spridare är bytta samt det som krävs för att tillåta mappning.) Går allt lika smidigt?

Om "ja" - varför ska man då ha mindre spridare alls?
Om "nej" - Då vill jag veta mer. big_smile


93 Inlägg
1 januari 2010
#46
sirmiro skrev:
E85 skrev:
Kör med 750cc spridare så har du så det räcker om du vill trimma lite mer. Och det kommer du säkert vilja göra wink. Mvh E85

Om vi ser det med att överdimensionera spridare, vad har det för effekt på bränsleförbrukning etc? Går det att få de stora spridarna att öppna så pass kort tid att de inte ger mer bränsle än de mindre?

Som exempel en motor som körs på 2500rpm på motorvägen (låg belastning, konstant varv och snålkörning) - ger då 750cc spridare samma bränslemängd som t.ex. 400cc spridare? Hur blir skillnaden mot standard? (Ta en 2liters 4a där bara spridare är bytta samt det som krävs för att tillåta mappning.) Går allt lika smidigt?

Om "ja" - varför ska man då ha mindre spridare alls?
Om "nej" - Då vill jag veta mer. big_smile

Självklart flödar en större spridare mer på samma tid, därför behöver man mappa om styrsystemet så att de nya spridarna ger rätt mängd bränsle. Ju större spridare du har desto kortare öppetider kommer du att få. Resultatet blir att stora spridare får väldigt korta öppetider vid låglast, vilket kan ge ett ojämnt bränsleflöde eftersom fördröjningen hos spridaren blir procentuellt större gentemot den totala öppetiden.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 januari 2010
#47
oskar_j skrev:
sirmiro skrev:
E85 skrev:
Kör med 750cc spridare så har du så det räcker om du vill trimma lite mer. Och det kommer du säkert vilja göra wink. Mvh E85

Om vi ser det med att överdimensionera spridare, vad har det för effekt på bränsleförbrukning etc? Går det att få de stora spridarna att öppna så pass kort tid att de inte ger mer bränsle än de mindre?

Som exempel en motor som körs på 2500rpm på motorvägen (låg belastning, konstant varv och snålkörning) - ger då 750cc spridare samma bränslemängd som t.ex. 400cc spridare? Hur blir skillnaden mot standard? (Ta en 2liters 4a där bara spridare är bytta samt det som krävs för att tillåta mappning.) Går allt lika smidigt?

Om "ja" - varför ska man då ha mindre spridare alls?
Om "nej" - Då vill jag veta mer. big_smile

Självklart flödar en större spridare mer på samma tid, därför behöver man mappa om styrsystemet så att de nya spridarna ger rätt mängd bränsle. Ju större spridare du har desto kortare öppetider kommer du att få. Resultatet blir att stora spridare får väldigt korta öppetider vid låglast, vilket kan ge ett ojämnt bränsleflöde eftersom fördröjningen hos spridaren blir procentuellt större gentemot den totala öppetiden.

Jo, det är ju gaska självklart att de flödar mer på samma tid.
Men om vi ser ett styrsystem idag, klarar det av att få en 750cc spridare att köras på en standardmotor, eller vilka differenser handlar det om? Är det möjligt att få en bil med 750cc att dra 0.7 i motorvägsfart?

Om inte - vad är det som hindrar det?

Vid vilken nivå börjar det ge ett ojämnt flöde och hur kan man förhindra det?
Jag vill mest veta generellt då jag inte hittat någon direkt guide som förklarar allt med spridare och just varför det blir som det blir. tongue


4 001 Inlägg
1 januari 2010
#48
jag har sett en del bilar med dubbla spridare för att gå runt problemet med ojämnt flöde vid låglast, om det är ett bra sätt eller inte kan jag inte svara på

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

93 Inlägg
1 januari 2010
#49
sirmiro skrev:
oskar_j skrev:
sirmiro skrev:

Om vi ser det med att överdimensionera spridare, vad har det för effekt på bränsleförbrukning etc? Går det att få de stora spridarna att öppna så pass kort tid att de inte ger mer bränsle än de mindre?

Som exempel en motor som körs på 2500rpm på motorvägen (låg belastning, konstant varv och snålkörning) - ger då 750cc spridare samma bränslemängd som t.ex. 400cc spridare? Hur blir skillnaden mot standard? (Ta en 2liters 4a där bara spridare är bytta samt det som krävs för att tillåta mappning.) Går allt lika smidigt?

Om "ja" - varför ska man då ha mindre spridare alls?
Om "nej" - Då vill jag veta mer. big_smile

Självklart flödar en större spridare mer på samma tid, därför behöver man mappa om styrsystemet så att de nya spridarna ger rätt mängd bränsle. Ju större spridare du har desto kortare öppetider kommer du att få. Resultatet blir att stora spridare får väldigt korta öppetider vid låglast, vilket kan ge ett ojämnt bränsleflöde eftersom fördröjningen hos spridaren blir procentuellt större gentemot den totala öppetiden.

Jo, det är ju gaska självklart att de flödar mer på samma tid.
Men om vi ser ett styrsystem idag, klarar det av att få en 750cc spridare att köras på en standardmotor, eller vilka differenser handlar det om? Är det möjligt att få en bil med 750cc att dra 0.7 i motorvägsfart?

Om inte - vad är det som hindrar det?

Vid vilken nivå börjar det ge ett ojämnt flöde och hur kan man förhindra det?
Jag vill mest veta generellt då jag inte hittat någon direkt guide som förklarar allt med spridare och just varför det blir som det blir. tongue

Rent generellt ska det nog inte vara några problem med att få en bil med 750cc spridare att bibehålla bränslekonomin (efter mappning), problemet är när spridartiderna börja bli extremt korta. Så en speciell, vädligt effektiv motor, kanske kan komma ner i onödigt korta spridartider i motorvägsfart. Men bara för att spridartiderna blir så korta behöver det inte betyda att den drar mer bränsle, bränslemängden kan ju variera åt båda hållen.

Sen beror det även på styrsystemet i sig, olika system har olika felmarginaler, vilket påverkar hur korta spridartider som fungerar bra.
Anta t.ex. att öppetiderna som begärs är 1ms, men att de i själva verket öppnar 1.2ms, en felmarginal på 0.2ms, 20%. Sen jämför du detta med mindre spridare, som behöver vara öppna i 5 ms för att leverera samma bränslemängd, om man antar samma felmarginal på 0,2ms, så att den egentliga öppetiden blir 5,2 ms, så är det i detta fallet bara 4% ifrån den begärda öppetiden. Där ser man tydligt nackdelen med för stora spridare.

Detta problemet kan man lösa med två olika spridarbanker, den ena med små spridare för låglast/dellast och den andra för fullast.


245 Inlägg
23 januari 2010
#50
Jag kör med 1000cc spridare på min volvo med MAX 300 hk funkar klockrent! (kör med MS) Bättre med förstora än försmå tongue
Senast redigerat av Turbo_Davve (23 januari 2010)

S.v.r

10 287 Inlägg
25 januari 2010
#51
Nja...

Desto större dom blir desto svårare blir det generellt sett att få vettig tomgång.

Och skall det vara nån mening med att ha större än vad mappad effekt kräver så måste man utnyttja detta endera som aktiverad kalluppfettning eller som säkerhetsuppfettning om motorn går på "överlast" pga tex rusande laddtryck.

/Göran


Turbo_Davve skrev:
Bättre med förstora än försmå tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2010
#52
men det finns väl egentligen ingen anledning att köpa fel spridare heller.  Har man "fel" liggande på hyllan är det ju gratis att testa hur långt 400cc räcker, eller hur illa det blir på tomgång med 1600cc, men står man och skall handla nya så kan man ju försöka sikta någorlinda rätt direkt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök