3529
Sök

Hjälp! får inte av kamedjan bmw 325 e36. ( kan man ta av bulten på den glidskenan som rör sig?)

81 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
på den glidskenan till vänster där spännaren sitter, kan man ta av bulten längst ner? isåfall hur?

här är en länk på glidskenan, första bilden. PS lånad tråd
http://www.rabiatmotor.com/forum/viewto … p;start=90

Motborgare
1 099 Inlägg
21 januari 2010
Har du tänkt plocka av kedjan utan att dela på den?

-- K

106 Inlägg
21 januari 2010
Lite dålig bild men det ser ut som en låsring bara. Är väl bara att sprätta av den o ta bort släpan?

---???---

81 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
fått av kedjan nu men problemet kvarstår

kolla länk dör filmklipp http://www.youtube.com/watch?v=ihX-fBfv … r_embedded

När jag ska dra runt vevstaken så fastnar den hela tiden och går inte att rubba, bara om man drar tillbaka den, drar man åt snabbt så rullar den lite mer man för att sedan fastna igen.

samma problem när kamkedja är på eller av.

när jag skulle starta motorn så fastna den när jag drog åt tändningen, fick göra så ett par gånger sedan starta den och gick fint ett tag och sedan börjar den skramla lite.

106 Inlägg
22 januari 2010
Vad var problemet från början med bilen?

Du kan väl inte dra runt (vevaxeln) utan kedja till kammarna. Då kommer ju kolvarna krocka med ventlierna. Har du ställt toppen i OD?

Väldigt svårt att förstå vad du menar med din förklaring. (inget dumt menat) men förklara tydligare vad du skall göra så kanske man kan hjälpa dig.
Senast redigerat av P. Hansson (22 januari 2010)

---???---

3 235 Inlägg
22 januari 2010
Den går inte helt runt för att kolvarna krockar med ventilerna.
jag tror dina ventiler har blivit krökta.

81 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
även när kedjorna sitter på så fastnar vevaxeln när jag drar runt för hand, har oxå tänkt att ventilerna är krökta, men ni tror inte att det kan vara vevlagerna?

problemet började en gång när jag skulle starta bilen, (ett par veckor efter toppapackningsbyte) så vred jag runt tändningen så precis efter startmotorn börjat snurra så fastna skitet, alltså startmotorn gick inte runt mer. prövade 2-3 gånger och då gick bilen igång. det kom inte missljud föränn efter 2-4 veckor

3 235 Inlägg
25 januari 2010
Om bilen gick bra efter toppbytet så verkar dina vevlager ha skurit.
Upplevde samma problem på en bil där veven gick ca ett halvt varm, och så var det stopp, inte ens startmotorn orkade dra runt.

81 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
är det svårt att byta vevlager isåfall?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2010
javes skrev:
är det svårt att byta vevlager isåfall?

vevlagrena är inte svåra att byta, men har du skador på veven så får du byta den, alt slipa om den och köra med andra lager.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

3 235 Inlägg
26 januari 2010
Jag kom också att tänka på att vissa BMW har mekaniska tryckare, och ibland kan de gå av.
Har du sett under ventilkåpan?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2010
engolf skrev:
Jag kom också att tänka på att vissa BMW har mekaniska tryckare, och ibland kan de gå av.
Har du sett under ventilkåpan?

M50B25 har hydrauliska tryckare

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Motborgare
1 099 Inlägg
26 januari 2010
javes skrev:
även när kedjorna sitter på så fastnar vevaxeln när jag drar runt för hand, har oxå tänkt att ventilerna är krökta, men ni tror inte att det kan vara vevlagerna?

problemet började en gång när jag skulle starta bilen, (ett par veckor efter toppapackningsbyte) så vred jag runt tändningen så precis efter startmotorn börjat snurra så fastna skitet, alltså startmotorn gick inte runt mer. prövade 2-3 gånger och då gick bilen igång. det kom inte missljud föränn efter 2-4 veckor

Det var inte så att det hade läckt vatten in i en cylinder? (mätte du upp toppen innan du monterade den?)
Då får man i alla fall det beteendet och har man otur kan man kröka en stake på det sättet.

-- K

Sök