3285
Sök

Basselement i hatthyllan?

13 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
Jag har en mitsubishi eclipse 94. 
jag har lite problem med att få plats med en baslåda efterssom skuffen bara är 30cm (12") upp till hyllan. Det var någon som sa till mej att man kunde göra ett hål i hatthyllan och bara montera basen därpå. finkar detta? måste man inte ha en låda som sluter "trycket" eller fungerar skuffen som en sorts "låda"?

Jag är inte jettekräsen på ljudet. men vill ha lite extra dunk. går de bra med 2st enkla 6x9 då?

Kom gärana med andra förslag eller ex. på färdiga lådor runt 900-1000:-

13 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
om jag bygger en egen sluten låda till en 10".. spelar det stor roll om jag har en speciel höjd bredd osv eller är det oke sålänge jag har rätt volym?

21 761 Inlägg
22 september 2006
Det är lådvolymen som är huvudsaken.

Om du bara använder 6x9" så brukar man helt enkelt bara sätta dem i hatthyllan så att skuffen får agera som låda. Det viktiga är att hatthyllan ska vara stabil så att högtalarna inte vibrerar en massa, de ska sitta riktigt stumt. En rejäl spånskiva eller MDF-skiva bör användas som hylla, då kan man få högtalarna att sitta bra.
Senast redigerat av Drönirettab (22 september 2006)

13 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
jag ahr ett förslag att sätta en skiva bakom baksätena. och montera två 10" därpå och använta skuffen som "låda" .. (fäller då fram baksätena när jag vill lyssna ordentligt) hadde det funkat hyffsat?

21 761 Inlägg
23 september 2006
Det fungerar inte lika bra som att göra en riktig låda, dessutom ska baselementena vara gjorda för freeair-montering om man gör på det sättet(tex DLS OA 10). Om du inte vill göra en egen låda så är det nog lättare med färdigbyggd låda.

Om du inte är ute efter mycket eller häftig djupbas så kan du sätta 6x9" i hatthyllan och skippa iden på baslåda, det finns en del 6x9" som ger ett ganska hyffsat dunk.

Sök