3408
Sök

Trimma en Mercedes w124 300E -87a

127 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
Nu är det dags för förstabil och jag har bestämt mig för morfars gamla något "tyskstukade" benzare från 87.
Rättare sagt w124 300E på 22k mil med automatlåda smile
Den är ursprungligen från Tyskland, men den har stått i en lade de senaste tre åren, dock är den i MYCKET fint skick. 99.9% rostfri, endast några bubblor.

Den raka 6:an på 180hk skall självklart få en rejäl service, men sen vill jag nog ha lite till big_smile

Tror ni det är värt att trimma tysken eller cool, och isåfall hur eller med vad? tongue jag kan nämligen noll om att trimma bilar?

Vad kostar det? och vad är värt att göra?
Senast redigerat av olsen_swe (24 januari 2010)

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

4 682 Inlägg
24 januari 2010
#2
Vad har du för budget, vad ska du använda bilen till och vad har du för effektmål?

127 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#3
Budgeten beror helt på vilket resultat det ger så att säga smile
Men målet är väl att den ska punga ut 200-250hk? Vet inte ens om det är värt det, då jag inte vet vad man kan göra och vad det kostar?

Tanken på att chiptrimma och köpa nytt avgassystem har slått mig? är det en bra idé eller?
Senast redigerat av olsen_swe (24 januari 2010)

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

127 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#4
Ingen som har kunskap eller idéer om detta? yikes

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

1 570 Inlägg
26 januari 2010
#5
Chiptrim tror jag inte det finns till m103 motorn, inte vad jag sett eller hört iaf, då skulle jag redan trimmat min. DeT är en gammal konstruktion och jag har för mig att insprutningen är mekanisk och inte kopplat till någon ecu. Däremot till den nyare 24ventilaren tror jag det finns chip.

Annars är väl turbokonvertering vägen att gå men det kostar ju mycket mer. Motorn sägs vara väldigt tålig. Jag skulle satsat på ett insatsfilter typ K&N och kanske göra nåt med avgassystemet. Om du har en 87:a så har du väl ingen katalysator (om du har tur)? Då har du 190hk i så fall. Den är ganska bra utväxlad och väger inte så mycket som man kan tro och 0-100 går på 8sek med automat och de är trevliga på motorvägen.

Gå in på www.mbsca.com/forum och fråga där smile
Senast redigerat av M103 (26 januari 2010)

127 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#6
Okej jo men avgassystem hade vart fint att byta upp sig, men vet inte vart man kan hitta till denna bilen? hmm

Dessutom tänkte jag på en annan grej. Bilen har som sagt vart stående i ca 4 år i en torr lada. Tror ni den behöver någon extra stor service eller liknande då? Innan den blev avställd och gömd i ladan så gick den faktiskt genom besiktningen! smile hehe
Senast redigerat av olsen_swe (27 januari 2010)

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

Motborgare
1 099 Inlägg
27 januari 2010
#7
Oljebyte och att gå över bromsarna, är väl det som borde vara mest påträngande.

-- K

1 570 Inlägg
28 januari 2010
#8
Byt oljan i automatlådan och bakaxeln också. Oljan i diffen ska vara typ nåt sånt här, inte nödvändigtvis redline. Det finns två pluggar på klumpen, en för avtappning och en för påfyllning. Det är 14mm insexnyckel om jag inte missminner mig.
http://www.redlineoil.se/75w80-75w140ns.html

Smörj upp allt och vaxa sen är det bara ut och köra. smile Tänk på att tvätta och vaxa lite extra noga på den då inte står emot rost sådär superbra i längden. Bäst att rostskydda framskärmarna på insidan.

Jag kan inte så mycket om avgassystem, fråga nån specialistverkstad, de kan säkert hamra ihop nåt som passar.


Sök