Byta växellåda på en saab 9000CDE 90a, Från automat till manuell!? Hur svårt? Går de?

meenCL
27 januari 2010 · 46 Inlägg

Byter fråga i tråden och undrar hur svårt är de att byta växel låda i en 9000CDE? Jag vill hemskt gärna ha en manuell och jag undrar om de går? Hur funkar det med elektroniken och display och datorn i bilen? Får jag koppla bort något?

Snabba svar uppskattas! TACK TACK

// Joan!!


GAMMLA FRÅGAN

Som rubriken lyder så vill ja utföra ett motorbyte på en Saab 900 som jag har stå ändes. Hade gärna haft kvar 9000an men den är automatare och tråkig. Jag undrar om det fungerar att göra ett motorbyte där emellan?

9000 är en 9000 CDE från 90 automat 2,3L 16v. 900hundran är från 94 och det sitter en manuell växellåda och en 2,0 motor.  Fungerar detta med el, och byte från automat till manuell?

Och om de nu fungerar vad finns där att tänka på? Och ta hänsyn till?

Tacksam för hyfsat snabba svar! Och svar man kan lita på inte från folk som inte är säkra...

Senast redigerat av meenCL (29 januari 2010)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Ingenting är omöjligt men motorerna blev kortare 94 just för att kunna få ned dom i ng900

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
AxlSam
27 januari 2010 · 1 497 Inlägg

Olika motorer..
Kortmotorn kom -94

Maniac_84
27 januari 2010 · 36 Inlägg

ring saab o hör, för svärfar skulle buta från en 9000 till 900 motor runt 05 års mod, men där var 1 eller 2 delar man fick ändra på annars var det bara att byta rakt av typ, har för mig att det var topp, insug och ljetråget

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Maniac_84 skrev:
ring saab o hör, för svärfar skulle buta från en 9000 till 900 motor runt 05 års mod, men där var 1 eller 2 delar man fick ändra på annars var det bara att byta rakt av typ, har för mig att det var topp, insug och ljetråget

Ja det är en jäkla skillnad, motorerna är de samma i ng900 och 9000 MY 94-98, innan dess var motorerna längre och kortades ned enbart för att passa i ng900

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
ascona-tic
27 januari 2010 · 1 497 Inlägg

passar inte mot lådan.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
meenCL
29 januari 2010 · 46 Inlägg

Byter fråga i tråden!

ascona-tic
29 januari 2010 · 1 497 Inlägg

Ska inte vara några problem men är det inte lättare att byta bil?  Men räkna låda (drivaxlar?) pedalställ koppling växelspakställ och registreringsbesiktning hos sbp.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Polaren
29 januari 2010 · 352 Inlägg

Det är lite fix med att ändra till manuell, gjorde det på en audi och det tog några dagar faktiskt(hade ju dock aldrig gjort det tidigare) men det är pedalställ, drivaxlar troligtvis(olika längder), vxl, tryckplatta, lameller, svänghjul, växelspak sen är det inte direkt mycke mer än så.

Vad gäller det för årsmod.? jag fixa på en gammal 86a och jag hade kvar all elektronik, fick ju sätta en liten koppling för startspärren. vet inte riktigt hur nyare har med elektroniken, enda som sluta fungera på min var farthållaren.

Mvh

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang