4077
Sök

Tempertaturmätaren fungerar inte som den ska. Saab 9-5 -00

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#1
hej!

för att göra det enklare för er så kopierar jag rakt av från lathunden som är klistrad! smile

• Bilmodell
Saab 9-5 kombi 2.0t

• Årsmodell
2000

• Miltal
20 000

• Modifikationer på bilen 
bilen är original.

• Hur yttrar sig felet? 
temperaturmätaren som visar motortemperaturen stiger väldigt lite under körning. låter man den stå på tomgång och gå en stund medans man gasar lite så stiger den till ungefär mitten. den sjunker dock till nästan botten så fort man kör igen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
felet är permanent.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
jag har inte gjort någon felsökning mer än att låta bilen stå på tomgång och då upptäckt att den går upp till normal nivå. jag har undersökt om vattnet i expansionskärlet blir varmt och det blir det, dock inte varmare än att du kan stick ner fingrarna utan att bränna dig. (vet inte hur varmt det ska bli ärligt talat) när bilen är varm så stiger även vätskenivån i kärlet så att det nästan svämmar över när du öppnar men fortfarande inte så varmt att du bränner dig.


mina egna spekulationer är att det skulle kunna vara antingen termostaten eller någon givare till mätaren som bråkar. vet dock inte vart jag hittar dessa under huven så all hjälp är av värde smile

tack på förhand!
MVH Fredrik


Bussmekaniker
81 Inlägg
29 januari 2010
#2
Får du ingen värme i bilen eller värme på motorn så är det termostaten! smile

1 854 Inlägg
29 januari 2010
#3
Exakt så är det på brorsans Ibiza.

Han har bytt vattenpump termostat och givaren, men det är samma efter de.

Antagligen så är det jävligt bra kylning  i era bilar eller så måste det va nått fel.

Antar att du oxå inte får nån jättevärme inne i bilen med max värme på?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 januari 2010
#4
byt termostat och lufta ordentligt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#5
jag får värme i bilen. och inte dålig värme heller utan den fungerar alldeles utmärkt vad jag har märkt.

onej84: jo tanken har slagit mig med men att kylningen skulle vara så in i helvettes bra tror jag inte tongue
för jag har kört en annan 9-5a också (dock sedan) och på denna fanns inte dessa symptomen alls så något måste ju vara fel hmm

MVH Fredrik


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 januari 2010
#6
Jordfel till antingen tempgivare eller huvudinstrumentet ??

Kan ju vara något sånt som spökar..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#7
okej, vart hittar jag givaren samt termostaten under huven? har kollat lite men inte kommit fram till vart det sitter? hmm

kan tillägga att det tar ungefär en mil innan jag får upp värmen i bilen (snitthastighet ca 50). är det lång tid? för började fundera på om det inte kan vara termostaten iaf? hmm

MVH


50 Inlägg
30 januari 2010
#8
låter som termostaten, har haft liknande symtom på min bil, kunde köra hur länge som helst innan den kom upp i temp, och slog jag på fläkten så sjönk tempen, bytte termostat och allt löste sig


VD :=)
90 Inlägg
30 januari 2010
#9
känt fel på saabarna att termostaten lägger av. bytt ett antal, men du har 2.3 liters motorn va sitter termostaten bakom motor till vänster om spridarrampen. sitter med 3 skruvar 13mm om jag inte minns fel. kom ihåg att lufta riktigt efteråt. finns inga luftningsskruvar dock hmm

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#10
tack så mycket!
kan tillägga att jag körde 2-3 mil idag med värmen inställd på högsta och det blev aldrig varmare än "normalvarmt" eller vad man ska säga så det lär nog vara termostaten.

nazse89: jag har 2.0t motorn. sitter termostaten på samma ställe då som du sa? förklara gärna tydligt för känner mig inte särskilt hemma på det här. du säger att den sitter till vänster om spridarrampen? hur ser spridarrampen ut och hur känner jag igen den? och hur luftar jag systemet om det inte finns några luftningskskruvar?  jag hade för mig att det var självluftande kylsystem på de flesta "nya" bilar? smile

tack på förhand smile

MVH Fredrik



Sök