2435
Sök

Byta kamrem själv eller lämna in?

11 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej nu har min v40 2,0 t -98 passerat 24000 mil och dax för kamremsbyte, hur svårt är det att byta sj eller ska jag lämna in på märkesverkstad?

vad är ett rimligt pris om någon ska byta den om man har köpt alla delar som behövs, som rem, spännare och vattenpump..

jag har fått ett pris på volvo som ligger på strax över 4000 inkl allt

tips på bra och billiga mek som byter dessa delar runt borlänge..skulle uppskattas.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juni 2008
#2
Varför behöver du byta vattenpump?
Klart, om det är glapp i den, annars är dom väldigt hållbara tycker jag, jämfört med äldre volvo-modeller.

Det är ju inte svårt att byta, om man vet hur man ska göra och vad man ska tänka på.
Men om du lämnar in den på verkstad, så har du ju garanti på jobbet, det har du inte om du gör det själv ju.

Är du osäker, så lämna in det.
Du tycker kanske 4000 låter mycket, men vänta då tills du får ventilras, och hela toppen går åt skogen...

På min 850 plockar man av hjulet och sen viker man undan innerskärmen och bytar via hjulhuset, och lossar alla kåpor över kamremmen där, och sen ska man ha koll på märkningen på kamaxlarna, och innan man startar något bör man dra runt motorn för att känna så att det går fritt.
Senast redigerat av TurbOla (15 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
15 juni 2008
#3
om du har hållt på mycket med bilar kan du nog byta själv men då ska man bort med hjulet och in i en lucka där och strula. om man får kammremen 1 kugg fel så är det renovering av toppen som gäller, så jag rekomenderar att lämna in den på verkstad men det behöver inte vara märkes verkstad.


11 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#4
oki det va ju länge sen jag bytte kamrem och då va de på en ford scorpio de va ju inte så svårt men det här är ju betydligt trängre och nyare bil smile

beträffande vattenpumpen så byter ja ju inte den ifall det inte behövs.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juni 2008
#5
Japp, det är pilligt men det går. wink

Tar inte så lång stund att byta själv, men du får ju ta loss spännaren och spänna ihop den, och låsa den, och lite sånt, tar en stund.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

42 Inlägg
15 juni 2008
#6
Hoj_Henke skrev:
beträffande vattenpumpen så byter ja ju inte den ifall det inte behövs.

vattenpumpen tycker jag du ska byta i vilket fall som helst om du planerat ha kvar bilen.. eftersom den drivs av kamremmen så kommer du få kamrem/ventilras om den skulle kärva ihop om nåt år eller två.. jag jobbar som bilmek och vi byter alltid vattenpump vid ett kamremsbyte när den drivs av kamremmen för att kunna ge en shysst garanti till kunden smile


55 Inlägg
15 juni 2008
#7
Sternborn skrev:
Hoj_Henke skrev:
beträffande vattenpumpen så byter ja ju inte den ifall det inte behövs.

vattenpumpen tycker jag du ska byta i vilket fall som helst om du planerat ha kvar bilen.. eftersom den drivs av kamremmen så kommer du få kamrem/ventilras om den skulle kärva ihop om nåt år eller två.. jag jobbar som bilmek och vi byter alltid vattenpump vid ett kamremsbyte när den drivs av kamremmen för att kunna ge en shysst garanti till kunden smile

håller helt och hållet med om att du även ska byta vattenpumpen som sterborn skrev. för de kostar ju inte många kronor extra än vad de skulle kosta om den skulle gå sönder. För det gör vi på alla kamremsbyten på jobbet. Eller vi måste göra de för att garantier och sånt ska täckas om nått skulle bli fel. För oftas vet inte kunden att det är nödvändigt att byta den.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 januari 2010
#8
Frågar här , hur vet man när Kamremmen dansaar på sista valsen? smile

Mvh!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 798 Inlägg
25 januari 2010
#9
det vet man oftast inte de brukar bara gå av utan förvarning om den inte är bytt som den ska då-

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 januari 2010
#10
Jaha så pass big_smile , när jag köpte min golf sa ägare att kamremmen va bytad av tidigare ägare ;P då hade bilen rullat 19, å den har gått 21 nu typ ;P..

Blev lite orolig när bilen piper lite när man kör i hasstigheter över 70 ! ;P så ;x

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 798 Inlägg
25 januari 2010
#11
De är de som  är nackdelen med alla som byter själv om man köper o de säger de är bytt de är lätt att säga har man lämnat in på verkstad o iallafall fått ett kvitto samt garanti på jobbet känns det mkt bättre. Kamkedja börjar ju rassla om de brukar bli dåliga. Känner du dej osäker får du väl antingen byta ändå eller låta en verkstad kolla på den dock svårt att se hur gammal den är genom att se på den. Ska vara om de är fullt med sprickor då

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

210 Inlägg
30 januari 2010
#12
TurbOla skrev:
Varför behöver du byta vattenpump?
Klart, om det är glapp i den, annars är dom väldigt hållbara tycker jag, jämfört med äldre volvo-modeller.

stämmer nog som du säger Turbola, men man passar helst på att byta den samtidigt, då intervaller på volvosar kan va upp till 10 år på remmen så tongue


Sen var det nån som undra om hur man ser om remmen är sliten, syns ju bäs tnär man plockat av remmen, för då kan man kolla i kuggarna och då syns de tydligt om remmen var på sista versen.
Går det att ta av kamremmen utan att lossa spännarn då äre slut iaf tongue haha lyckades göra de på en bil V50 för att va noga tongue



Sök