2433
Sök

Köpråd: Bra bil med ett snyggt utseende och med lite under huven, max 110000:-

1 231 Inlägg
3 februari 2010
#22
det blir ju inte lättare av att du lägger till en massa bilar tongue hehehe

finns enligt mig ett givet val , jag är bmw fantast o säger 330.
som någon skrev , det e hyffsat med pulver samtidigt som den inte kostar en förmögenhet o köra, jävligt rolig bil faktiskt.   

sikta in dig på BMW eller Audi smile då blir du nog inte missnöjd.

19 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#23
TheDeadDorkster skrev:
Dom flesta här har en dyr smak tycker jag.

Jag skulle dock av dig vela ha lite exaktare information om vad du har för krav:

*Vilken utrustning måste bilen ha? :Gärna lite spertiga finesser
*Hur många mil får bilen max ha gått? :Runt 17000
*Hur gammal får bilen vara? :Max 97-98
*bränsle?                             :Bensin
*kombi/sedan/halvkombi/cab/coupé? :Sedan eller coupe
*drivning: fram/bak/fyr?        :Spelar ingen roll
*bränsleekonomi?                 :Runt litern
*Maximal skatt?                    :Strunt
*manuell/automat?                :Manuell
*Tillgång till reservdelar? Får bilen vara extremt udda, eller ska du kunna få tag i delar via t.ex. autoexperten/mekonomen? :Gärna lätttillgängligt

19 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#24
Tigerofsweden skrev:
det blir ju inte lättare av att du lägger till en massa bilar tongue hehehe

finns enligt mig ett givet val , jag är bmw fantast o säger 330.
som någon skrev , det e hyffsat med pulver samtidigt som den inte kostar en förmögenhet o köra, jävligt rolig bil faktiskt.   

sikta in dig på BMW eller Audi smile då blir du nog inte missnöjd.

Gärna inte en audi. "Vorsprung durch teknik" Med vad? tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 februari 2010
#25
timbuk skrev:
Är det stor skillnad på bmw 328 och 330? För prismässigt lutar det åt en 325 eller 328.

325i E46 är lite som Bmw brukar, stor och stark motor som drar fint även på lägre växlar men det är framför allt med lite varv som den verkligen vaknar till. Som alla Bmws sexor väldigt elastisk, man kan utan problem dra på växlarna och behöver inte växla i tid och otid.

330i har en karaktär lite åt samma håll som ovan, men är fan så mycket mer "explosiv". Även den stark på låga varv som sig bör av en sexa på tre liter, men när man trycker på så vaknar den till liv på ett sätt som gör sig bäst att upplevas. Urhärlig karaktär i en mångfaldigt prisad motor, jag ser ingen anledning att välja 325i.

328i är dels äldre (Motorn är av generation M52 till skillnad från 325i och 330i som heter M54), och därmed lite smutsigare och törstigare, men har även en helt annan karaktär än Bmw-sexor generellt. För att vara en Bmw-sexa har den effekten på låga varv, och här kan man verkligen "strunta" i att växla ner. Halv automat minns jag att min mamma kallade min bil...
Men tolka inte detta fel, jämfört med dom flesta motorerna på marknaden är även 28i glad i varv. Dessutom är motorn strypt i insuget, därav ovanstående karaktär. Orginal insug kan bytas mot ett insug från en 325i (passar så gott som rakt av) eller från en M3 (kräver lite pyssel). Då får 28i "vanlig" Bmw karaktär, och mer effekt än orginal 193hp.
Hur mycket vet jag inte, men det brukar pratas om runt 210hp kanske tom 220hp. Dessa siffrorna kommer från folk som påstår sig ha mätt upp effekten i sina 328or med M50-insug, tråden finns på www.autopower.se

En nackdel med 328i är att den enbart finns som pre-facelift. E46 fick en hel del plus vid facelift sent 2001, bla en lite "snabbare" styrning. Dessutom skiljer det lite på inredning.

Av ovanstående motorer håller jag personligen 330i högst utan tvekan. Andraplatsen är lite svårare, både 25 och 28 är trevliga men jag håller nog 28i högre pga blandningen av bottenvrid och varvvillighet.

Bmws raka sexa får ofta höra lovord kring karaktär och ljud, men även förbrukning. Bmw är rejält duktiga på att få låg förbrukning i förhållande till effekt ur en motor, och M52 och M54 är inga undantag. Varken 328i (orginal) eller 330i är några problem att köra på 0.9L/milen blandad körning, jag har nått lägre än så räknat över en tank(+kvitto) med min bil.

Har faktiskt roat mig med att räkna ut snittet vid tankning, och sedan räknat ihop dessa till en totalsumma. Resultatet är 0.9020 Liter/mil, för en drygt 1500kg tung bil med 193hp som inte körs direkt lungt. Jag är nöjd med den siffran, och definitivt bilen i övrigt med smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 februari 2010
#26
min skyline (se min profil) är tillsalu, hör av dig så kan vi prata mer.

edit: står i mitt garage i södertälje
Senast redigerat av sir_daniel (3 februari 2010)


19 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
timbuk skrev:
Är det stor skillnad på bmw 328 och 330? För prismässigt lutar det åt en 325 eller 328.

325i E46 är lite som Bmw brukar, stor och stark motor som drar fint även på lägre växlar men det är framför allt med lite varv som den verkligen vaknar till. Som alla Bmws sexor väldigt elastisk, man kan utan problem dra på växlarna och behöver inte växla i tid och otid.

330i har en karaktär lite åt samma håll som ovan, men är fan så mycket mer "explosiv". Även den stark på låga varv som sig bör av en sexa på tre liter, men när man trycker på så vaknar den till liv på ett sätt som gör sig bäst att upplevas. Urhärlig karaktär i en mångfaldigt prisad motor, jag ser ingen anledning att välja 325i.

328i är dels äldre (Motorn är av generation M52 till skillnad från 325i och 330i som heter M54), och därmed lite smutsigare och törstigare, men har även en helt annan karaktär än Bmw-sexor generellt. För att vara en Bmw-sexa har den effekten på låga varv, och här kan man verkligen "strunta" i att växla ner. Halv automat minns jag att min mamma kallade min bil...
Men tolka inte detta fel, jämfört med dom flesta motorerna på marknaden är även 28i glad i varv. Dessutom är motorn strypt i insuget, därav ovanstående karaktär. Orginal insug kan bytas mot ett insug från en 325i (passar så gott som rakt av) eller från en M3 (kräver lite pyssel). Då får 28i "vanlig" Bmw karaktär, och mer effekt än orginal 193hp.
Hur mycket vet jag inte, men det brukar pratas om runt 210hp kanske tom 220hp. Dessa siffrorna kommer från folk som påstår sig ha mätt upp effekten i sina 328or med M50-insug, tråden finns på www.autopower.se

En nackdel med 328i är att den enbart finns som pre-facelift. E46 fick en hel del plus vid facelift sent 2001, bla en lite "snabbare" styrning. Dessutom skiljer det lite på inredning.

Av ovanstående motorer håller jag personligen 330i högst utan tvekan. Andraplatsen är lite svårare, både 25 och 28 är trevliga men jag håller nog 28i högre pga blandningen av bottenvrid och varvvillighet.

Bmws raka sexa får ofta höra lovord kring karaktär och ljud, men även förbrukning. Bmw är rejält duktiga på att få låg förbrukning i förhållande till effekt ur en motor, och M52 och M54 är inga undantag. Varken 328i (orginal) eller 330i är några problem att köra på 0.9L/milen blandad körning, jag har nått lägre än så räknat över en tank(+kvitto) med min bil.

Har faktiskt roat mig med att räkna ut snittet vid tankning, och sedan räknat ihop dessa till en totalsumma. Resultatet är 0.9020 Liter/mil, för en drygt 1500kg tung bil med 193hp som inte körs direkt lungt. Jag är nöjd med den siffran, och definitivt bilen i övrigt med smile

Grymt bra svar! Du är ganska påläst / erfaren vad gäller bmw. Nu blir man ju riktigt sugen smile En 330 skulle ju som sagt vara det bästa men de är relativt dyra. Därför jag har kollat på 328 men är ju tyvärr inte lika snygg (interiör). Men en 325 skulle nog duga bara man inte lessnar på 192 kusar?

19 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#28
sir_daniel skrev:
min skyline (se min profil) är tillsalu, hör av dig så kan vi prata mer.

edit: står i mitt garage i södertälje

Hej!

Tack men nej tack inge högerstyrt för mig. tongue

"Unloaded"
1 557 Inlägg
3 februari 2010
#29
timbuk skrev:
Rquired skrev:
timbuk skrev:
Är det stor skillnad på bmw 328 och 330? För prismässigt lutar det åt en 325 eller 328.

325i E46 är lite som Bmw brukar, stor och stark motor som drar fint även på lägre växlar men det är framför allt med lite varv som den verkligen vaknar till. Som alla Bmws sexor väldigt elastisk, man kan utan problem dra på växlarna och behöver inte växla i tid och otid.

330i har en karaktär lite åt samma håll som ovan, men är fan så mycket mer "explosiv". Även den stark på låga varv som sig bör av en sexa på tre liter, men när man trycker på så vaknar den till liv på ett sätt som gör sig bäst att upplevas. Urhärlig karaktär i en mångfaldigt prisad motor, jag ser ingen anledning att välja 325i.

328i är dels äldre (Motorn är av generation M52 till skillnad från 325i och 330i som heter M54), och därmed lite smutsigare och törstigare, men har även en helt annan karaktär än Bmw-sexor generellt. För att vara en Bmw-sexa har den effekten på låga varv, och här kan man verkligen "strunta" i att växla ner. Halv automat minns jag att min mamma kallade min bil...
Men tolka inte detta fel, jämfört med dom flesta motorerna på marknaden är även 28i glad i varv. Dessutom är motorn strypt i insuget, därav ovanstående karaktär. Orginal insug kan bytas mot ett insug från en 325i (passar så gott som rakt av) eller från en M3 (kräver lite pyssel). Då får 28i "vanlig" Bmw karaktär, och mer effekt än orginal 193hp.
Hur mycket vet jag inte, men det brukar pratas om runt 210hp kanske tom 220hp. Dessa siffrorna kommer från folk som påstår sig ha mätt upp effekten i sina 328or med M50-insug, tråden finns på www.autopower.se

En nackdel med 328i är att den enbart finns som pre-facelift. E46 fick en hel del plus vid facelift sent 2001, bla en lite "snabbare" styrning. Dessutom skiljer det lite på inredning.

Av ovanstående motorer håller jag personligen 330i högst utan tvekan. Andraplatsen är lite svårare, både 25 och 28 är trevliga men jag håller nog 28i högre pga blandningen av bottenvrid och varvvillighet.

Bmws raka sexa får ofta höra lovord kring karaktär och ljud, men även förbrukning. Bmw är rejält duktiga på att få låg förbrukning i förhållande till effekt ur en motor, och M52 och M54 är inga undantag. Varken 328i (orginal) eller 330i är några problem att köra på 0.9L/milen blandad körning, jag har nått lägre än så räknat över en tank(+kvitto) med min bil.

Har faktiskt roat mig med att räkna ut snittet vid tankning, och sedan räknat ihop dessa till en totalsumma. Resultatet är 0.9020 Liter/mil, för en drygt 1500kg tung bil med 193hp som inte körs direkt lungt. Jag är nöjd med den siffran, och definitivt bilen i övrigt med smile

Grymt bra svar! Du är ganska påläst / erfaren vad gäller bmw. Nu blir man ju riktigt sugen smile En 330 skulle ju som sagt vara det bästa men de är relativt dyra. Därför jag har kollat på 328 men är ju tyvärr inte lika snygg (interiör). Men en 325 skulle nog duga bara man inte lessnar på 192 kusar?

Jag gick från en Saab 9-5 med 270 häst, och kan säga att jag blir lika glad i 325:an när jag stämplar på som med Saaben. Inte alls samma knuff, men märkbar skillnad i vad de två tillverkarna tycker är viktigt att fokusera på då BMW:n går att pressa till i princip avgrunden medans Saaben rätt fort ville bli instabil och svårkontrollerad, inte bara från stillastående. Iofs så är min en E36:a och förmodligen lite lättare samt givet äldre motor än E46 men de där 192 hästarna räcker nog helt klart smile Fast om du är inne på Ford så finns ju alltid Focus ST, helt ok bil, skön karaktär ur Volvo-motorerna som sitter i de senare. Men för din budget så kanske du bara kan få 2.0 liters turbomotorn på 4 cylindrar..

Hursom; BMW 325 lär ge en mkt roligare körkänsla än din ST200, men smaken är som baken smile

"When innovation meets passion!"

19 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#30
Mechanimal skrev:
timbuk skrev:
Rquired skrev:

325i E46 är lite som Bmw brukar, stor och stark motor som drar fint även på lägre växlar men det är framför allt med lite varv som den verkligen vaknar till. Som alla Bmws sexor väldigt elastisk, man kan utan problem dra på växlarna och behöver inte växla i tid och otid.

330i har en karaktär lite åt samma håll som ovan, men är fan så mycket mer "explosiv". Även den stark på låga varv som sig bör av en sexa på tre liter, men när man trycker på så vaknar den till liv på ett sätt som gör sig bäst att upplevas. Urhärlig karaktär i en mångfaldigt prisad motor, jag ser ingen anledning att välja 325i.

328i är dels äldre (Motorn är av generation M52 till skillnad från 325i och 330i som heter M54), och därmed lite smutsigare och törstigare, men har även en helt annan karaktär än Bmw-sexor generellt. För att vara en Bmw-sexa har den effekten på låga varv, och här kan man verkligen "strunta" i att växla ner. Halv automat minns jag att min mamma kallade min bil...
Men tolka inte detta fel, jämfört med dom flesta motorerna på marknaden är även 28i glad i varv. Dessutom är motorn strypt i insuget, därav ovanstående karaktär. Orginal insug kan bytas mot ett insug från en 325i (passar så gott som rakt av) eller från en M3 (kräver lite pyssel). Då får 28i "vanlig" Bmw karaktär, och mer effekt än orginal 193hp.
Hur mycket vet jag inte, men det brukar pratas om runt 210hp kanske tom 220hp. Dessa siffrorna kommer från folk som påstår sig ha mätt upp effekten i sina 328or med M50-insug, tråden finns på www.autopower.se

En nackdel med 328i är att den enbart finns som pre-facelift. E46 fick en hel del plus vid facelift sent 2001, bla en lite "snabbare" styrning. Dessutom skiljer det lite på inredning.

Av ovanstående motorer håller jag personligen 330i högst utan tvekan. Andraplatsen är lite svårare, både 25 och 28 är trevliga men jag håller nog 28i högre pga blandningen av bottenvrid och varvvillighet.

Bmws raka sexa får ofta höra lovord kring karaktär och ljud, men även förbrukning. Bmw är rejält duktiga på att få låg förbrukning i förhållande till effekt ur en motor, och M52 och M54 är inga undantag. Varken 328i (orginal) eller 330i är några problem att köra på 0.9L/milen blandad körning, jag har nått lägre än så räknat över en tank(+kvitto) med min bil.

Har faktiskt roat mig med att räkna ut snittet vid tankning, och sedan räknat ihop dessa till en totalsumma. Resultatet är 0.9020 Liter/mil, för en drygt 1500kg tung bil med 193hp som inte körs direkt lungt. Jag är nöjd med den siffran, och definitivt bilen i övrigt med smile

Grymt bra svar! Du är ganska påläst / erfaren vad gäller bmw. Nu blir man ju riktigt sugen smile En 330 skulle ju som sagt vara det bästa men de är relativt dyra. Därför jag har kollat på 328 men är ju tyvärr inte lika snygg (interiör). Men en 325 skulle nog duga bara man inte lessnar på 192 kusar?

Jag gick från en Saab 9-5 med 270 häst, och kan säga att jag blir lika glad i 325:an när jag stämplar på som med Saaben. Inte alls samma knuff, men märkbar skillnad i vad de två tillverkarna tycker är viktigt att fokusera på då BMW:n går att pressa till i princip avgrunden medans Saaben rätt fort ville bli instabil och svårkontrollerad, inte bara från stillastående. Iofs så är min en E36:a och förmodligen lite lättare samt givet äldre motor än E46 men de där 192 hästarna räcker nog helt klart smile Fast om du är inne på Ford så finns ju alltid Focus ST, helt ok bil, skön karaktär ur Volvo-motorerna som sitter i de senare. Men för din budget så kanske du bara kan få 2.0 liters turbomotorn på 4 cylindrar..

Hursom; BMW 325 lär ge en mkt roligare körkänsla än din ST200, men smaken är som baken smile

Tack för svar. om jag hade råd skulle jag köpa en focus st alla gånger. Men det lutar ju åt bmw om ekonomin går ihop sig. Jo man ska inte stirra sig blind på hästar väghållning framför allt:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 februari 2010
#31
timbuk skrev:
Rquired skrev:
timbuk skrev:
Är det stor skillnad på bmw 328 och 330? För prismässigt lutar det åt en 325 eller 328.

325i E46 är lite som Bmw brukar, stor och stark motor som drar fint även på lägre växlar men det är framför allt med lite varv som den verkligen vaknar till. Som alla Bmws sexor väldigt elastisk, man kan utan problem dra på växlarna och behöver inte växla i tid och otid.

330i har en karaktär lite åt samma håll som ovan, men är fan så mycket mer "explosiv". Även den stark på låga varv som sig bör av en sexa på tre liter, men när man trycker på så vaknar den till liv på ett sätt som gör sig bäst att upplevas. Urhärlig karaktär i en mångfaldigt prisad motor, jag ser ingen anledning att välja 325i.

328i är dels äldre (Motorn är av generation M52 till skillnad från 325i och 330i som heter M54), och därmed lite smutsigare och törstigare, men har även en helt annan karaktär än Bmw-sexor generellt. För att vara en Bmw-sexa har den effekten på låga varv, och här kan man verkligen "strunta" i att växla ner. Halv automat minns jag att min mamma kallade min bil...
Men tolka inte detta fel, jämfört med dom flesta motorerna på marknaden är även 28i glad i varv. Dessutom är motorn strypt i insuget, därav ovanstående karaktär. Orginal insug kan bytas mot ett insug från en 325i (passar så gott som rakt av) eller från en M3 (kräver lite pyssel). Då får 28i "vanlig" Bmw karaktär, och mer effekt än orginal 193hp.
Hur mycket vet jag inte, men det brukar pratas om runt 210hp kanske tom 220hp. Dessa siffrorna kommer från folk som påstår sig ha mätt upp effekten i sina 328or med M50-insug, tråden finns på www.autopower.se

En nackdel med 328i är att den enbart finns som pre-facelift. E46 fick en hel del plus vid facelift sent 2001, bla en lite "snabbare" styrning. Dessutom skiljer det lite på inredning.

Av ovanstående motorer håller jag personligen 330i högst utan tvekan. Andraplatsen är lite svårare, både 25 och 28 är trevliga men jag håller nog 28i högre pga blandningen av bottenvrid och varvvillighet.

Bmws raka sexa får ofta höra lovord kring karaktär och ljud, men även förbrukning. Bmw är rejält duktiga på att få låg förbrukning i förhållande till effekt ur en motor, och M52 och M54 är inga undantag. Varken 328i (orginal) eller 330i är några problem att köra på 0.9L/milen blandad körning, jag har nått lägre än så räknat över en tank(+kvitto) med min bil.

Har faktiskt roat mig med att räkna ut snittet vid tankning, och sedan räknat ihop dessa till en totalsumma. Resultatet är 0.9020 Liter/mil, för en drygt 1500kg tung bil med 193hp som inte körs direkt lungt. Jag är nöjd med den siffran, och definitivt bilen i övrigt med smile

Grymt bra svar! Du är ganska påläst / erfaren vad gäller bmw. Nu blir man ju riktigt sugen smile En 330 skulle ju som sagt vara det bästa men de är relativt dyra. Därför jag har kollat på 328 men är ju tyvärr inte lika snygg (interiör). Men en 325 skulle nog duga bara man inte lessnar på 192 kusar?

Tja, en del skulle säga påläst andra besatt roll wink

Tror inte du lessnar på en 325i, där finns effekt så det räcker. Men mycket vill alltid ha mer, antingen det eller om du försöker vänja dig vid 328ans interiör och få den motorn istället? Ungefär samma effekt som 325i (+hp) men lite mer vrid i större (och lägre) register, och så kan du få lite extra för en skitsumma genom att byta insug? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

19 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#32
Tror inte du lessnar på en 325i, där finns effekt så det räcker. Men mycket vill alltid ha mer, antingen det eller om du försöker vänja dig vid 328ans interiör och få den motorn istället? Ungefär samma effekt som 325i (+hp) men lite mer vrid i större (och lägre) register, och så kan du få lite extra för en skitsumma genom att byta insug? smile

Nej jag tror inte heller det, ja det är ju så man blir aldrig riktigt nöjd. Just bmw interiör är väldigt schysst visst att de har kört på samma spår väldigt länge. Men det är ju förarvänligt varför ändra på ett vinnande koncept man stortrivs ju big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 februari 2010
#33
timbuk skrev:
Tror inte du lessnar på en 325i, där finns effekt så det räcker. Men mycket vill alltid ha mer, antingen det eller om du försöker vänja dig vid 328ans interiör och få den motorn istället? Ungefär samma effekt som 325i (+hp) men lite mer vrid i större (och lägre) register, och så kan du få lite extra för en skitsumma genom att byta insug? smile

Nej jag tror inte heller det, ja det är ju så man blir aldrig riktigt nöjd. Just bmw interiör är väldigt schysst visst att de har kört på samma spår väldigt länge. Men det är ju förarvänligt varför ändra på ett vinnande koncept man stortrivs ju big_smile

Tja, jag tycker du låter väldigt vettig i alla fall wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dieselgypsy
538 Inlägg
4 februari 2010
#34
http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_ … _9&w=3
http://www.blocket.se/halland/Mb_clk_32 … _9&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_320 … _9&w=3

Detta är 3 bilar jag snabbt hittade på blocket som borde klara dina kriterier. Dom flesta bilarna som diskuteras här går ju bort pga att du vill ha en bränsleförbrukning på litern och tillgång till reservdelar.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

19 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#35
TheDeadDorkster skrev:
http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_tt_25773126.htm?ca=1_9&w=3
http://www.blocket.se/halland/Mb_clk_32 … _9&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_320 … _9&w=3

Detta är 3 bilar jag snabbt hittade på blocket som borde klara dina kriterier. Dom flesta bilarna som diskuteras här går ju bort pga att du vill ha en bränsleförbrukning på litern och tillgång till reservdelar.

De var schyssta, gillar inte audi tt bara ingen "riktig" audi. Men bmw:n va fin smile Man tackar


Sök