3532
Sök

Köpråd: Volkswagen Golf IV

5 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Nu är det dags att köpa min första bil. Jag har länge funderat på en Volkswagen Golf IV (årsmodell 99-03).

Tänkte höra vad ni tycker om denna och om ni istället skulle rekommendera en annan bil.

Min budget ligger på ca 50 000 men kan även tänka mig att lägga upp emot ca 60 000 beroende på bilens skick o.s.v.

Till skillnad från de flesta(?) på detta forum är jag inte alls ute efter en snabb bil utan jag vill mest ha en bil som är någorlunda ekonomisk och uppfyller mina önskemål.

Jag kommer till största del använda bilen till stadskörning men det är också viktigt att den skall klara av lite längre körningar som Stockholm - Göteborg. Dock kommer jag inte pendla nåt men det skall inte vara några problem att dra iväg på en längre tur heller.

Jag har tänkt mig 1,6:an, vad tror ni om den?

Är det någon annan bilmodell som vore bättre enligt er? Jag skall även säga att jag inte är ute efter att ha en bil som är jättekul att köra, jag kommer t.ex. inte vara ute och sladda för skojs skull. smile

Värt att nämna är att jag i princip inte kan nånting om bilar så helst av allt vill jag ha en bil som inte kräver en massa underhåll.

Jag är mest ute efter en bil som är fräsch invändigt och som jag vet kommer hålla en bra tid framöver.

Skriv så mycket ni kan, alla förslag uppskattas. smile

PS. GTI:n är nog inget för mig kan jag också nämna men ni får gärna komma med era argument.

Mvh Andreas

344 Inlägg
5 februari 2010
tjenare.
jag har ju en volkswagen golf iv GTI . och jag är helnöjd med den .
så ja jag tycker du ska köpa en golf iv big_smile det är min åsikt iaf smile

fälg fantast
1 086 Inlägg
5 februari 2010
Hej, har haft både 1.6:an och en 1.9 tdi mk4, kan säga att 1.6 litersmotorn är inte så bränslesnål som man tror , den drar bensin som helvete rent ut sagt, , men men

lite felsökningar golf IV

kolla att elhissarna fungerar då dessa krånglar ofta
solenoiden på bakluckan kan kärva och är en dyr historia, felet märker du genom att om du stänger bakluckan så lyser lampan att den e fortfarande öppen ?
kolla att det inte glappar i framvagnen, detta är rätt vanligt, testat lättast genom att
köra på lite ojämnare väg,
ev att växellådan är okej då 1.4 och 1.6 hadde lite problem med detta tidigt

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

2 751 Inlägg
5 februari 2010
Tycker Golf IV är relativt problemfri bil. Inget spec som gått sönder på min och den är ingen lågmilare direkt.

Who Djaa bless no man curse

huh?
10 427 Inlägg
5 februari 2010
Golf IV 1,6 med den äldre 8ventilsmotorn drar c:a 0,6 om man kör på landsväg.
Antar att 16v-modellen/erna är aningens snålare.
Motorn funkar helt klart att åka med, speciellt om man inte är så kinkig med prestanda.

Administratör
11 960 Inlägg
5 februari 2010
Prova sökfunktionen, jag tror att du bli överraskad över hur mycket information det redan finns i forumet om denna bil.

Låser här då tråden känns överflödig.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök