Jag ska ha Kicker compen med 2x4 ohm men det står ju Impedans 4 ohm DVC? Vad menas?
Sen har jag fått veta att lådan ska vara sluten 30-55 liter netto, men som nybörjare undrar jag förstås hur många liter Exakt jag borde bygga den på? Blir det bra bara det är mellan 30 å 55 liter eller? Behöver lite hjälp!
Vad ska jag tänka på mer när jag bygger lådan? Att få basen centralt och att täta ordentligt samt att trycka in någon form av dämpull?
Jag ska ha Kicker compen med 2x4 ohm men det står ju Impedans 4 ohm DVC? Vad menas?
Sen har jag fått veta att lådan ska vara sluten 30-55 liter netto, men som nybörjare undrar jag förstås hur många liter Exakt jag borde bygga den på? Blir det bra bara det är mellan 30 å 55 liter eller? Behöver lite hjälp!
Vad ska jag tänka på mer när jag bygger lådan? Att få basen centralt och att täta ordentligt samt att trycka in någon form av dämpull?
Tacksam för lite nybörjarhjälp
DVC betyder dubbel talspole.
Lådan bör vara mellan 30-55L. Närmare mått bestämmer man hur basen ska spela. Tex till vilken musik samt bil.
Jag ska ha Kicker compen med 2x4 ohm men det står ju Impedans 4 ohm DVC? Vad menas?
Sen har jag fått veta att lådan ska vara sluten 30-55 liter netto, men som nybörjare undrar jag förstås hur många liter Exakt jag borde bygga den på? Blir det bra bara det är mellan 30 å 55 liter eller? Behöver lite hjälp!
Vad ska jag tänka på mer när jag bygger lådan? Att få basen centralt och att täta ordentligt samt att trycka in någon form av dämpull?
Tacksam för lite nybörjarhjälp
DVC betyder dubbel talspole.
Lådan bör vara mellan 30-55L. Närmare mått bestämmer man hur basen ska spela. Tex till vilken musik samt bil.
Ska sitta i en s40 i en sluten låda, ska troligtvis öppna upp en skidlucka eller sätta i en port i skidluckan så det spelar lite igenom, är första baslådebygget så kan bli en bättre lösning senare.
beror på vad du är ute efter. Jag trodde också jag skulle nöja mig med en sluten för en bas liknande kicker comp i effekttålighet, brände skiten för att jag inte nöjde mig med "normal volym". Byggde en basreflexlåda och skaffade mig visseligen en bättre bas men inte bara att trycket blev större/högre, kunde köra på mindre effekt från steget också.
det är lika komplicerat som att göra en sluten, bara att du gör ett hål för en baseflexport (exempelvis aeroport) som du sätter i. Kolla min låda på mina bilder.
Jag brände spolen på basen för att jag gav den för mycket effekt / distade signalen för mycket. Kan ha blivit för varm i min förra lilla 28literslåda och trasat sönder pga det också, vet inte riktigt. Har en tåligare bas nu som tål mer misshandel
hehe okej men om jag nu bygger en portad låda så vill jag ju inte ha en port som sticker ut någon decimeter som du har eftersom jag måste rikta min mot ryggstödet.
Sen antar jag väl att en portad låda behöver lite mellanrum från ryggstödet också eftersom det ska ut luft.
Såg nu också att på DBakuten kan man köpa färdiga ritningar med port/rör, kabel och högtalarplint som ingår. Är det något att ha? http://dbakuten.se/detail-item_id-16440
jorå det är något att ha. Jag kunde ju självklart valt att bygga min med djupare mått så porten hade fått plats inne i lådan men jag hade plats bakåt så jag byggde den så. Normalt sätt har man porten hela vägen in i lådan (oftast). I din bil tror jag de flesta skulle rekommendera att köra basen med porten framåt så du får in tryck i kuppen. Jag har ingen sedan så där får någon annan ta vid.
ang deras ritningar så kan du absolut köpa dem om du inte riktigt orkar kolla upp en skräddarsydd lådas dimensioner för just din skuff. Fördelen med att bygga efter egna mått är att du kan mäta lutningen på ryggstödet och få lådan att passa in perfekt.
ja det är lättare. Nja du kanske skull köra med porten bakåt ändå fast då med skidluckan öppen (portad med något). Jag vet inte riktigt hur man ska lösa problemet lättast i en sedan, fråga gärna någon annan om den saken.