2740
Sök

Kopplings och svänghjuls problem

Bilfreak
54 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#1
Sitter här nu en lördagskväll när alla andra eller väldigt många sitter och tittar på melodifestivalen, då väljer jag att starta en diskussion  om koppling och svänghjul. big_smile

Det har nu kommit så långt med motor och växellådsbygget att det är dax att införskaffa ett svänghjul och en ny koppling.

Grundregeln säger att är det ett dubbelmassesvänghjul monterat på bilen bör man undvika att montera ett solitt svänghjul för att minska slitaget på koppling och växellåda detta köper jag men jag vet oxå att lådan jag använder finns utan dubbelmasse svänghjul och vill nu har tips erfarenheter från alla som provat lite olika svänghjul och kopplingar.

Jag är lite inne på att införskaffa mig ett Fidanza alu svänghjul till bilen, vet bara inte om det är bra kvalitet eller det är något Kina gjort som det löper större risk för att få det tills att gå genom sprängkåpan vilket jag absolut inte vill ska hända.

På kopplingsfronten har jag funderat på ett kit från sachs preformence, jag kommer troligen inte att ha mycket mer än 330 hk på hjulen och vi vet alla att vridmomentet följer hk så momentet blir väl runt 400-450 Nm, så jag tror att ett kit från sachs kommer att fungera.

Kom gärna med erfarenheter även av andra bilar än just det jag ligger inne med, det finns mycket att få tag i till en Audi A4 det är bara att kolla Ebay bland annat.

Skriva alla både positiva och negativa erfarenheter som ni har så att jag kanske slipper att gå på en likadan mina som ni gjort!smile

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

424 Inlägg
6 februari 2010
#2
fidanza är bra grejer så det ska inte vara några prob

Bilfreak
54 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#3
meatos skrev:
fidanza är bra grejer så det ska inte vara några prob

Men fidanza har inga kopplingar?? eller det är bara jag som inte hittat.
Ingen med kopplings erfarenheter??

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

854 Inlägg
7 februari 2010
#4
Du har även Spec, det är vad jag ska köra på i M3:an alla fall. Dom har flera steg på kopplingarna och även svänghjul. Det man gör när man byter till ett enkelmasse svänghjul är att montera en fjädrad lamell, om man nu inte vill ha en stel drivlina.
Bl.a. är PRD återförsäljare av Spec.


Bilfreak
54 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#5
Kmarcus skrev:
Du har även Spec, det är vad jag ska köra på i M3:an alla fall. Dom har flera steg på kopplingarna och även svänghjul. Det man gör när man byter till ett enkelmasse svänghjul är att montera en fjädrad lamell, om man nu inte vill ha en stel drivlina.
Bl.a. är PRD återförsäljare av Spec.

Jo så långt är jag med att det ska bli en fjädrad lamell, men hur ser sachs grejorna ut för det ser ut på bilderna att det inte är fjädrar i lamellen.

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

Bilfreak
54 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#6
Helt otroligt över 122k användare och endast 2 som kunnat dela med sig av sina erfarenheter av koppling och svänghjulsproblem... Ingen som uppgraderat sin orginalare någon gång????

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.

1 271 Inlägg
8 februari 2010
#7
http://www.ace-competition.se/ har kan du ring å fråga vad du ska använda dig av tycker jag för dom är experter på audi har även "ägaren" som lärare

429 Inlägg
8 februari 2010
#8
Grejen är väl att många läser i forum och skriver inte... Dels för att lära sig något kanske.

Jag kör med solit svänghjul med en växellåda som är bygd för att köra med dubbelmasse svänghjul och det funkar som vanligt dvs bra. Fast jag har visserligen fjädrad lamell men den tar inte bort vibrationer lika bra som dubbelmassesvänghjulet.
Man får räkna med oljud från växellådan ibland vid högväxel o mycket belastning/vridmoment och motorbroms men det är olika från växellåda till växellåda hur det blir...


Bilfreak
54 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#9
jonas 740 skrev:
Grejen är väl att många läser i forum och skriver inte... Dels för att lära sig något kanske.

Jag kör med solit svänghjul med en växellåda som är bygd för att köra med dubbelmasse svänghjul och det funkar som vanligt dvs bra. Fast jag har visserligen fjädrad lamell men den tar inte bort vibrationer lika bra som dubbelmassesvänghjulet.
Man får räkna med oljud från växellådan ibland vid högväxel o mycket belastning/vridmoment och motorbroms men det är olika från växellåda till växellåda hur det blir...

Ja men nu så du börjar det komma in lite erfarenheter och tips!!
Skönt det finns vissa iaf...

En ring för varje hjul, snart på min bil oxå.


Sök