2219
Sök

Volvo 240 Turbo med b230ft

19 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Tjenna gubbs å gummor!

Jag har lite funderingar angående montering av b230ft i en volvo 240 turbo från 1983.

Jag har tänkt mig att slänga i b230ft motorn med en kabelhärva tagen från volvo 240 med lh 2.4.
Sen ska de i vx3 kam, öppet filter, 3" avgas och chippade boxar så jag räknar med en effekt på kanske drygt 200 hk.

Men min största fundering är om 240ins soppa pump räcker till eller om jag bör byta till värre?
samt vilka spridare rekomenderar ni?
måste jag ha turbo boxar eller funkar de med sug boxar? Vad skiljer dom åt?

Säker något jag glömt men jag ville lägga ut en tråd här så jag kan få svar av någon som kanske gjort detta tidigare och har lite erfarenhet.

Tacksam för alla svar!

Mvh

110 Inlägg
10 februari 2010
sätt i en gle pump från 740 eller liknande om du inte vill sätta i för och tryckpump,är kraftigare tryck på den. samtidigt om bilen redan varit i turboutförande som borde den gammla räcka.. i annat fall märker du det och inte hela värden att byta wink  .

men klart lättast och mest praktist gör du det för dig om du tar och plockar motor och system från en och samma bil ifa det är något som bråkar. och likaså spridare eftersom de är olika till olika system.
wink
Senast redigerat av GuRaN__StUdiO (10 februari 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 februari 2010
spridarna är ju bara att ta från ft motorn? om du inte hade tänkt att kräma ur mer kusar

turboboxarna behövs. Om du har en 240 turbo nu så sitter de ju et-boxar och de är ett annat system.

19 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
spridarna är ju bara att ta från ft motorn? om du inte hade tänkt att kräma ur mer kusar

turboboxarna behövs. Om du har en 240 turbo nu så sitter de ju et-boxar och de är ett annat system.

jo de kan ja men undra bara om dom räckte till, et boxarna funkar inte så mycket är jag med iaf tongue

Tack för svaren smile

110 Inlägg
10 februari 2010
jo klart men de gröna srpidarna hänger juv iaf med till 200 utan några roblems. men frågan är juv bara hur mycket du tjänar på att chippa boxarna utan att ändra några motorkomponenter. vad för chipp tänkte du sätta in?wink

19 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
GuRaN__StUdiO skrev:
jo klart men de gröna srpidarna hänger juv iaf med till 200 utan några roblems. men frågan är juv bara hur mycket du tjänar på att chippa boxarna utan att ändra några motorkomponenter. vad för chipp tänkte du sätta in?wink

vet inte har funderat på viking chip, har hört att de funkar. men som sagt är inte så insatt i detta tongue
Så alla tips tas emot med glädje big_smile

104 Inlägg
10 februari 2010
Funkar helt klart med orginalpumpen, många kör ju med den ist för dom nyare till 740 mm när det ska vässass lite..

men visst så funkar en vanlig 740 pump med... så länge det itne är några högre effekter..

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

19 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Landa_Racing skrev:
Funkar helt klart med orginalpumpen, många kör ju med den ist för dom nyare till 740 mm när det ska vässass lite..

men visst så funkar en vanlig 740 pump med... så länge det itne är några högre effekter..

MVH Andreas

Som sagt sattsar på drygt 200 hk MAX 250 hk smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 februari 2010
Du får väl köpa blåa spridarna annars då om de inte räcker till, R-spridare eller vad dom nu kallas wink

104 Inlägg
11 februari 2010
Bensinskallen skrev:
Du får väl köpa blåa spridarna annars då om de inte räcker till, R-spridare eller vad dom nu kallas wink

"R" spridarna är gröna även kallade efter slutsiffror 968:or.

Dom blåa kommer ofta från V70n T5

Glöm bara inte att modifiera LMM efter spridarna isf.

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

19 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Landa_Racing skrev:
Bensinskallen skrev:

"R" spridarna är gröna även kallade efter slutsiffror 968:or.

Dom blåa kommer ofta från V70n T5

Glöm bara inte att modifiera LMM efter spridarna isf.

MVH Andreas

Men de borde väll funka med orginal LMM och orginal spridarna till den effekten ja siktar på?

Mvh

Sök