Jag tror du missförstår en aning. Jag förespråkar också planering, det är därför man ska släppa gasen i god tid för att hinna se om man behöver bromsa eller om det inte behövs. Om man bromsar tidigt så har man redan gjort det även om man kanske kunde sluppit. Väntar man in i det längsta med att fotbromsa så är chansen större att man slipper göra det alls. Då får man en jämnare fart och högre medelhastighet istället för att på slentrian bromsa tidigt och glida fram långa stunder på lägre växel. Det upplever jag inte är nödvändigt i många fall.
Men jag utesluter absolut inte att det finns tillfällen då det drar mindre att bromsa tidigt, tex som du säger om man förväntar att det kan bli grönt strax så kan man rulla fram sakta och slippa stanna helt.
Jag tror definitivt vi är överens om att det är flyt man är ute efter och att köra sakta in mot korsningar ökar spelutrymmet för planering. Det jag inte tror på är det ständiga slentrianmässiga trycket på bromsen tidigt. Bromsen har i min bok lägsta prionivå och används till den sista justeringen eller att stanna med.
En av huvudpoängerna är att man lär sig att klara sig utan att bromsa så mycket om man har högre tröskel för den, annars är det lätt att man bromsar ofta som kompensation för att man gasat för länge.
Det är otroligt vanligt med folk som har ett ständigt tryck på gasen och bara ökar farten gradvis ända tills man börjar bromsa. Man har som högst hastighet en bit innan varje rondell/korsning.