3693
Sök

Tips om motor: BMW

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 februari 2010
#21
Thedriftking skrev:
NITROUS skrev:
Thedriftking skrev:

okej, va kan det bli för effekt i motorn på en M50B25 utan vanos, med 1 bars ladd... (med en turbo god för typ 400-450hk) kan det bli runt 300hk tro?

är den korrekt inställd så borde den ge runt 380 räknad på 100% effektökning vid 1 bar ladd, men räkna runt 350.

okej, det borde ju räcka för mig wink

va tror ni att det skulle kosta? (om man köper turbo, spridare, lmm osv beg) grenröret köps nytt, eller så bygger jag ett eget... eller om det finns beg till salu wink

räkna med minst runt 20000 innan allt funkar som det ska

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#22
NITROUS skrev:
Thedriftking skrev:
NITROUS skrev:

är den korrekt inställd så borde den ge runt 380 räknad på 100% effektökning vid 1 bar ladd, men räkna runt 350.

okej, det borde ju räcka för mig wink

va tror ni att det skulle kosta? (om man köper turbo, spridare, lmm osv beg) grenröret köps nytt, eller så bygger jag ett eget... eller om det finns beg till salu wink

räkna med minst runt 20000 innan allt funkar som det ska

okej, inte allt för dyrt ändå smile men kommer antagligen köra sug motor i början, spara ihop mer pengar till lite mer omfattande trimming, så att den håller lite mera... smile

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
7 februari 2010
#23
Priset kan ju variera, men jag håller med NITROUS där.  Det är ungefär runt där det hamnar.
Glöm dock inte att investera i en bra soppapump som orkar med att ge lagom med soppa samt ett par spridare som också hänger med.
Köp ett vettigt grenrör och inget kinarör.
Enligt många så har dessa tendens att spricka i svetsarna, men det finns dom som klarat sig från detta.
Finns säkert någon som säljer väl fungerande adapterrör till originalgrenrören med. Det är ett bra budget alternativ.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#24
zakademus skrev:
Priset kan ju variera, men jag håller med NITROUS där.  Det är ungefär runt där det hamnar.
Glöm dock inte att investera i en bra soppapump som orkar med att ge lagom med soppa samt ett par spridare som också hänger med.
Köp ett vettigt grenrör och inget kinarör.
Enligt många så har dessa tendens att spricka i svetsarna, men det finns dom som klarat sig från detta.
Finns säkert någon som säljer väl fungerande adapterrör till originalgrenrören med. Det är ett bra budget alternativ.

okej, soppapump o spridare är ju ganska viktigt så det måste ju vara saker som kan leverera till ca 400hk smile

tänker inte köpa kinarör om jag ska bygga, bättre att skaffa ett med bättre kvalitet från början ifall man vill uppgradera senare smile

601 Inlägg
9 februari 2010
#25
Thedriftking skrev:
zakademus skrev:
Priset kan ju variera, men jag håller med NITROUS där.  Det är ungefär runt där det hamnar.
Glöm dock inte att investera i en bra soppapump som orkar med att ge lagom med soppa samt ett par spridare som också hänger med.
Köp ett vettigt grenrör och inget kinarör.
Enligt många så har dessa tendens att spricka i svetsarna, men det finns dom som klarat sig från detta.
Finns säkert någon som säljer väl fungerande adapterrör till originalgrenrören med. Det är ett bra budget alternativ.

okej, soppapump o spridare är ju ganska viktigt så det måste ju vara saker som kan leverera till ca 400hk smile

tänker inte köpa kinarör om jag ska bygga, bättre att skaffa ett med bättre kvalitet från början ifall man vill uppgradera senare smile

Soppa går före allt annat. För lite soppa resulterar för de mesta i motorras. .

Thedriftking
10 februari 2010
Trådstartare
#26
Pedaal skrev:
Thedriftking skrev:
zakademus skrev:
Priset kan ju variera, men jag håller med NITROUS där.  Det är ungefär runt där det hamnar.
Glöm dock inte att investera i en bra soppapump som orkar med att ge lagom med soppa samt ett par spridare som också hänger med.
Köp ett vettigt grenrör och inget kinarör.
Enligt många så har dessa tendens att spricka i svetsarna, men det finns dom som klarat sig från detta.
Finns säkert någon som säljer väl fungerande adapterrör till originalgrenrören med. Det är ett bra budget alternativ.

okej, soppapump o spridare är ju ganska viktigt så det måste ju vara saker som kan leverera till ca 400hk smile

tänker inte köpa kinarör om jag ska bygga, bättre att skaffa ett med bättre kvalitet från början ifall man vill uppgradera senare smile

Soppa går före allt annat. För lite soppa resulterar för de mesta i motorras. .

det viste jag inte att dte va allt för viktigt, men att dte va vikitg visste jag ju, men inte att det kunde leda till motorras...

vilken turbo är bäst tror ni? för ganska bra spool och ska räcka för ca 450hk..

502 Inlägg
10 februari 2010
#27
Thedriftking skrev:
vilken turbo är bäst tror ni? för ganska bra spool och ska räcka för ca 450hk..

beror heeelt på vad du har för budget

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
11 februari 2010
#28
Siktar du på 450 hk så har du en bra siffra där vi kan räkna lite på iaf.

Ska du köra på bensin och vi räknar på en vanlig bmw 6a så "är" det 1cc per hk.
Så 450cc spridare bör du minst ha.  Då jag skrev med " " tecken är att man bör gärna räkna med lite större spridare.. så ett par 465cc spridare är ett hyfsat bra alternativ.  Då kan du hitta bosch gröna spridare för hyfsade pengar som även är högohms spridare.

Den här uträkningen kommer säkert folk klaga på, men alla har vi olika uträkningar på det hela. Finns ju givetvis andra uträkningar som är mer exakta.

Ska du köra med e85 så får man helt enkelt lägga till + moms vilket är 25%

450 + 25% = 562,5  sen lite safe på det så runt 580cc kanske.

Själv kör jag med Seimens 630cc högohm på 360hk e85.
Funkar kanon efter mappningen med MS.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Thedriftking
11 februari 2010
Trådstartare
#29
JoeyJ: runt 4-5k på turbo (beg eller ny spelar ingen roll)

zakademus: okej, runt 350hk skulle jag nog sikta på om jag köper bmw o bygger.. men vill köpa lite bättre turbo o bränsle på direkten tills man vill uppgradera.. tänkte att när jag ska köra med 450hk osv så vill jag helst byta till smida stakar och kolvar wink

men får se, är ju ca ett år tills jag ska köpa... men håller på att lägga upp olika budgets osv nu för att se vilken bil som blir bäst att köpa och bygga av osv smile måste ju se så att pengarna räcker till allt på en gång.. vill inte hålla på och beställa en sak i taget wink

323 Inlägg
Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
12 februari 2010
#31
äh!  jag kör med originalgrejer och det håller.
Bara veven som är smidd.

Ska du upp över 500 hk så är det dags att börja byta grejer annars är det bara skitsamma =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
12 februari 2010
#32
zakademus skrev:
Siktar du på 450 hk så har du en bra siffra där vi kan räkna lite på iaf.

Ska du köra på bensin och vi räknar på en vanlig bmw 6a så "är" det 1cc per hk.
Så 450cc spridare bör du minst ha.  Då jag skrev med " " tecken är att man bör gärna räkna med lite större spridare.. så ett par 465cc spridare är ett hyfsat bra alternativ.  Då kan du hitta bosch gröna spridare för hyfsade pengar som även är högohms spridare.

Den här uträkningen kommer säkert folk klaga på, men alla har vi olika uträkningar på det hela. Finns ju givetvis andra uträkningar som är mer exakta.

Ska du köra med e85 så får man helt enkelt lägga till + moms vilket är 25%

450 + 25% = 562,5  sen lite safe på det så runt 580cc kanske.

Själv kör jag med Seimens 630cc högohm på 360hk e85.
Funkar kanon efter mappningen med MS.

Jaja, då får jag väl vara jobbig och klaga då big_smile
När jag räknar på det (eller snarare mitt program som jag slängde ihop för ett bra tag sedan) så för den effekten på en 6:a så blir väl ungefär 465cc okej med en duty cycle (letar fortfarande efter det svenska ordet för det) på 90%. Vilket är okej för en gatbil...är det en bil som är avsedd att att ligga på WOT långa perioder rekommenderas dock en lägre DC smile
(Dom beräkningarna baseras på formler som finns i graham bells forced induction bok)

Men för E85 snålar man om man bara lägger till 25%, runt 41% bör det vara smile
http://etanol.nu/faq.php?id=47

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Thedriftking
12 februari 2010
Trådstartare
#33
Froborg: ah, tack smile ska sitta där o läsa "lite" nu då wink

zakademus: jag vet inte hur mkt en org håller för därför tog jag en siffra som den borde hålla helt okej för wink va håller dom för org då? (både m20 och m50..) wink

DrKamikaze: hehe, rätt ska vara rätt wink tack då vet jag iaf hur man ska göra med spridar volymen iaf! smile

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 februari 2010
#34
M20 säger vissa 500hk.
Sen har andra kunnat plocka ut mer effekt och vissa mindre så det är lite kluvet det dära.
M50 vet jag inte

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

hellaflush!
1 266 Inlägg
17 februari 2010
#35
måste bara fråga, hur mycket mer soppa drar en turbokonverterad bmw? med runt 300-350 hk? smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2010
#36
Timmyboy skrev:
måste bara fråga, hur mycket mer soppa drar en turbokonverterad bmw? med runt 300-350 hk? smile

beror helt på hur du kör och hur den är mappad...är den mappad korrekt och du kör som vanligt så drar den inte så mycket emr än innan...gör du däremot en hemmamappning och höftar lite med soppan så drar den säkert det dubbla.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 februari 2010
#37
2 liter e85 per mil lite styvt i omappat tillstånd.

Vet inte hur det är normalkörning, men det händer så sällan ^^

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936


Sök