3551
Sök

Köpråd: BMW XI Serien

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har under en tid nu funderat på att köpa en BMW 325/330XI eller BMW 525/530XI.
Tänkte kolla om det är några här som har erfarenhet av dessa bilar (positivt och negativt) samt om det finns andra alternativ av bilmärken som kanske är bättre.

Mvh
Christoffer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
#2
Oj, bättre är en väldigt subjektiv fråga. Det finns väl egentligen en direkt konkurrent till Bmwn, Audi A4 eller A6 quattro.

Bmws xDrive (4wd) har i tester av bla. Teknikens Värld ansetts bättre än Audis quattro, och Bmwn är mycket mer för körglädje än vad Audi är, även med quattro. Den stora skillnaden rent generellt har alltid varit att Bmw uppträder mer bakhjulsdrivet, och portionerar ut mer kraft till bakhjulen än framhjulen till skillnad från mest kraft på framhjulen som varit vanligast.

Idag driver även quattro mer bak än fram, om än inte i samma utsträckning som Bmw gör. Men frågan är om så nya bilar är aktuellt? Detta gäller nämligen bara de sista årsmodellerna, tror det kom 2009.

Oavsett, BMWs bilar passar mig utmärkt och i familjen har vi alltid kört modeller av märket. Många av dessa har rullat långt, mellan 30 och 40k mil. Men vi har ytterst sällan haft några problem. Kan utan tvivel rekommendera bilarna, och så verkar de flesta ägare göra eftersom Bmw har bland de nöjdaste ägarna tillsammans med Toyota.

http://www.aftonbladet.se/bil/article6323682.ab

Är så partisk att jag inte kan hitta nått negativt, det är väldigt roliga bilar som är ordentligt byggda och håller riktigt bra även om man kör dom hårt. Och kan rekommendera 3-serien över 5-serien faktiskt, i mina ögon uppväger 3ans större körglädje 5ans mer stabila uppträdande.

Kan på samma vis rekommendera 3L motorn över 2.5an, bra mycket roligare bett utan att påfresta plånboken märkbart mer. Fast då bortser jag från det högre inköpspriset.

Så en 330Xi är mitt tips, hoppas det framgår av det röriga inlägget varför wink

Några alternativ:


Volvo AWD: Känns inte riktigt som 4x4, framhjulen snurrar och bakhjulen skjuter på då och då. Bättre med åren, nyare bilar med Haldex betydligt bättre. Inte heller i Bmws eller Audis klass.

Subaru: Bra 4x4 och framkomlighet, utmärkt dragbil och roliga att köra. Men är plastiga bilar i övrigt långt ifrån Bmw och Audis kvalitet och finess, även en bit efter Volvo på den punkten.

Mercedes: Bra bilar i samma klass som Bmw/Audi, tyvärr ratar jag dom eftersom jag (och många andra) har dåliga erfarenheter av rost och elfel, och vad Mercedes gjort/gör för att lösa detta.

Lexus hybrid: Tänker då på SUVen RX400h, eller 450h om det nu är den prisklassen vi pratar. Otroligt bekväma bilar som bara går och går, även om bilen upplevs billigare än konkurrenterna så är den lika välbyggd under skalet. Tyvärr lyser billiga delar från mamma Toyota igenom, men det håller! Nackdelen med Lexus är fyrhjulsdriften, inget för den som vill komma fram utan ger enbart bättre stabilitet. Att försöka klättra eller ta sig igenom tex djupsnö är ingen större idé.
Senast redigerat av Rquired (22 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
22 februari 2010
#3
Framgår ju inte riktigt vilken åldersgrupp av bilar du letar efter... alla 4wd systemen har ju fått uppdateringar genom åren... Men jag skulle väll hävda att vill du ta dig fram till varje pris och att det ska gå stabilt är min uppfattning att quattro systemet är bättre än bmw's x drive... men har tyvärr inte kört något x drive och jämfört! Detta är bara vad jag läst...

quattron är väll även idag variabel? så den skickar kraft dit greppet finns? En S4 vann ju snöstestet i senaste Auto Motor & Sport:P

Skulle vara kul att se testet där BMW'n spöar quattro bilarna inte för att jag tvivlar utan ren nyfikenhet när dom testat quattro bilar... DOCK teknikens värld... Iaf på senare vid vilket jävla värdelöst testlag... Deras TV programm kan jag inte äns titta på... Har ju sånna jävla idiotiska resonemang samtidigt som dom baserar allt på uppgifter som verkar vara tagna ur luften... knappast från nån verklighet iaf... Heltnkelt dom borde byta jobb...

Four rings to rule them all!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
#4
För att förtydliga skrev jag aldrig att xdrive spöat quattro i något test, men i Teknikens Världs vintertest har xdrive föredragits av fler testförare. Och jag minns att det gäller andra tidningar med, samtidigt som även quattro föredragits i något sammanhang. Tyvärr kan min dator inte läsa PDF, och jag har inte tillgång till Teknikens Värld (som jag annars sparat) då jag inte är hemma.

Ett tips är att googla "Xdrive vs quattro", då får man fram ett flertal diskutioner på ett flertal forum, men resultatet tycker jag är detsamma överallt; Systemen är jämnbördiga och det handlar mer om vilket man föredrar än vilket som är bäst.

Ps. Jag har för mig att xdrive "vann" i TV 4/06, sedan testades även 3-serie, A4 med flera för ett år sen (25/08)  drygt: Då klarade xdrive momenten felfritt men quattro fick problem när Testlaget satte rullarna under hjulen på samma sida. Citerat:

"Vi testar genom att ställa bilen på kullagrade rullar i en uppförsbacke. Dels under framhjulen, dels under bakhjulen samt under ena sidan. De första två momenten är inga problem i A4an, bilen klättrar iväg utan tvekan. Men när isfläckarna är under samma sida uppstår problem."

Dessutom understyrde den ut ur konbanan på grus redan i 48km/h med antisladd aktiverat, Bmwn klarade 47km/h utan Antisladd och 52km/h med.

Däremot accelererade quattro bäst, med 7.7sek till 100 mot Bmws 10sek. Å andra sidan är det också 320XD jämfört med A4 3.0tdi. Skulle tro det blir jämnare med en 330XD istället.

Detta kan kanske inte tolkas som att xdrive är bättre, men det kan i alla fall inte tolkas som att quattro är bättre heller smile
Senast redigerat av Rquired (22 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
22 februari 2010
#5
Offtopic: Problemet är ju att quattron (om man inte har nya sportdiffen) INTE är diffbromsad på nån axel, därav MÅSTE ESP vara i och man måste gasa så elektroniska diffbromsen klipper i... Annars står 2 hjul och spinner! precis som med en rwd/fwd bil så blir det hjulet med lägst friktion spinnandes...


Sen så är A4orna tyvärr rätt understyrda. avhjälps ganska kraftigt med RS4 krängningshämmare bak!smile
Jag har inga problem att tex vända runt en refug genom att bara trampa ner högerfoten... quattrobilarna har en tendens att bli mindre understyrda desto mer man gasar^^ Därav väldigt stabila och säkra egenskaper om man kör mjukt (lätt understyrd), och tillräckligt överstyrda för att kunna sladda runt som en tok när man piskar dem lite:)

Men jag har fan försökt att leta på de jävligaste backarna jag kan hitta osv. aldrig haft problem att starta. Dock inte hittat någon med ren is.. men jag har ju dubbfria så skulle ju inte göra systemet rättvisa...

Ontopic: Till TS, nu har du ju guldläge att dra ut och testköra bilarna i riktiga vinterförhållanden! Bara ut o leta på backar o skit o se vad du upplever passa dig bäst!

Four rings to rule them all!

564 Inlägg
22 februari 2010
#6
Då jag bara ägt en bmw 525iX -93 kan jag inte svara för hur de nyare modellerna är, men jag har inte hört något negativt iaf.
Min bil var jag supernöjd med, härlig överstyrd karaktär och den tog sig fram "överallt" och var extremt driftsäker. En kanonbil helt enkelt.

Min hade en tjänstevikt på 1940kg, automatlåda och 192hk och den drog snabb blandad körning i stockholm 1,02-1,03L/mil. Landsvägskörning i 100km/h låg förbrukningen på 0,78-0,8L/mil, vilket jag tycker är extremt snålt med tanke på prestanda.

Mvh Johan.
Senast redigerat av groze (22 februari 2010)

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#7
Tack för väldigt bra svar.

Kollar på BMW 525ix från 2006/2007 då min budget inte tillåter mer än max 270-280k och jag behöver en större bil än 325/330ix.

Audi har jag tyvärr valt bort då jag haft problem med att få ont i ryggen av deras stolar (både skålade och vanliga) vid längre resor. Vet inte vad detta beror på (fel på min rygg med största sannolikhet) och det är mycket tråkigt då det är en bra bil.

Får vänja mig vid att gå från ~310hk FWD till 218hk AWD, blir iaf roligare vinterkörning samt mer komfortabel vistelse vid längre resor smile


Sök