3537
Sök

Köpråd: Passat Variant 1,9 tdi

607 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en passat 1,9 tdi. årsmodell 2002. Importerad. Den har bara gått 16200.tycker det verkar lite mil för en passat diesel. var 3 ägare. har ni några tips hur man kan kolla upp så allt stämmer.
1-tidigare Besiktningspapper   2-ringa tidigare ägare   har ni några fler tips ?

Brynäs tigers

607 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#2
tänkte om man kan fiffla med mätaren eller nåt sånt

Brynäs tigers

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#3
Ingenting är omöjligt, bara man vet hur man gör!smile Att fiffla med mätaren går alltså! Kan ju vara värt att åka o titta på den för det om det är bra pris på den! Och då menar jag inte svensksåld16.000mils-pris!

Är den fräsch o allt är som det ska, kamremmen nyligen bytt osv så är det ju bara att slå till!

Det är ju vettigt att ringa dom två tidigare ägarna, men risken är ju att den är skruvad precis när den kom in i sverige...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Defloratör.
641 Inlägg
23 februari 2010
#4
att "justera" mätaren är dessutom väldigt enkelt på just wag bilar.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

607 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#5
Priset på bilen är 71000kr på en 02 som är uttagen 03.den har gått 16200.Någon som vet då kamremmen ska bytas ? är det 18000 eller 24000 ?
Är det ett stort överpris på en diesel som har gått så pass lite och hörs vara i toppskick

Brynäs tigers

Yellow bug!
1 640 Inlägg
24 februari 2010
#6
Stort överpris? Du får räkna med en 50.000 för en -01 och uppåt. 70.000 är helt lagom för en diesel, -02a med det miltalet.

-04 och -05 precis innan skiftet till 3C går fortfarande för en bit över 100.000, både privat och på bilfirma.

3BG:n ligger bra till prismässigt, så 70.000 är verkligen inget överpris om bilen är i fint skick.
Senast redigerat av Edil_ (24 februari 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

607 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#7
några tips på vad som man kan kolla ? missljud, servicebok,kvitto, ? gärna mer tips

Brynäs tigers

jorgen72
24 februari 2010
#8
YööA skrev:
några tips på vad som man kan kolla ? missljud, servicebok,kvitto, ? gärna mer tips

Jag tycker du att du har fått ett riktigt bra pris om bilen är i bra skick kolla glapp i framvagn o sådant det är ganska vanligt annars finns det inga direkta sjukdomar på dom det är riktigt bra motorer som både går billigt o är driftsäkra ,

3 259 Inlägg
24 februari 2010
#9
Vad är det för utrustningspaket? Basic/comfortline/trendline/highline?

Eftersom det är en import så ska det vara bra pris för att det ska vara intressant, Import=svårsålt, oavsett hur man vrider och vänder på det! Jag sålde tex en Passat 1.9TDI 02 manuell, iofs solid röd men mycket fint skick som hade rullat 14.000mil och var tyskimport, satte ut den för 52.000kr(detta var minst ett år sen) och inte vart jag nerringd direkt.. kom en o köpte bilen efter några dagar för 48.000kr...

Hur som helst; Jag skulle pruta mer!big_smile Om bilen ligger kvar ute på annons mer än 5 dagar så är det bara o pruta för fulla muggar för då är det ingen hejdundrande bra pris! 

Ta med dig någon som verkligen kan bilar om du ska titta på denna, nån som vet vilka varningstecken man ska kolla efter på(som man misstänker) mätarskruvade bilar! 16.200mil är väldigt lite för en 8 år gammal diesel, dock inte omöjligt!

Tips att titta på om man misstänker att mätaren är skruvad är ju tex: Glapp i knappar till elhissar, tändningslås, spakar etc, stensprut på sparklådor/under bilen, slitage på sparklådan vid insteget(där man släpar fötterna emot vid i och urgång), slitage plast runt växelspak(damask o knopp är enkla att byta ut), slitage på nycklar och allt vad det nu kan vara! Använd fantasin och kolla rubbet så du inte hittar saker o bli ledsen över när köpet är klart och du dammsuger/tvättar bilen första gången!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

fälg fantast
1 086 Inlägg
25 februari 2010
#10
1:a kamrensbyte är vid 12 tusen och nästa vid 24 tusen,
kända fel:

vanligt att elhissarna ger upp , oftast förardörren,
glapp i solenoiden på bakrutan, dvs att ibland kan bakluckan öppna sig själv när du startar bilen,
rost på bakluckan, skärmar
kör den gärna på lite guppiga vägar och lyssna om framvagnen klonkar vid gupp, detta är rätt vanligt,
Tdi tickar gärna om du har slarvat med oljebyten, det hörs rätt tydligt, då menar jag inte diesekknack utan detta hörs tydligt när du kör bilen, tyder på slarv med oljebyten

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Handledare
1 481 Inlägg
25 februari 2010
#11
Hur länge har bilen gått i Tyskland? (Antar att den kommer därifrån)  En diesel körs normalt 5-6000 mil/år i Tyskland. Så 16000 mil på 8 år låter vääääldigt lite. Kolla noga hur inredningen ser ut, Slitage på ratt och pedaler. Klädsel, slitage på förarstol. Har den gått 16000 mil så ska det knappt synas något slitage.


3 259 Inlägg
25 februari 2010
#12
saab_sonett skrev:
Hur länge har bilen gått i Tyskland? (Antar att den kommer därifrån)  En diesel körs normalt 5-6000 mil/år i Tyskland. Så 16000 mil på 8 år låter vääääldigt lite. Kolla noga hur inredningen ser ut, Slitage på ratt och pedaler. Klädsel, slitage på förarstol. Har den gått 16000 mil så ska det knappt synas något slitage.

Precis 16.000mil ska i stort sett betyda nyskick på en normalskött bil...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök