3583
Sök

Behöver hjälp/tips med ljudbygge i bilen

18 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Kan inte alls mycket om ljud och såna här saker, så behöver lite hjälp.
Hade tänkt o dra igång ett ljudbygge i Golf II:an jag har, dock inget värre ljudsystem för jag har inte de pengarna nu. Hade väll tänkt runt 5000kr lappen. Har kollat lite på en JVC stereo för 1300 ungefär, och några 6,5" GAS eller DPL 60W RMS coaxial högtalare att ha till framdörrarna (tänkte ha 4st runtom i bilen)
Vet att 60W 6,5" kanske inte ger mycket bas men vad ska man leta efter då, för att få hyffsat tryck?.. vilket Watt tal ska man kika in sig på egentligen ? Och krävs ett slutsteg om jag har en stereo på 4x50W och 4st 60W högtalare ?
Hade tänkt skippa nån extra baslåda för tillfället.

3 466 Inlägg
25 februari 2010
Många Watt betyder oftast bara att dom är trögdrivna. Leta efter högtlare med hög känslighet, alltså 1w/1m. Har dom ett högt dB-tal där behöver dom oftast inte så stora steg för att låta bra.. Sen måste man komma ihåg att man får vad man betalar för, köper man billiga grejjer är kvalitén därefter.

Kom ihåg att stereons watt-tal är inte uteffekt, räkna inte med att du har mer än max 4x10wrms på stereon, och om du vill spela bra så behövs nästan alltid slutsteg.

Kolla efter grejjer på blocket, där kan man fynda begagnade grejjer.
Senast redigerat av M_icke_ (25 februari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

18 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Vad menas med trögdrivna då ? Så Watt-talet ska man inte alls gå efter då ?
Och vad menas med 1W/1m ? Somsagt.. kan inte mycket om ljud hmm

111 Inlägg
25 februari 2010
Köp inte nytt! Kolla blocket, folk med fetisch för billjud brukar allt som oftast vilja uppgradera och då hamnar en hel del vettiga grejjer på Blocket och dessutom till vettiga priser!

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

3 466 Inlägg
25 februari 2010
cepan91 skrev:
Vad menas med trögdrivna då ? Så Watt-talet ska man inte alls gå efter då ?
Och vad menas med 1W/1m ? Somsagt.. kan inte mycket om ljud hmm

Känsligheten mäts med 1w/1m och anger hur lättdrivna högtalarna är i teorin. Har högtalarna ett högt sånt värde är dom i teorin mer lättdrivna och kräver inte så stort steg för att låta högt.

Watt talet säger bara hur många watt en högtalare tål och inget om hur högt den spelar..

18 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
Jahja ok, tack smile men står "1w/1m" utmärkt bland egenskaperna hos en högtalare ? aldrig tänkt på att det stått. Och hur är det med Hz frekvenserna, för att tillexempel få så bra bas som möjligt till ett par 6,5" men också bra diskant. Vad rekommenderas för frekvensområde ?

Och Evil_E: Jodå jag kollar blocket endel, blir nog därifrån, men vet inte riktigt än vad man ska kolla efter..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 februari 2010
Högtalare som inte tål så mycket effekt brukar generellt sett vara lättdrivna, men ja W/m brukar vara utmärkt i specen. Bara för att högtalarna kan återge låga frekvenser (neråt 40Hz för 6,5") så+ betyder det inte att dom kommer spela bra, dom måste sitta stumt och tätt också! Uppåt sen så klarar alla kit/koaxialer av mer än nödvändigt (en normal människa kan höra upp till ca 20.000Hz, sällan eller aldrig är ljud i musik över 12.000Hz vilket även det är väldigt högfrekvent), så det behöver du inte bry dig i. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

18 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
Okok tackar för svaren smile Får kika vidare lite grann på allt detta, ren jungel för mig tongue Vad menas egentligen med Lågnivåutgångar på en stereo ?

3 466 Inlägg
26 februari 2010
cepan91 skrev:
Okok tackar för svaren smile Får kika vidare lite grann på allt detta, ren jungel för mig tongue Vad menas egentligen med Lågnivåutgångar på en stereo ?

Det är Den röda och vita "pluggen" bak på stereon, även känd som RCA. Kan finnas flera utgångar på stereon.
Senast redigerat av M_icke_ (26 februari 2010)

18 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
cepan91 skrev:

Det är Den röda och vita "pluggen" bak på stereon, även känd som RCA. Kan finnas flera utgångar på stereon.

Jahja ok smile

Sök