2237
Sök

Bygga billjud i en volvo s40 -98 Problem?

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
Har tanke på att man kanske skulle införskaffa en volvo s40 -98 års modell och bygga ljud i.

Ljudet består av
2st kicker soloX 18"
1st Autostudio E-7000
4st Heavy Duty 220ah 12v

------------------------
Tanken:
Att riva bort metallen bakom ryggstödet i baksätet och därefter sätta dit 44mm spånskiva som baffel för basarna och försöka göra bagaget "slutet" på något sätt.
Täta stadga osv osv.

Eller ska jag behålla metallen o göra baffel bakom det?

Borde inte detta funka rent fysiskt med literantal avstämmning (vet ej hz) osv osv.
Eller är det helt jävla OMÖJLIGT att göra bagaget slutet?

Mvh
Senast redigerat av Leo86 (2 mars 2010)

530 Inlägg
2 mars 2010
Allt går bara man ger sig fan på de! wink

Skulle tippa på att du får svetsa igen bakluckan för att den inte ska flyga all världens väg när du vrider på.
Första tanken som dyker upp i min skalle iallfall tongue

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794

3 466 Inlägg
2 mars 2010
Du menar alltså att du inte ska ha någon riktig låda utan bara täta bagaget och använda det som låda?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Du menar alltså att du inte ska ha någon riktig låda utan bara täta bagaget och använda det som låda?

yes. korrekt uppfattat. tror du det går helst utan att svetsa igen luckan o det där för ja måste juh HELST kunna komma åt batterier slutsteg osv utan o stå o kapa i en halv dag o så svetsa igen?

Mvh

3 466 Inlägg
2 mars 2010
Leo86 skrev:
M_icke_ skrev:

yes. korrekt uppfattat. tror du det går helst utan att svetsa igen luckan o det där för ja måste juh HELST kunna komma åt batterier slutsteg osv utan o stå o kapa i en halv dag o så svetsa igen?

Mvh

Ska jag vara ärlig tror jag inte att det någonsin kommer kunna bli tillräckligt tätt och stabilt.. Det bästa hade nog varit att bygga en stor låda och laggt in den i bagaget.

Plåten är alldeles för tunn där bak så även om du skulle få det tät hade basarna fått sidoplåtarna att flexa utav bara helvete..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 mars 2010
Det kommer inte att bli bra.... I teorien visst funkar det men helvete vilket jobb du kommer ha med att få det tätt över hjulhesn mot trösklarna sen sitter ju det utluftning i bagagen med å diverse pluggar å sånt som garanterat kommer flyga allvärldens väg .... å gud vad det kommer vibrera å låta skit

Men visst försök du

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
okej. Tack för alla svar hittills. i mitt huvud står det nog fan 70% skit i det o 30% give it a try.
För ja menar. om möjligheten finns så e juh nog volymen ganska lagom för slutet tror jag. men som den sista sa. alla pluggar o ventiler o shit. kan bli mycket jobb.

Finns det någon som gett sig på sånna här projekt med så pass kraftiga saker?

3 466 Inlägg
2 mars 2010
Leo86 skrev:
okej. Tack för alla svar hittills. i mitt huvud står det nog fan 70% skit i det o 30% give it a try.
För ja menar. om möjligheten finns så e juh nog volymen ganska lagom för slutet tror jag. men som den sista sa. alla pluggar o ventiler o shit. kan bli mycket jobb.

Får du bara det tätt så måste du staga upp plåten främst i sidorna på bagaget och uppe på bakluckan där ytorna är som störst. Men hur man gör det på ett bra sätt har jag ingen aning om..

Det hade varit kul om du lyckas, tror dock det blir ett stort projekt.. Projekttråd?! tongue hehe

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Leo86 skrev:

Får du bara det tätt så måste du staga upp plåten främst i sidorna på bagaget och uppe på bakluckan där ytorna är som störst. Men hur man gör det på ett bra sätt har jag ingen aning om..

Det hade varit kul om du lyckas, tror dock det blir ett stort projekt.. Projekttråd?! tongue hehe

nej ingen tråd ännu. bara kollar runt på lite förlag innanja ger mig in i nåt smile

3 466 Inlägg
2 mars 2010
Leo86 skrev:
M_icke_ skrev:
Leo86 skrev:

nej ingen tråd ännu. bara kollar runt på lite förlag innanja ger mig in i nåt smile

Då får du ta o göra en projekttråd om du ska försöka dej på detta! big_smile

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Leo86 skrev:
M_icke_ skrev:

har kanske en bil på g. inte en s40 men en motivlackerad cheva van. bygga vägg i en sån borde va lättare wink
lr va tror du? ska kolla om ja kan dra o kolla på den i helgen nu. i så fall e den min tongue

3 466 Inlägg
2 mars 2010
Leo86 skrev:
M_icke_ skrev:
Leo86 skrev:

har kanske en bil på g. inte en s40 men en motivlackerad cheva van. bygga vägg i en sån borde va lättare wink
lr va tror du? ska kolla om ja kan dra o kolla på den i helgen nu. i så fall e den min tongue

Tror faktiskt att det blir mycket bättre om jag ska vara ärlig tongue hehe

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Leo86 skrev:
M_icke_ skrev:

Tror faktiskt att det blir mycket bättre om jag ska vara ärlig tongue hehe

tror jag med. e lite förälskad i lacken på bilen tongue.

392 Inlägg
2 mars 2010
Blir nog bättre med chevan, men dock bra mkt fräckare med din första ide ;D

En sak som jag tänkte på..

Du kanske kan börja montera baffeln och sen bygga dig bakåt mot skuffen. Sätt upp baffeln och räkna ut hur stor lådan behöver vara för att basarna ska trivas. Sen när du fått volymen så börjar du bygga dig bakåt med mdf eller spån. Bygga som en gigantisk rektangulär till låda bakåt. För att bygga en låda och sedan stoppa in den kmr inte att fungera.

Men på så sätt får du en låda som pallar trycket plus att du kanske(?) får plats med lite utrymme bredvid mot väggarna i bagagen där du kan trycka in stegen osv på ett stilfullt sätt med lite dioder som lyser upp det..Eller om du på ngt sätt täpper igen/använder dig av de ytor som du får på sidorna och bygger lite mjukare former osv så man slipper öppna o se en fyrkantig trä låda ;P Lägga en mdf skiva upptill och sedan en bakåt så att det ser ut som att lådan använder sig av allt utrymme som finns där och sedan göra ngt skoj o manligt av det, typ rosa fluff med ett steget i mitten! wink

Tycker detta verkar vara ett mkt spännande projekt att inleda. Blir nästan sugen sj på att göra det.

Lättast o bäst resultat så gissar ja på att chevan är ganska så given, men s40 får du dock Roligast resultat och blir en större blickfångare då det blir ngt som sticker ut från mängden.
Senast redigerat av striper (2 mars 2010)

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
striper skrev:
Blir nog bättre med chevan, men dock bra mkt fräckare med din första ide ;D

En sak som jag tänkte på..

Du kanske kan börja montera baffeln och sen bygga dig bakåt mot skuffen. Sätt upp baffeln och räkna ut hur stor lådan behöver vara för att basarna ska trivas. Sen när du fått volymen så börjar du bygga dig bakåt med mdf eller spån. Bygga som en gigantisk rektangulär till låda bakåt. För att bygga en låda och sedan stoppa in den kmr inte att fungera.

Men på så sätt får du en låda som pallar trycket plus att du kanske(?) får plats med lite utrymme bredvid mot väggarna i bagagen där du kan trycka in stegen osv på ett stilfullt sätt med lite dioder som lyser upp det..Eller om du på ngt sätt täpper igen/använder dig av de ytor som du får på sidorna och bygger lite mjukare former osv så man slipper öppna o se en fyrkantig trä låda ;P Lägga en mdf skiva upptill och sedan en bakåt så att det ser ut som att lådan använder sig av allt utrymme som finns där och sedan göra ngt skoj o manligt av det, typ rosa fluff med ett steget i mitten! wink

Tycker detta verkar vara ett mkt spännande projekt att inleda. Blir nästan sugen sj på att göra det.

Lättast o bäst resultat så gissar ja på att chevan är ganska så given, men s40 får du dock Roligast resultat och blir en större blickfångare då det blir ngt som sticker ut från mängden.

chevan e paxad så att säga. den blir det är det sagt. oklart dock när ja får hit den.  nu måste jag bara hitta plats o ha den på. idé nån`??

392 Inlägg
2 mars 2010
Har du bilder på den? big_smile

1 468 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
många känner nog gen den tror jag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/54071/869834_i30tzc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54071/869835_09e49c.jpg

ÄLSKAR LACKEN !!!
Senast redigerat av Leo86 (2 mars 2010)

392 Inlägg