3098
Sök

D24 går oförklarligt för varm

34 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Som rubriken, fattar inte varför..

Bilen är en 760 td Automat -84

När jag hämtade den gick den varm stup i kvarten så fort man körde lite hårdare, och då menar jag i princip nästan ända upp till rödmarkeringen..

Plockade ur termostaten som tillfällig lösning, vilket gjorde knappt märkbar skillnad, blev bättre men inte mycket, fortfarande samma symptom men inte lika varm..

Topp och toppackning är hela, vattenpumpen fungerar, ingen luft i några slangar..

Det ända knepiga jag hittat när jag felsökt är att även när den blir såpass varm så den nästan är uppe på rött så blir det inget tryck i expansionskärlet, inte ett ljud när jag öppnar locket, vattnet är pissljummet nästan kallt, vad är felet? Kylet?

Enormt tacksam för svar!

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!

677 Inlägg
4 mars 2010
har du kollat så det inte bara är mätaren som spelar dig ett spratt?
När den är på rött och vattnet inte sprutar...  kolla så givaren för mätaren inte glappar eller liknade

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
Siljeberg skrev:

När jag hämtade den gick den varm stup i kvarten så fort man körde lite hårdare, och då menar jag i princip nästan ända upp till rödmarkeringen..

Plockade ur termostaten som tillfällig lösning, vilket gjorde knappt märkbar skillnad, blev bättre men inte mycket, fortfarande samma symptom men inte lika varm..

Topp och toppackning är hela, vattenpumpen fungerar, ingen luft i några slangar..

Det ända knepiga jag hittat när jag felsökt är att även när den blir såpass varm så den nästan är uppe på rött så blir det inget tryck i expansionskärlet, inte ett ljud när jag öppnar locket, vattnet är pissljummet nästan kallt, vad är felet? Kylet?

Enormt tacksam för svar!

Blir kylaren varm? (Och speciellt i mitten)

-- K

34 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Bergkuist skrev:
har du kollat så det inte bara är mätaren som spelar dig ett spratt?
När den är på rött och vattnet inte sprutar...  kolla så givaren för mätaren inte glappar eller liknade

Har kollat mätare och givare och dom funkar som dom ska

34 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Siljeberg skrev:

Enormt tacksam för svar!

Blir kylaren varm? (Och speciellt i mitten)

-- K

Kylet blir varmt där slangarna går in men ingen annanstans

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
5 mars 2010
då skulle jag tro att du har en tätt kylare faktis...

hellre pallbocks kung än trailer queen

34 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
mr_harry skrev:
då skulle jag tro att du har en tätt kylare faktis...

Jag kan inte heller få det till mycket annat för utan termostat borde jag i princip inte få upp nån temp alls..

194 Inlägg
5 mars 2010
gör rent kylaren .. finns kylar rens lr kylar rengöring kommer inte ihåg vad det heter och gör som det står på förpackningen... om det inte funkar då kolla vatten pumpen.. Mvh FREDDAN

34 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
_freddes skrev:
gör rent kylaren .. finns kylar rens lr kylar rengöring kommer inte ihåg vad det heter och gör som det står på förpackningen... om det inte funkar då kolla vatten pumpen.. Mvh FREDDAN

Vattenpumpen är redan kollad så får prova me kylarrengöring alternativt byta kyl

Sök