skulle vilja ha tips om hur man spänner handbromsen på en Seat Ibiza från 98.
mvh Håkan
Som på alla bilar med trumbromsar:
Plocka ut en hjulbult. Sen tar du en lång skruvmejsel och petar på snurran som du kommer genom ett hål i bromstrumman. Du måste snurra hjulet till rätt vinkel för att komma åt. En fickslampa är bra att ha.
Du petar rundt spännarhjulet tills bromsen tar, sen slackar du av så att beläggen precis touchar trumman. Sen likadan på andra sidan. Klart!
Troligen ingen "snurra" på dom, på VAG-bilar brukar det vara en kil som man får dra neråt för att spänna ut backarna.
Ok. Då är det automagisk justering på dom. Då måste dom öppnas och rengöras. Och ibland är det så att kilen har tappat kuggarna. Då är det nya grejer som behövs.
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-
Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka.
Det enda den justeringen är till för, är att man skall kunna montera ny vajer. Sen spänner man upp den tills bromsen tar max på tredje hacket. När man släpper spaken skall vajern vara ospänd. Har man ingen bra grundjustering av bromsbackarna så skiter det sig.
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-
Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka.
-- K
så länge de blir bättre så kvittar de ju hur man gör.. varför riva bromstrummorna om man inte behöver, antar att han iaf bara vill ha genom bilen på besiktningen. handbromsen använder man ju typ aldrig annars.
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-
Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka.
-- K
så länge de blir bättre så kvittar de ju hur man gör.. varför riva bromstrummorna om man inte behöver, antar att han iaf bara vill ha genom bilen på besiktningen. handbromsen använder man ju typ aldrig annars.
Nu är det bara så att om man inte har injusterade bromsbackar, så har man dålig färdbroms bak också. Fast det märks oftast inte förän man får besiktningsprotokollet.
Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka.
-- K
så länge de blir bättre så kvittar de ju hur man gör.. varför riva bromstrummorna om man inte behöver, antar att han iaf bara vill ha genom bilen på besiktningen. handbromsen använder man ju typ aldrig annars.
Nu är det bara så att om man inte har injusterade bromsbackar, så har man dålig färdbroms bak också. Fast det märks oftast inte förän man får besiktningsprotokollet.
-- K
jo de vet ja oxå.. men de enklaste e ju att testa å justera vid vid spaken innan man börjar riva en massa,