2474
Sök

Spänna Handbroms Seat Ibiza

Elektriker
7 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej

skulle vilja ha tips om hur man spänner handbromsen på en Seat Ibiza från 98.

mvh Håkan

SmileRacer | Crew
E-Mail: swedenstyling@hotmail.com
Club Hemsida: SwedishPower
Priv. Hemsida: SwedenStyling

245 Inlägg
6 mars 2010
#2
SmileRacer skrev:
Hej

skulle vilja ha tips om hur man spänner handbromsen på en Seat Ibiza från 98.

mvh Håkan

Jag med tongue

S.v.r

Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
#3
SmileRacer skrev:
Hej

skulle vilja ha tips om hur man spänner handbromsen på en Seat Ibiza från 98.

mvh Håkan

Som på alla bilar med trumbromsar:

Plocka ut en hjulbult. Sen tar du en lång skruvmejsel och petar på snurran som du kommer genom ett hål i bromstrumman.
Du måste snurra hjulet till rätt vinkel för att komma åt. En fickslampa är bra att ha.

Du petar rundt spännarhjulet tills bromsen tar, sen slackar du av så att beläggen precis touchar trumman.
Sen likadan på andra sidan. Klart!

-- K

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 mars 2010
#4
Troligen ingen "snurra" på dom, på VAG-bilar brukar det vara en kil som man får dra neråt för att spänna ut backarna.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
#5
Ulf_W skrev:
Troligen ingen "snurra" på dom, på VAG-bilar brukar det vara en kil som man får dra neråt för att spänna ut backarna.

Ok. Då är det automagisk justering på dom. Då måste dom öppnas och rengöras. Och ibland är det så att kilen har tappat kuggarna. Då är det nya grejer som behövs.

-- K

16 197 Inlägg
6 mars 2010
#6
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
#7
evilaudio skrev:
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-

Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka. smile

Det enda den justeringen är till för, är att man skall kunna montera ny vajer. Sen spänner man upp den tills bromsen tar max på tredje hacket. När man släpper spaken skall vajern vara ospänd. Har man ingen bra grundjustering av bromsbackarna så skiter det sig.

-- K
Senast redigerat av Kavli (6 mars 2010)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 mars 2010
#8
evilaudio skrev:
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-

Ja kan man göra, men den justeringen räcker inte långt om inte kilen åkt ner som den ska i trumman.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

16 197 Inlägg
6 mars 2010
#9
Kavli skrev:
evilaudio skrev:
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-

Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka. smile

-- K

så länge de blir bättre så kvittar de ju hur man gör.. varför riva bromstrummorna om man inte behöver, antar att han iaf bara vill ha genom bilen på besiktningen.  handbromsen använder man ju typ aldrig annars.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Motborgare
1 099 Inlägg
6 mars 2010
#10
evilaudio skrev:
Kavli skrev:
evilaudio skrev:
eller så tar man bort kåpan vid handbomsspaken å kollar om de sitter justeringar där.-

Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka. smile

-- K

så länge de blir bättre så kvittar de ju hur man gör.. varför riva bromstrummorna om man inte behöver, antar att han iaf bara vill ha genom bilen på besiktningen.  handbromsen använder man ju typ aldrig annars.

Nu är det bara så att om man inte har injusterade bromsbackar, så har man dålig färdbroms bak också. Fast det märks oftast inte förän man får besiktningsprotokollet.

-- K

16 197 Inlägg
6 mars 2010
#11
Kavli skrev:
evilaudio skrev:
Kavli skrev:

Att justera bromsarna på vajern är som att torka sig i röven innan man skiter, för att sitera Arne Anka. smile

-- K

så länge de blir bättre så kvittar de ju hur man gör.. varför riva bromstrummorna om man inte behöver, antar att han iaf bara vill ha genom bilen på besiktningen.  handbromsen använder man ju typ aldrig annars.

Nu är det bara så att om man inte har injusterade bromsbackar, så har man dålig färdbroms bak också. Fast det märks oftast inte förän man får besiktningsprotokollet.

-- K

jo de vet ja oxå.. men de enklaste e ju att testa å justera vid vid spaken innan man börjar riva en massa,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Elektriker
7 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#12
Någon som har en bild eller nått där man kan se vars man spänner vid spaken, har aldrig haft seat tidigare, har bara ägt Volvo

SmileRacer | Crew
E-Mail: swedenstyling@hotmail.com
Club Hemsida: SwedishPower
Priv. Hemsida: SwedenStyling


Sök