4166
Sök

Konstigt fel på antingen bashögtalare eller slutsteg..

199 Inlägg
31 januari 2010
VolvoXet skrev:
ok skall göra det, hur kan man lösa det om det har med volten o göra ?

du kan ha jordat dåligt, kan behöva större kablar, glapp i kontakter etc

3 466 Inlägg
1 februari 2010
Torgny skrev:
Expoze skrev:
Låter som att talspolarna brunnit, prova att koppla in nån annan högtalare på steget. Drar steget lika mkt ström som vanligt så måste ju steget fungera, jag menar effekten som kommer in i steget kan inte bara försvinna där inne.

Har provat talspolarna med batteri, dom funkade som dom ska utan skrapljud och slutsteget ger ifrån sig ström men inte i närheten av lika mycket som den ska vilket gör att bashögtalarna rör sig men inte mycket..

Edit: Jag provade en 6'9a och den bottnade ganska så lätt så jag antar att slutsteget funkar, men det konstiga är att jag tog ut högtalarna och provade dom och konerna for ut respektive in utan minsta problem och inte minsta tecken på att det skrapade..

Att få en 6x9a att bottna klarar du nog tom. på stereons orginalsteg.

Har du kollat ALLA talspolarna på basarna? mät gärna lite med multimeter på anslutningarna på steget. Då ser du ju vilket motstånd basarna ger mot steget.

Annars skulle jag med gissa på taskig jord/jordkabel.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

214 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Torgny skrev:
Expoze skrev:
Låter som att talspolarna brunnit, prova att koppla in nån annan högtalare på steget. Drar steget lika mkt ström som vanligt så måste ju steget fungera, jag menar effekten som kommer in i steget kan inte bara försvinna där inne.

Har provat talspolarna med batteri, dom funkade som dom ska utan skrapljud och slutsteget ger ifrån sig ström men inte i närheten av lika mycket som den ska vilket gör att bashögtalarna rör sig men inte mycket..

Edit: Jag provade en 6'9a och den bottnade ganska så lätt så jag antar att slutsteget funkar, men det konstiga är att jag tog ut högtalarna och provade dom och konerna for ut respektive in utan minsta problem och inte minsta tecken på att det skrapade..

Att få en 6x9a att bottna klarar du nog tom. på stereons orginalsteg.

Har du kollat ALLA talspolarna på basarna? mät gärna lite med multimeter på anslutningarna på steget. Då ser du ju vilket motstånd basarna ger mot steget.

Annars skulle jag med gissa på taskig jord/jordkabel.

Japp jag har kollat ALLA talspolarna, ja jag får ta och mäta lite senare smile
Edit: Nu verkar den inte ge ifrån sig någonting alls och tar ingenting heller..
Senast redigerat av Torgny (1 februari 2010)

214 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Tror jag löst problemen, jag skruvade upp slutstegen osv på baslådan, drog 50mm2 strömkabeln in i ett "distrubitions block" och drog tunnare kablar vidare till kondningen och sedan vidare till slutsteget..
Nu om jag skruvar upp volymen ungefär lika mycket som jag brukad ha tidigare när spänningen gick ner till 12V så går den nu från 13.9 ner till typ 13.5, dvs. inga blinkande lysen eller någonting smile
Ändå har jag nu basar på 350Wrms istället för 200Wrms.
Senast redigerat av Torgny (7 mars 2010)

21 761 Inlägg
7 mars 2010
Hade du monterat slutsteget direkt i golvet i bagagerummet?

När man gör det så kan eventuella ojämnheter i monteringsytan göra att kortslutning uppstår inuti steget pga att någon ojämnhet trycker mot stegets komponenter. Detta är enligt mig den största anledningen till att inte montera ett steg direkt mot bilens kaross. smile

214 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hade du monterat slutsteget direkt i golvet i bagagerummet?

När man gör det så kan eventuella ojämnheter i monteringsytan göra att kortslutning uppstår inuti steget pga att någon ojämnhet trycker mot stegets komponenter. Detta är enligt mig den största anledningen till att inte montera ett steg direkt mot bilens kaross. smile

Jag hade monterat det på en skiva som täcker reservdäcket tongue men delvis var det att jag hade 50mm2 från batteriet, till kondning och sedan till slutsteget så kabeln gick inte in i slutsteget utan jag var tvungen att modifiera lite.. kabelskorna var delvis så stora på kondningen att skruvarna på kondningen skruvades upp vilket resulterade i glapp så basarna brann osv.
Och nu kör jag båda mina slutsteg på 50mm2 kabeln istället vilket är en kabel mindre smile

Sök