3352
Sök

Saab 9000 Servo urfunktion

10 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
• Bilmodell
Saab 9000 CS 2.0 liter

• Årsmodell
1994

• Miltal
ca 27000 mil

• Modifikationer på bilen
Enbart ljud

• Hur yttrar sig felet?

Felet är: Servon helt kaputt! Först yttra det sig i missljud, lekage av servo-olja från vänster sida av bilen och på höger sida - från servo boxens lock (luftnings hålet) sprutar det då man vrider på ratten skummad servo olja. Ungefär ett metalliskt skrammel från motorn, detta hände på ca en veckas tid från det att den funka utan missljud och problem, det hela började med ett metalliskt "slitljud" från motorn.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?

Väldigt permanent

• Vilken felsökning har redan gjorts?

Ingen vidare felsökning, mer än tips och diskussion om allt från filter i servoboxen till att styrsnäckan kan vara slut.

Väldigt tacksam för hjälp, fråga gärna, även om de bara är hypoteser så ger det mig någon inblick i det hela.

MVH Karl

5 710 Inlägg
8 mars 2010
Bra frågeställning wink

Ungefär ett metalliskt skrammel från motorn, detta hände på ca en veckas tid från det att den funka utan missljud och problem, det hela började med ett metalliskt "slitljud" från motorn.

Just att det låter illa får mig att tänka på själva pumpen.
Rasar denna kan det uppstå skrammel samt att servofunktionen naturligtvis försvinner.
Dock kan ju ett servosystem låta ganska illa när det "går torrt" alltså när man kör det utan olja.
Att det läcker olja kan ju bero på att rören/slangarna från pump-->styrväxel är trasiga.

Jag hade börjat med att leta efter läckaget.
Bra belysning är ett måste, kanske behöver du fylla på något oxo (om det är tomt) för att kunna se vart det läcker ut.

Lycka till!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Jo, jag har nu tyvärr tröttnat ur har kollat efter lekage men inte funnit nått.. like svårt att leta efter olje lekage då slangarna från behållaren är nerdränkta av oljan tongue Så jag har köpt mig en servo pump och ska byta skiten.. funkar inte det kör jag på slangarna och letar lekage då dom kanske har torkat eller om jag har turen att det inte skummar fan ur behållaren, om inte det som är felet så byter jag styrsnäckan! ^^
Senast redigerat av Snusmumriken (10 mars 2010)

Sök