3151
Sök

Förslag på Extraktor bygge saab 9000.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej alla glada.   Tänkte ge mej i kast med att bygga ett extraktorgrenrör till en SAAB 9000 2.3T

Är inte riktigt säker på hur det ska se ut. har ett par olika förslag. Ska försöka rita upp dom och lägga upp dom. Men har ni förslag och tips/råd posta dom. Lägg gärna upp bilder på era rör å visa hur ni tänkte.

Tack für alles.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 062 Inlägg
26 februari 2010
#2
Jag förstår om du är sugen på att bygga ett X-rör. Det kan ju vara kul!
Men tänk på att SBP kan bli riktigt griniga och vinsten jämfört med original inte är jättestor om du inte har planer för hög effekt, 500hk och uppåt.
Orginal gjutjärn på 9000 är inte såå dålig och ger bra spolupp.

M.V.H.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 februari 2010
#3
Hoppar på tråden lite smile Är lite inne på samma spår men det kanske är dumt trots allt? Hänger original med till 400-450 så är det ju tveksamt att man vill ta den risken hos SBP även att de inte är så direkt kanonsmarta här i stan smile

Revotech har inte lust att dela med sig av mappen han har i sin bil? smile


1 062 Inlägg
27 februari 2010
#4
Jag kör med orginalrör och tycker att 400 stabila hk ur ett 19t inte är illa pinkad just med tanke på detta.
Visst går det att få ur mera med ett X-rör men man får ju fundera på om det är värt mödan att behöva bulta bort det en gång per år..

M.V.H.


761 Inlägg
1 mars 2010
#5
AndreasPlars skrev:
Jag kör med orginalrör och tycker att 400 stabila hk ur ett 19t inte är illa pinkad just med tanke på detta.
Visst går det att få ur mera med ett X-rör men man får ju fundera på om det är värt mödan att behöva bulta bort det en gång per år..

M.V.H.

400hk ut ett 19T, inte illa med ett aggregat som lämnar 250hk original.

Måste vara stendött på varv med tanke på hur litet avgashuset är.


5 710 Inlägg
2 mars 2010
#6
dannnej skrev:
AndreasPlars skrev:
Jag kör med orginalrör och tycker att 400 stabila hk ur ett 19t inte är illa pinkad just med tanke på detta.
Visst går det att få ur mera med ett X-rör men man får ju fundera på om det är värt mödan att behöva bulta bort det en gång per år..

M.V.H.

400hk ut ett 19T, inte illa med ett aggregat som lämnar 250hk original.

Måste vara stendött på varv med tanke på hur litet avgashuset är.

Nejdå, det drar gött på toppen oxo.
Registret blir enormt, börja vid ~2200rpm och mosar på till varvstopp som är 6250RPM original, kika på Plars bromskurva så ser du.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#7
Vad det beträffar bilprovningen har jag löst det på bästa sätt... Tänkte först ha bilen på gatan . och siktade mot 500 -> hk. Men löste det genom att likt ett A4 knycklat ihop bilen. Men. Ska se om det går att räta ( var inte så farligt ) och bygga som banåka bil till nordic super car. så slipper man ju Bilprovningen.

Ska åke med Turbonetics T3/T4 och eget insug, portad / planad topp. radiefräsning, andra kammar mm.

Så tänkte dra ihop ett x-rör när jag ändå är i farten.
Ska lägga upp lite CAD bilder här då jag är fullkomligt värdelös på att rita smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#8
Finns det någon färdig formel för att räkna ut hur insug, avgas grenrör ska byggas. Eller har något ett program som räknar ut det väldigt fint.  Typ CAD program som kan räkna ut hur luften skulle flöda om man bygger på ett visst sätt.. TIPS TACK tongue
'

Mvh Mkn

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

761 Inlägg
12 mars 2010
#9
jonTe skrev:
dannnej skrev:
AndreasPlars skrev:
Jag kör med orginalrör och tycker att 400 stabila hk ur ett 19t inte är illa pinkad just med tanke på detta.
Visst går det att få ur mera med ett X-rör men man får ju fundera på om det är värt mödan att behöva bulta bort det en gång per år..

M.V.H.

400hk ut ett 19T, inte illa med ett aggregat som lämnar 250hk original.

Måste vara stendött på varv med tanke på hur litet avgashuset är.

Nejdå, det drar gött på toppen oxo.
Registret blir enormt, börja vid ~2200rpm och mosar på till varvstopp som är 6250RPM original, kika på Plars bromskurva så ser du.

mvh Jonas

6250rpm skulle inte jag kalla topp kanske, men för att 19t så är det bra om det är fullt drag dit.

Den där kurvan hade varit intressant, men jag känner ingen som heter plars smile


761 Inlägg
12 mars 2010
#10
Revotech skrev:
Finns det någon färdig formel för att räkna ut hur insug, avgas grenrör ska byggas. Eller har något ett program som räknar ut det väldigt fint.  Typ CAD program som kan räkna ut hur luften skulle flöda om man bygger på ett visst sätt.. TIPS TACK tongue
'

Mvh Mkn

Sånna trollformler finns inte tyvärr smile

viktigast är att tänka flöde och inte lämna några kanter osv.

Man bör bygga puls split om man vill ha snabbara ladd i botten, och givetvis välja en turbo med dubbelt inlopp då, samt det kräver dubbla wastegates, eller delat inlopp ända fram till wastegaten.


driftsättare
169 Inlägg
12 mars 2010
#11
dannnej skrev:
jonTe skrev:
dannnej skrev:

400hk ut ett 19T, inte illa med ett aggregat som lämnar 250hk original.

Måste vara stendött på varv med tanke på hur litet avgashuset är.

Nejdå, det drar gött på toppen oxo.
Registret blir enormt, börja vid ~2200rpm och mosar på till varvstopp som är 6250RPM original, kika på Plars bromskurva så ser du.

mvh Jonas

6250rpm skulle inte jag kalla topp kanske, men för att 19t så är det bra om det är fullt drag dit.

Den där kurvan hade varit intressant, men jag känner ingen som heter plars smile

andersplars har skrivit i samma tråd wink

det ser ut o vara en fin kurva över 240hk vid typ 2500rpm inte dåligt men dett måste vara en växelådes dödare och däck nötare utan dess like


Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#12
dannnej skrev:
Revotech skrev:
Finns det någon färdig formel för att räkna ut hur insug, avgas grenrör ska byggas. Eller har något ett program som räknar ut det väldigt fint.  Typ CAD program som kan räkna ut hur luften skulle flöda om man bygger på ett visst sätt.. TIPS TACK tongue
'

Mvh Mkn

Sånna trollformler finns inte tyvärr smile

viktigast är att tänka flöde och inte lämna några kanter osv.

Man bör bygga puls split om man vill ha snabbara ladd i botten, och givetvis välja en turbo med dubbelt inlopp då, samt det kräver dubbla wastegates, eller delat inlopp ända fram till wastegaten.

Tänkte iofs mest på program.. Typ Lisa Engineering eller AutoCAD Engineering/development. Där går det ju att köra vindtunnel om man vill på div. delar.  Eller ngt annat fint CAE program..

Mvh mkn

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök