2480
Sök

Hjälp mig icke erfaren med dieselmotor

16 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej på er alla,
Nu är det så att jag har köpt en bagagnad opel combo 1997 med diesel motor med ett fel som jag vet inte orsaken till, hoppas att någon erfaren eller non som haft samma problem skulle kunna svara och hjälpa mig.
Problemet är att bilen startar inte när man vrider på nyckel om den är kall, men om jag kopplar +battari till glöd stifft eller vet inte vad heter den:D. för ca 30 sec sedan startar bilen och går och om bilen är varm då den startar med nyckel?
Vad tror ni ska jag köra den till skroten efter en dag i min ägo eller finns nån hjälte som kan hjälpa mig i det här forumet.
Jätte tacksam till alla som läser eller svarar mitt problem:)
Alla kommentarer är välkomna

820 Inlägg
10 mars 2010
#2
Det låter som att antingen säkringen till glödrelät gått eller så har glödrelät pajat eftersom att det går om du "tjuvkopplar".

Om man säger

16 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#3
Okej, Tackar för svaret ...Hmm hur man hittar glödrelät?

16 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#4
Kom igen nu grabbar vart hittar jag glödstiftrelät?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 mars 2010
#5
Jadu, har du testat att kolla i instruktionsboken? Eller i relähållaren?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 024 Inlägg
11 mars 2010
#6
Följ kabeln från glödstiften, den går ju till relät.
Enklast är väl att mäta med en multimeter och se om du får 12V till stiften precis efter att du slagit på tändningen. Tänk på att relät slår av efter 5-10sekunder, att glöda 30sekunder som du gjorde kan bränna sönder glödstiften.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

16 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#7
Jag har testat med multivolt och fick ingenting vid glödstift,
samt märkte att batteriet har 12,6 V men när jag försöker och starta då låter startmotor som att det finns inte tillräkligt ström?
Vad kan det vara?

2 072 Inlägg
11 mars 2010
#8
opel1978 skrev:
Jag har testat med multivolt och fick ingenting vid glödstift,
samt märkte att batteriet har 12,6 V men när jag försöker och starta då låter startmotor som att det finns inte tillräkligt ström?
Vad kan det vara?

kolla upp först relät.. testa o hör om de hörs att de klickar nån stanns när du vriden täningen..
hittar du ej den kör till opel o fråga vart relät sitter.. eller instboken...
1 batteriet kan vara kass..
2 den tar för mycket ström när glöden ej funkar o den laddar ur...
som sagt kolla upp först med glöden..

Sandzoo i da house

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 mars 2010
#9
Eftersom glödningen inte funkar har du problemet där. Vid kall motor blir kompressionsvärmen inte tillräckligt hög för att dieseln ska kunna antändas utan då behövs lite hjälp från glödstiften.

Hur då att startmotorn låter som att det inte finns tillräckligt med ström? Hade du 12,6v på batteriet samtidigt som du körde startmotorn?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#10
Eftersom glödningen inte funkar har du problemet där. Vid kall motor blir kompressionsvärmen inte tillräckligt hög för att dieseln ska kunna antändas utan då behövs lite hjälp från glödstiften.

Hur då att startmotorn låter som att det inte finns tillräckligt med ström? Hade du 12,6v på batteriet samtidigt som du körde startmotorn?


nej jag testade med multivolt innan jag startar ska jag testar samtidigt också?

16 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#11
kolla upp först relät.. testa o hör om de hörs att de klickar nån stanns när du vriden täningen..
hittar du ej den kör till opel o fråga vart relät sitter.. eller instboken...
1 batteriet kan vara kass..
2 den tar för mycket ström när glöden ej funkar o den laddar ur...
som sagt kolla upp först med glöden..

Nej det klickar inte alls

okej Tack

16 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#12
Okej först jag har börjat ladda battariet
sen ska kolla relät men fet ej fortfarande om vart sitter den
Kommer senare med update

16 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#13
Nu efter jag laddade batteriet klart är problemet kvar, vad tror ni jag ska göra?
kan det vara batteriet trotts det visar grönt i ladning indikator?

BMW fantast
1 172 Inlägg
13 mars 2010
#14
Du har fortfarande inte kollat upp glödstiften mer antar jag? Du har konstaterat att dom inte får någon ström och då måste du ta reda på varför dom inte får det.  som många skriver, kolla relät om det är helt. Vet du inte vart det sitter så kolla i instruktionsboken, på locket i reläbox eller kör ner till närmaste opelmek och fråga.

utan förvärmning/glödning så startar inte en dieselmotor.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

16 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#15
Tackska du ha jag tror det är bäst att jag gör så

16 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#16
Nu har jag lyckats o starta bilen det var så att när jag bytt batteriet då det fanns ett litet kabel under batteriet som var lös bara kobla den då allting fungerar igen tack alla snälla som hjälpte mig här
Senast redigerat av opel1978 (13 mars 2010)


Sök