Hejsan garaget!
Jag har lite strul med min s.k "bil" (skrothög?)
Jag körde den som vanligt en dag, och den började gå sjukt konstigt, den började typ "sacka", alltså den slutade att accelerera fast jag gav plattan i mattan, den bara dog.
De gick och köra någon timme, sedan sacka den mer ju mer gas jag gav.
Till slut, så dog den helt när jag gav gas.
Jag stannade, kollade lite och tomgången var INTE jämn, den hoppa mellan 1200 - ca 200 varv, jag kopplade ur luftmassemätaren och då blev tomgången bättre. Så fick köra hem den så och nu står den.
Jag bytte luftmassemätare men det var samma sak igen, den dör när man ger mycket gas, måste ge grymt lite gas åt gången för att komma fram, och kan inte ens köra på 3an, varva ur 2an för att lyckas ta mig fram typ.
Men idag, när jag provade köra, så blir det inte så? Men den går inte rent, och lambdasondlampan lyser (får väl fel värden?)
Hur kan det komma sig att de bara försvann helt plötsligt? Nu går den nästan som den ska, inte helt rent men den dör inte när man ger mycket gas och jag kan gasa på. Lambdalampan lyser fortfarande.
Kollade felkoder idag och det blev
2an =
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
6an:
2-1-4 Impulsgivarsignal
Jag är inte så jävla kunnig, så ja, vet någon här vad som kan vara fel? Vad som behövs bytas eller så?
Hoppas ni orkade läsa igenom detta, de handlar trotts allt bara om en 740
MVH
Andreas