3434
Sök

Volvo 740-89 GL felkoder

Ödesutmanare
389 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan garaget!


Jag har lite strul med min s.k "bil" (skrothög?)


Jag körde den som vanligt en dag, och den började gå sjukt konstigt, den började typ "sacka", alltså den slutade att accelerera fast jag gav plattan i mattan, den bara dog.
De gick och köra någon timme, sedan sacka den mer ju mer gas jag gav.
Till slut, så dog den helt när jag gav gas.

Jag stannade, kollade lite och tomgången var INTE jämn, den hoppa mellan 1200 - ca 200 varv, jag kopplade ur luftmassemätaren och då blev tomgången bättre. Så fick köra hem den så och nu står den.

Jag bytte luftmassemätare men det var samma sak igen, den dör när man ger mycket gas, måste ge grymt lite gas åt gången för att komma fram, och kan inte ens köra på 3an, varva ur 2an för att lyckas ta mig fram typ.

Men idag, när jag provade köra, så blir det inte så? Men den går inte rent, och lambdasondlampan lyser (får väl fel värden?)

Hur kan det komma sig att de bara försvann helt plötsligt? Nu går den nästan som den ska, inte helt rent men den dör inte när man ger mycket gas och jag kan gasa på. Lambdalampan lyser fortfarande.

Kollade felkoder idag och det blev

2an =
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

6an:

2-1-4 Impulsgivarsignal


Jag är inte så jävla kunnig, så ja, vet någon här vad som kan vara fel? Vad som behövs bytas eller så?

Hoppas ni orkade läsa igenom detta, de handlar trotts allt bara om en 740 wink

MVH
Andreas

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

140 Inlägg
9 mars 2010
#2
eftersom den ger felkod på impulsgivaren så ska du nog börja med att byta den, du finner den mellan motorn och växellådan, sitter med en 10:a skruv. när den är trasig eller ge dåliga signaler så lägger sig styrenheterna på på "limp home läge" vilket gör att motorn går riktigt dåligt. sen kan du radera felkoderna och köra en stund och sedan kollar av felkoderna igen:)

Ödesutmanare
389 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#3
Okej! Tack så mycket, ska fixa det så fort pengarna kommer, kan man köpa givare från skroten eller är det bäst att köpa ny?  smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

140 Inlägg
9 mars 2010
#4
självklart kan du köpa från skroten, men tycker du tar reda på vad skrothandlarn tar och även vad en ny kostar så att du kan avväga vad som känns bäst, men för att testa så är nog skroten det bättre allternativet iaf:)

Ödesutmanare
389 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#5
okej smile tackar så mycket! smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#6
jag bytte givaren som sitter på svänghjulet, men nu vill den inte ens starta, bara startmotorn som jobbar, den tänder inte. Den starta innan jag bytte, men inte efter... jag satt dit den gamla igen men den vill ändå inte starta... varför? sad

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

140 Inlägg
14 mars 2010
#7
jämförde du siffrorna på dom båda givrarna? ska tydligen finnas 2olika. har du kollat om du får nåfon gnista från tändspolen?


Sök