3615
Sök

Volvo 940 -96 ingen med ström till spole och spridare HJÄLP

39 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#1
har bytt elsystem till 96ans  och får ingen ström  till spole och spridarna  vad kan detta bero på?
dålig jordning?

(har bra späning på batteriet)
Senast redigerat av GAndersson (16 mars 2010)


1 008 Inlägg
15 mars 2010
#2
Just spridarna och tändspolen får sin plussmatning från "spridarrelät"  vanligt fel att lödningarna blir dåliga i dessa med åren, med spänningsfall eller avbrott som följd.
Korrekta benämningen på relät i schemat är " Radioavstörningsrelä"

Relät är svart och 4-poligt och sitter på Turbomodellerna i höjd med ABS pumpen, fastclipsat mot skärmen.
Har du AC så kan det finnas ett till likadant relä i närheten oxå.

På bilar med F/FD/FS motorer mfl sitter reläet på andra sidan vid expansionskärlet.

Relät brukar efter reparation/omlödning fungera lika bra som ett nytt.


39 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#3
det kommer ström till relät (röd kabel)
men inte ut genom (blå kabel)

om jag lägger ström på den blåa kabeln får jag 12v på båda stiften på kabeln som sitter på spridarn ska det va de?
Senast redigerat av GAndersson (16 mars 2010)


1 008 Inlägg
16 mars 2010
#4
Spridarrelät skall lämna spänning när du slår på tändningen.
när tändningen slås på så jordar Lh jetronic boxen bränslepumpsreläts 86/1 som i sin tur drar den ena reläspolen och ger ut spänning på 87/1 till tomgångsmotor,LMM och spridarreläts stift 2 som då drar relät.
spridarrelät ger då spänning till både tändspolen (blå kabel) och till spridarmotstånden-spridarna.
Spridarrelät är jordat vid jordpunkten vid batteriet på skärmen.

När du slår på tändningen skall bränslepumpen gå i nånn sekund för att bygga upp lite tryck, vid startförsök och registrerad varvtalssignal så jordar Lh jetronic boxen  86/2 på bränslepumpsrelät och drar då 87/2 som  sätter fart på bränslepumpen och lamdasondens förvärmning.

Med andra ord så kan bränslepumpsrelät vara defekt om du ej får styrspänningen till spridarreläts stift 2.
har du gnista på stiften och bränslepumpen går vid startförsök ?  Om inte kan felet ligga i svänghjulsgivaren.
Senast redigerat av 240bns (16 mars 2010)


39 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#5
det var bränslerelät som var fel på, får nu spänning och bilen startar men går i max 5 sec???


1 008 Inlägg
17 mars 2010
#6
Den var lite klurigare..Max 5 sek...  startar den direkt och har stabil tomgång till att plötsligt dö helt tvärt ?


39 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#7
nu går han igång strul me pumpen!

tack för all hjälp   nu ska bara bilen monteras ihop så man kan åka till elmia tongue


140 Inlägg
17 mars 2010
#8
fasen, du har ju elmia runt hörnet istället för över 30mil som en annan:P

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#9
ja men man vill ju inte åka med sletna vinterbilen:P


140 Inlägg
18 mars 2010
#10
nej det är klart men menade mer på att du har fuskit nära dit ju;) fast är ju klart, får ju åka i en av sveriges roligaste karavaner dit istället:D


Sök