2734
Sök

Stoppa i M50B20 i Volvo 740

Med-lem
50 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har fått en idé om att stoppa ner en M50B20 i en 740. Skulle detta möjligen gå att få igenom besiktningen lagligt? Vad är det som krävs ? Läst igenom den klistrade tråden och denna berättar att jag måste ha katalysator o lambdasond, sedan samtliga sprutrelaterade grejer från orginalmotorn.


740in jag pratar om är från -88 och är en vanlig GL. M50B20in är från -94. 116 Volvohästar jämfört med 150 Bmwhästar, så jag överskrider dem där 10% i hästeffektökning. hmm


En bekant till mig har gjort ett liknande motorbyte i sin 240. Dock med en M50B25 med lite godis i, denna är däremot inte besiktad med denna motorn. Men jag skulle vilja ha ryggen fri när det gäller farbror blå och såna tråkigheter. smile

Tacksam för svar!
//Sjuan

1 482 Inlägg
8 mars 2010
#2
15kW/100kg tjänstevikt ombyggt fordon vilket bör gå för dig.

BLT Service
Theracords Music Label

12 086 Inlägg
8 mars 2010
#3
Hum.. jag vet ju folk som reggat in turbo 5or i sina 740 med vanlig regbesiktning.
Då borde man ju kunna få i en Bmwmotor på 192hk utan att regga som ombyggt fordon.
Jag brukar ju kunna sånt här men jag vart lite osäker nu.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 mars 2010
#4
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.


GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Svar nr 1 från SFRO:

"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Med-lem
50 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#6
Tack så jättemycket för svaren! big_smile


Sök