3408
Sök

Volvo 855 T5 extrem service + lite mer

jag är en tönt i fåra kläder :)
37 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#1
hej, då jag har köpt min första 855 t5a 2.3 (och kan inget om dessa bilar) och har rivit ner lådan (byte) och rivit insuget pga oljefällan (byte) så tänkte jag kolla om det är någon som vet vad som man kan byta när nästan allt är nere i motor rummet , ska även byta kamremmen, och alla motor kuddar.. mm... men typ pack boxar som kan va bra att byta..

sen bilen är chippad enligt förra ägaren men dock tror jag ej på detta, men tänkte byta spridare samtidigt sitter oranga nu, vilka är bäst? kommer att uppgradera turbon samt öppet filter och annat avgas sytem.
samt finns det något "lättare" sätt att uppdatera effekten på en sådan här motor...?

mvh

man lever endast en gång..

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
23 mars 2010
#2
jag har hört att packboxen vid svänghjulet har en tendens att gå sönder, läcka olja mm.

Pontiac Firebird 1989.

8 252 Inlägg
23 mars 2010
#3
Se till att göra ren vevhusventilationen ordentligt. Att baar byta oljefällan hjälprer inte. Kanalen som går inuti blocket (den under) brukar gegga igen och för att göra nåt åt det lär man ner med tråget. Bakre vevaxeltätning som redan nämnts kan va ide att byta och eventuellt även kommpling om man vill slipap riva igen, och ska man vässa kan man plua dit en R-koppling på en gång.

Att bara byta spridare är ingen bra ide. Det lär kompletteras med större lmm hus och helst för ändåmålet anpassad mjukvara. enkelt sätt annar att få dem att gå bättre är ju att byta grenrör, och om den har gått långt och man ska börja trimma så är det dags att fundera på en bättre bränslepump.



Sök