3475
Sök

ABS-PROBLEM Volvo S70

450 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Hej jag har en volvo S70 T5 där jag får felkod "abs givare höger bak" har hört att de är vanligt då boxen är defekt, har bytt abs box 2 ggr nu och fortfarande får jag felkod, sad plus att jag har varit på volvo som har felsökt på givarna och dem är hela och fungerar normalt, är de någon här som har något tips på nästa steg i detta problem smile

vad är vanligt på s70???

tack för svar

724 Inlägg
29 mars 2010
kolla om kransen är sprucken eller full med skit.

450 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
okey, de ska jag göra, borstar man rent där eller byter ut dem om de ser skadat eller nött ut.? är de svårt ?

tack för svar

593 Inlägg
29 mars 2010
Det du behöver göra är att hissa bilen, lossa hjulet, lossa bromsoket(2st bultar med 13skalle), hänga oket åt sidan, lossa "Pinnen" som håller bromsskivan på plats(10ans nyckel) och sen lyfta av skivan så ser du abs-kransen precis innanför navet, borsta av den med tex en stålborste eller liknande, är den inte skitig alls så har du nog något annat problem :S

/Jerker

450 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
super tack ska greja med de imorrn smile

140 Inlägg
30 mars 2010
vill bara va lite jobbig och påpeka att det är faktis halvtumm på bultarna till oket men 13går bra, bara att det är liten risk för att lättare skada bulten. sen så tycker jag du mäter upp givrarna själv istället för att lita dig blind på volvo;)  är mycket vanligt att givrarna bak ger sig faktis och volvo säljer ju enbart komplett sats till bak (kan dock peta ur stiften och omplacera dom)  givarna ska ligga på 1000ohm med plus minus 50ohm typ. ställ in multimetern på växelspänning  och se om givarna ger några olika värden vid olika varvtal på hjulen.

Sök