Stephan735i skrev:
Kopplingen ska vara i bra skick, det normala är att den klarar 15 till drygt 20000mil även om #410 har 29500mil och förre ägaren köpte den vid 15000mil och den är inte bytt under den perioden. Fungerar perfekt! På #774 rasade den vid 15600mil och tog med sig svänghjulet = 17tkr på BMW Solna år 2002. Slirar koppling parkerar man direkt, det tog 50mil för att förstöra svänghjulet... Det gäller oavsett om det är E39, E34, E38 eller E31.
Kylaren är känslig på E39, E39 är mer rostkänslig än E34, kika dörrkanter, bagagelucka och innanför tankluckan (E34 kan också ha där men en bra omskött E34 har klarat sig från rost oftare än motsvarande E39 trots att dem är äldre).
Pixelfel på instrument och färddator.
Kommer inte på något mer så här för stunden. Min far har en 530iA E39-01 och det har inte varit något icke motorversionsrelaterat på den. Vevhusventilationen frös i vinter, men det klarar sig M62 ifrån.
Stulna strålkastare, M-stötfångare är ett senare problem även om det minskat på senare år. Köper man en 96-00 med originalutseende slipper man det oavsett.
Stephan