3195
Sök

Kopplings byte 745

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 mars 2010
#21
du får lossa kardan från klumpen också och ta ner hela

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

150 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#22
NITROUS skrev:
du får lossa kardan från klumpen också och ta ner hela

Okey. Men antar att jag måste snurra hjulet för att kunna snurra kardanen?

NU undrar jag en till sak. Har en koppling på G som ja får billigt. Köpt på volvo för många år sen tror ja. artikel nr är 271267-7. Någon som vet om den passar min bil ?


Smålänning
7 887 Inlägg
29 mars 2010
#23
Kopplingen är samma på alla F med djupa svänghjulet och med M46 och M47 låda. A har plant svänghjul och således även annan koppling. Vilken mig veteligen är samma på alla B230A och B23.

Passa på att byta bussningarna till spaken när du ändå har skiten nere. Kostar 10 kr/styck på Volvo,men finns även hos Scantech, alltså MECA, Mekonomen m.fl och kostar samma även där.

Remiss skrev:
Jag var mer nyfiken på när kopplingen brukar ge upp tongue

Min 744 har gått 47500 och har mig veteligen original koppling, men den har inte måga 1000 mil kvar, kanske går den 50k med lite tur. Beror på vart och hur bilen körs med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

150 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#24
twin_cam skrev:
Kopplingen är samma på alla F med djupa svänghjulet och med M46 och M47 låda. A har plant svänghjul och således även annan koppling. Vilken mig veteligen är samma på alla B230A och B23.

Passa på att byta bussningarna till spaken när du ändå har skiten nere. Kostar 10 kr/styck på Volvo,men finns även hos Scantech, alltså MECA, Mekonomen m.fl och kostar samma även där.

Remiss skrev:
Jag var mer nyfiken på när kopplingen brukar ge upp tongue

Min 744 har gått 47500 och har mig veteligen original koppling, men den har inte måga 1000 mil kvar, kanske går den 50k med lite tur. Beror på vart och hur bilen körs med.

Okey tack men hur vet ja att jag har det djupa svänghjulet? Eller sitter det bara såna på denna modellen? Det är ju en 88 med F motorn


150 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#25
Fick ner lådan innan idag och tog bort kopplingen. Det luktade bränd koppling på hela gården och det gick att bryta av lamellen. Kommer bilder imorgon så ni med kan få ett gott skratt som jag ;D


1 339 Inlägg
30 mars 2010
#26
twin_cam skrev:
Kopplingen är samma på alla F med djupa svänghjulet och med M46 och M47 låda. A har plant svänghjul och således även annan koppling. Vilken mig veteligen är samma på alla B230A och B23.

Passa på att byta bussningarna till spaken när du ändå har skiten nere. Kostar 10 kr/styck på Volvo,men finns även hos Scantech, alltså MECA, Mekonomen m.fl och kostar samma även där.

Remiss skrev:
Jag var mer nyfiken på när kopplingen brukar ge upp tongue

Min 744 har gått 47500 och har mig veteligen original koppling, men den har inte måga 1000 mil kvar, kanske går den 50k med lite tur. Beror på vart och hur bilen körs med.

Aha så pass långt där ser man



Sök