3523
Sök

Kabeldragning i saab 9-5? hur i H******E får ja in strömkabeln i kupen?!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#1
tja

tänkte koppla in steg och baslåda i min saab 9-5 kombi. men håller på att bli tokig på hur jag ska få in strömkabeln i kupen. har hittat 2st kabelgenomföringar i torpedväggen vid förarplatsen men båda 2 sitter åt tajt runt kabelstammen så går inte att få in ytterligare en kabel i hålet. även letat efter hål vid passagerarsidan men inte hittat något.

någon som har ett tips på hur ja ska gå tillväga? vid huvvajern kanske? eller helt enkelt sticka ett hål i gummigenomföringen vid förarplatsen och dra in min egen kabel den vägen? hmm

och en sak till när jag endå är i farten, tänkte sno högnivå ifrån en av dörrhögtalarna bak, hur gör jag det smidigast? nån som har gjort det?

tack på förhand
MVH Fredrik


669 Inlägg
30 mars 2010
#2
jag hade stucke hål på gummi om det inte finns annat./alt göra ett eget hål brevid. hur lätt som hellst.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#3
snipercat skrev:
jag hade stucke hål på gummi om det inte finns annat./alt göra ett eget hål brevid. hur lätt som hellst.

jo visst själva utförandet är skitlätt. anledningen till att jag inte vill sticka hål på gummit eller göra ett eget hål är att jag är rädd för att det kan komma att läcka in vatten där eller så.
om man kollar på hur extremt väl förseglade genomföringarna för kabelhärvan är så kan man tro att det gärna läcker in.

har aldrig gjort detta förut och vill inte göra fel och sabba någonting. men du menar alltså att jag kan sticka hål på gummit runt genomföringen och sen dra igenom kabeln där? utan att behöva oroa mig för att det läcker i framtiden? hmm

MVH


Overloaded
60 Inlägg
30 mars 2010
#4
Kolla här: http://www.garaget.org/?car=154337&image=1820056

På den platta delen av genomföringen på förarsidan kan du göra ett snitt med en kniv, sen kan du med lite vilja och smörjmedel få igenom en strömkabel. I mitt fall en 50mm2 kabel.

När kabeln är på plats med rätt längd till batteri kommer du åt att täta från insidan av bilen.

Saab 9-5 Aero Kombi
Member of Team SFR
www.teamsfr.com

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#5
B52 skrev:
Kolla här: http://www.garaget.org/?car=154337&image=1820056

På den platta delen av genomföringen på förarsidan kan du göra ett snitt med en kniv, sen kan du med lite vilja och smörjmedel få igenom en strömkabel. I mitt fall en 50mm2 kabel.

När kabeln är på plats med rätt längd till batteri kommer du åt att täta från insidan av bilen.

tack så otroligt mycket för det! smile jag har enbart en 6mm2 kabel så det ska nog inte va några problem då wink

du råkar inte ha fler bilder från när du drog igenom kabeln? smile


MVH Fredrik


Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
30 mars 2010
#6
Gjorde detta igår på kompisens bil, Vi borrade ett hål genom genomföringsgummit och drog igenom. Gick hur lätt som helst och blev hur bra som helst!

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#7
Toby skrev:
Gjorde detta igår på kompisens bil, Vi borrade ett hål genom genomföringsgummit och drog igenom. Gick hur lätt som helst och blev hur bra som helst!

okej, tätade ni något på insidan? är lite fundersam på ifall de kan börja läcka in vatten om man gör egna hål? hmm

MVH


2 035 Inlägg
31 mars 2010
#8
_Fredde_volvo_ skrev:
Toby skrev:
Gjorde detta igår på kompisens bil, Vi borrade ett hål genom genomföringsgummit och drog igenom. Gick hur lätt som helst och blev hur bra som helst!

okej, tätade ni något på insidan? är lite fundersam på ifall de kan börja läcka in vatten om man gör egna hål? hmm

MVH

Vill man göra det seriöst så kan man ju borra ett hål vid sidan om. sen köpa bra genomföringar.  På nån elfirma eller där man säljer elgrejer.

Biljudsveteran sen 1984!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#9
bosabengt skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Toby skrev:
Gjorde detta igår på kompisens bil, Vi borrade ett hål genom genomföringsgummit och drog igenom. Gick hur lätt som helst och blev hur bra som helst!

okej, tätade ni något på insidan? är lite fundersam på ifall de kan börja läcka in vatten om man gör egna hål? hmm

MVH

Vill man göra det seriöst så kan man ju borra ett hål vid sidan om. sen köpa bra genomföringar.  På nån elfirma eller där man säljer elgrejer.

jo det är väl så man ska göra egentligen, jag stack ett hål i genomföringsgummit med en kniv och sen drog igenom kabeln och när allting var på plats så tätade jag runt kabeln med tätmassa/lim smile de borde väl räcka? är ju inte precis så att det sprutar upp vatten på torpedväggen när man kör. eller? hmm

MVH


2 035 Inlägg
31 mars 2010
#10
Det blir nog bra. jag ska göra det nån dag också. för jag har nu dragit kabeln på högra sidan om bilen men ska ändras. Kommer antingen att dras genom den gummimuffen eller nytt hål.


Nåt jag undrar över är Var finns det någon ordentlig jordpunkt i motorrummet som går på nån balk eller så??

För just nu sitter mina jordkablar på en m6 bult ner i en balk under batteriet. vill hitta en bättre. har sett att vissa kan jorda i fjäderbensfästet men det går väl inte på saab?

Biljudsveteran sen 1984!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#11
bosabengt skrev:
Det blir nog bra. jag ska göra det nån dag också. för jag har nu dragit kabeln på högra sidan om bilen men ska ändras. Kommer antingen att dras genom den gummimuffen eller nytt hål.


Nåt jag undrar över är Var finns det någon ordentlig jordpunkt i motorrummet som går på nån balk eller så??

För just nu sitter mina jordkablar på en m6 bult ner i en balk under batteriet. vill hitta en bättre. har sett att vissa kan jorda i fjäderbensfästet men det går väl inte på saab?

vad är det för fel på den jordpunkten? har aldrig riktigt förstått varför man vill ha så otroligt kraftiga jordpunkter, är det metall så är de metall liksom, och all metall är ju sammankopplad med jorden så hur du än gör får du ju jord? och en m6 bult som du nu har jordat i lär väl inte direkt brinna av PGA strömstyrkan? eller har jag fel? tongue

det finns ju en jordpunkt ner till vänster om batteriet, fast det kanske är den du menar som du redan använder? hmm

MVH


2 035 Inlägg
31 mars 2010
#12
_Fredde_volvo_ skrev:
bosabengt skrev:
Det blir nog bra. jag ska göra det nån dag också. för jag har nu dragit kabeln på högra sidan om bilen men ska ändras. Kommer antingen att dras genom den gummimuffen eller nytt hål.


Nåt jag undrar över är Var finns det någon ordentlig jordpunkt i motorrummet som går på nån balk eller så??

För just nu sitter mina jordkablar på en m6 bult ner i en balk under batteriet. vill hitta en bättre. har sett att vissa kan jorda i fjäderbensfästet men det går väl inte på saab?

vad är det för fel på den jordpunkten? har aldrig riktigt förstått varför man vill ha så otroligt kraftiga jordpunkter, är det metall så är de metall liksom, och all metall är ju sammankopplad med jorden så hur du än gör får du ju jord? och en m6 bult som du nu har jordat i lär väl inte direkt brinna av PGA strömstyrkan? eller har jag fel? tongue

det finns ju en jordpunkt ner till vänster om batteriet, fast det kanske är den du menar som du redan använder? hmm

MVH

Den är ju ganska klen så ska man ha dit en 50mm2 där kabelskon är en m10 eller m12 så ja då blir det inte så bra tycker jag. kan ju gå av när man ska dra åt den. 

Den jordpunkten jag menar och använder nu sitter inte under batteriet utan emellan batteriet och högra strålkastaren.

Tror det finns en jordpunkt bakom batteriet om man letar sig ner lite.  Men jag tänkte om nån redan har har hittat en skitbra jordpunkt så kunde jag ju få nåt tips =O).

Biljudsveteran sen 1984!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
31 mars 2010
#13
Kanske en dum fråga men sitter det inte bara ett buntband runt genomföringen ??

Borde la isf gå att klippa av, dra igenom och dit med ett nytt ??


Har aldrig kollat på det då jag inte sysslat med mer ljud i min bil än att byta HU så denna biten är jag inte så hemma på..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#14
bosabengt skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
bosabengt skrev:
Det blir nog bra. jag ska göra det nån dag också. för jag har nu dragit kabeln på högra sidan om bilen men ska ändras. Kommer antingen att dras genom den gummimuffen eller nytt hål.


Nåt jag undrar över är Var finns det någon ordentlig jordpunkt i motorrummet som går på nån balk eller så??

För just nu sitter mina jordkablar på en m6 bult ner i en balk under batteriet. vill hitta en bättre. har sett att vissa kan jorda i fjäderbensfästet men det går väl inte på saab?

vad är det för fel på den jordpunkten? har aldrig riktigt förstått varför man vill ha så otroligt kraftiga jordpunkter, är det metall så är de metall liksom, och all metall är ju sammankopplad med jorden så hur du än gör får du ju jord? och en m6 bult som du nu har jordat i lär väl inte direkt brinna av PGA strömstyrkan? eller har jag fel? tongue

det finns ju en jordpunkt ner till vänster om batteriet, fast det kanske är den du menar som du redan använder? hmm

MVH

Den är ju ganska klen så ska man ha dit en 50mm2 där kabelskon är en m10 eller m12 så ja då blir det inte så bra tycker jag. kan ju gå av när man ska dra åt den. 

Den jordpunkten jag menar och använder nu sitter inte under batteriet utan emellan batteriet och högra strålkastaren.

Tror det finns en jordpunkt bakom batteriet om man letar sig ner lite.  Men jag tänkte om nån redan har har hittat en skitbra jordpunkt så kunde jag ju få nåt tips =O).

jaha du okej, men jag har för mig att du ser en jordpunkt rakt ner om du står med huven öppen och kollar till vänster om batteriet. följ batteriets minuskablar så hittar du den tror jag. är inte helt säker men har för mig ja såg en jordpunkt när ja var och rev i motorrummet innan idag tongue


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#15
TBOC_Razor skrev:
Kanske en dum fråga men sitter det inte bara ett buntband runt genomföringen ??

Borde la isf gå att klippa av, dra igenom och dit med ett nytt ??


Har aldrig kollat på det då jag inte sysslat med mer ljud i min bil än att byta HU så denna biten är jag inte så hemma på..

det låter enkelt tongue men det är sjukt trångt på båda sidorna av torpedväggen. och även om man skulle lyckas få av buntbanden så är genomföringen så tajt att du inte får igenom en kabel till där iaf tongue

mvh



Sök