3262
Sök

Kabelbrand på en Renault 19 16V

17 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej! Någon som vart med om att kablarna brunnit upp till torkarmotorn på en renault 19 16v ? Började ryka ur fläktarna så fort jag satte på torkarna och det luktade inte kanelbullar kan jag säga.. Bröt strömmen direkt men sedan när jag skulle sätta på strömmen igen för att få upp elhissar osv. så tjöt det i bilen och det sprakade gott bakom instrumentpanelen. bröt strömmen ännu en gång och vid det 3:e försöket så fanns det inte en gnutta ström i bilen.. Någon som har nån aning om vad som orsakat detta??

Mvh Tommy

SSS -12
3 217 Inlägg
8 oktober 2006
#2
Låter som kortslutning... Du har väl inte varit på och pillat med elen?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

17 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#3
Njaoo, jag har bara kopplat in slutsteg och dragit en minneskabel till stereon från batteriet, kollade på minneskabelns säkringshållare och såg att kabeln stack fram lite.. kan den ha orsakat det hela? om den kanske ha blivit så varm att de andra kablarna som går där till torkarmotorn har smält.. Men säkringarna borde väl ha skyddat resten av elsystemet så det räcker att byta kablarna som brunnit? Har inte kollat så noga än på säkringarna än.

Mvh Tommy

SSS -12
3 217 Inlägg
8 oktober 2006
#4
Det finns ingen säkring till minneskabel så jag vill minnas det... Men man tycker ju att gnistor skulle uppenbara sig!

Avvakta lite tills "Drönirettab" eller "Sharky" kommer in och styr upp... Eller något annat äss som brukar kunna sånna saker!

Min gissning är mer hypotetisk än sann...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

17 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#5
Var nog bara jag som satte dit en för att vara säker, hehe.. ingen hejjare på el jag heller. Men riktigt skumt det som hänt.  Ska ta bilen till Verkstaden imorgon och se vad kalaset kostar att laga.. men får man någe bra tips av någon så kanske jag ger mig på det själv då jag nyss gått klart skolan och blivit maskin-mekaniker.

Mvh Tommy

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#6
Nja, om det har varit en kabelbrand så kan man nog inte vara riktigt säker på hur stor skada det har blivit. Har dock själv inte råkat ut för någon kabelbrand så att jag har ingen praktisk erfarenhet av detta.

personbilstekniker
147 Inlägg
8 oktober 2006
#7
Det finns alltså ingen ström i bilen? Då borde ju felet ligga inann säkringarna (dock inte huvudsäkringarna). Har du kollat huvud säkringar? Troligtvis har någon utav dom brunnit av. Kolla sedan "de vanliga säkringarna" som brukar sitta inne i kupen eller kolla alla säkringar för den delen. Dom säkringar som har brunnit av har ju garanterat varit med i fyverkeriet. Har det inte gått några säkringar (förutom huvudsäkringarna) så borde felet ligga inann kupe säkringsboxen. Kolla då efter synliga skador bakom säkrings boxen.
Om det har gått säkringar följ kablaget och kolla efter synliga skador. Börja föst med att följa kablarn till torkarmotorn.
Ohm mät gärna mellan de brända säkringarna, har alla låga motstånds värden så har dom samband. Då vet du vilken linje du ska gå på. Leta sedan vilka ställen som dessa kablar kan komma i kontakt med varandra, då kommer du troligtvis hitta något fel. Kolla oxå vad kablarna kan komma i kontakt med jord.
Vill du lösa det själv så är ett kopplingschema väldigt andvändningsbart.

Lycka till!!!

Audi/Wv mek
148 Inlägg
9 oktober 2006
#8
I och med att det hann börja ryka innan säkringen brann så lär det ju inte va någon liten fjantsäkring som den till memorykabeln, beror iofs på vilken säkring du har satt i men som sagt kolla säkringarna, tänk bara på att om du ska ohm-mäta mellan säkringarna som har brunnit och jord (chassit) så ta av en batteripol! om du har plusladdningen på ena sidan och jord på andra sidan av ohm-mätaren så får du inte bara brända kablar utan även ett bränt testinstrument!!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

17 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
#9
Hej!
Har kollat lite nämare idag.. Verkar som det är vid torkarmotorn som kalaset startade. Kollade också säkringarna och den enda säkringen som var trasig var den till stereon. Men jag vill veta vart det sitter huvudsäkringar på denna bil? och hur får man bort instrumentpanelen? Är ju inte alls bra med plats att se var kablarna tar vägen.. Det sprakade ju bak där nånstans så jag vill kolla så allt är okej..

/ Tommy

SSS -12
3 217 Inlägg
10 oktober 2006
#10
Har du ingen instruktionsbok? tongue Eller köp en Haynes

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

17 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#11
Nope, men funderar på att åka och köpa en idag faktiskt om det finns att få tag på..

/ Tommy

17 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#12
Hej! Har nu rivit bort panelen och försökt följa kabelbranden.. det verkar som om den har börjat vid torkarmotorn och blir mindre ju längre bort man följer kablarna.. Vi andra sidan av bilen är en kabel bara lite skadad av branden. Torkarmotorn fungerar men kan branden ha börjat där ändå?

Mvh Tommy


Sök