4174
Sök

Ford och image...

4 682 Inlägg
7 120 Inlägg
4 februari 2010
camaro67 skrev:
Min Scorpio är den bästa bilen jag har haft. På 1 år har jag bara rasat diffen. Det är allt. Tänker inte nämna att jag har testat allas gullegris innan och det höll absolut inte för lika mycket spö som forden

Fast "gullegrisen" har liiiite mer effekt och har nog gått liiiite hårdare.. Just saying big_smile

Meister
6 763 Inlägg
4 februari 2010
Aerodynamik skrev:
camaro67 skrev:
Min Scorpio är den bästa bilen jag har haft. På 1 år har jag bara rasat diffen. Det är allt. Tänker inte nämna att jag har testat allas gullegris innan och det höll absolut inte för lika mycket spö som forden

Fast "gullegrisen" har liiiite mer effekt och har nog gått liiiite hårdare.. Just saying big_smile

det är inte min gullegris jag menar utan volvoraggarnas älskling 740. Och de har inte mer effekt :p

Fd Bannad
657 Inlägg
5 februari 2010
lillrackarn skrev:
Just nu står det på våran gård en Mondeo -93 (22k mil) som är helt rostfri, en Mondeo -98 (21k mil) som och är helt rostfri och slutligen en Mondeo -04 (26k mil) som också är helt rostfri.

Men i vår familj tar vi hand om bilarna, och gör man det så rostar dom inte. Rost är i många fall handhavandefel. Och något fel på bilarna, nja det kan vara sätes värmarna funkar inte på dom två yngre. Just nu börjar en drivknut vibrera på min, och -04 har haft lite elfel i en dörr men är ordnat...

jo men det ä ju lika mycke handhavandefel på alla andra bilar med, och dom rostar ju inte? I mondeons fall så är ju allt gjort i plast, klart som fan det inte rostar då!

Märkesbög

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 februari 2010
Hedning skrev:
lillrackarn skrev:
Just nu står det på våran gård en Mondeo -93 (22k mil) som är helt rostfri, en Mondeo -98 (21k mil) som och är helt rostfri och slutligen en Mondeo -04 (26k mil) som också är helt rostfri.

Men i vår familj tar vi hand om bilarna, och gör man det så rostar dom inte. Rost är i många fall handhavandefel. Och något fel på bilarna, nja det kan vara sätes värmarna funkar inte på dom två yngre. Just nu börjar en drivknut vibrera på min, och -04 har haft lite elfel i en dörr men är ordnat...

jo men det ä ju lika mycke handhavandefel på alla andra bilar med, och dom rostar ju inte? I mondeons fall så är ju allt gjort i plast, klart som fan det inte rostar då!

När det gäller bil gäller ALLT hanhavande!
Inget händer åt slumpen (ifall det inte är fel från fabrik dvs).
Allt hänger ju på hur mycket man tar hand om sin bil.
Köper man en sprillans ny bil, kör 1 mil och total renoverar hela bilen i 5 år, kör 1 mil och gör om det så håller den ju för evigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

998 Inlägg
6 februari 2010
När jag praktiserade på en bilverkstad (inte nämna namn) Så höll vi på med volvo och ford.
Ford är ganska bra bilar, dom nya då, men kanske inte så vackra men dom är rätt så lätta att jobba med.
Dom har blivit mycket bättre med det här med rost, bättre underarbete samt att dom har lackkontroll på sina bilar vid service inte olja filter service med dom andra. Skulle nog aldrig äga en ford själv, jag inte gillar att köra dom.
Bara så ni vet så är det mycket volvo i ford´s bilarna samt mycket ford i volvo´s bilar. V50,S40 är nästan en ford. Liten annan design annars så är det en nyare ford focus/mondeo.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

120 Inlägg
7 februari 2010
Hedning skrev:
lillrackarn skrev:

Du missar poängen. Låt mig förklara..
Poängen är att fords status bidrar till att ägarna generellt sett inte tar hand om bilarna som andra bilmärkesägare. Med fords rykte "skitbil" ter det sig naturligt att "köra slut" på en gammal ford.

Med andra ord är det få bilentusiaster som bokar upp söndagen för att vaxa och gosa med sin Mondeo -93 (tråkigt nog)!
Senast redigerat av 2-8Injection (7 februari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2010
2-8Injection skrev:
Hedning skrev:
lillrackarn skrev:

Du missar poängen. Låt mig förklara..
Poängen är att fords status bidrar till att ägarna generellt sett inte tar hand om bilarna som andra bilmärkesägare. Med fords rykte "skitbil" ter det sig naturligt att "köra slut" på en gammal ford.

Med andra ord är det få bilentusiaster som bokar upp söndagen för att vaxa och gosa med sin Mondeo -93 (tråkigt nog)!

Tvivlar på att Ford ägare sköter sina bilar sämre än den generella bilägaren. Ford Mondeo har alltid haft ryktet om "skitbil" över sig, även när den var ny. Och jag tvivlar på att folk som går ut och köper en ny bil sedan kör slut på den direkt "bara för att det är en Ford" roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 februari 2010
för mig har ford dålig image i sverige för de inte säljer de coolare modellerna de har i usa...utan måste privimporteras.
dessutom har usa haft fördelen o fått måååånga mustanger genom åren bl.a...o massa andra så de har ju liksom hållit sin image på ett annat sätt o inte bara krängt europaplast
de som säljs här känns bara som kopior på andra bilar, focus kopia av golf, mondeo osv baseras på volvos och så vidare...de e bara som en nissan för mig...
Få bilar i Sverige som har image tycker ja, iom att alla modeller som säljs här e rätt snarlika varandra utom lite detaljer o bränsleförbrukning...
Astra, Auris, Golf, A3, 1- serien, C30, Megane, C4, 308....mfl väldiga imageskapare?
Polo, Fabia, Colt, Micra, Aygo(...), mfl också riktigt HA- begär av alla antar jag.
Mustang, Camaro, Charger, Challenger mfl, lite mer image över dom va...och dom får vi inte ens tongue konstigt att vi inte anser att typ Chrysler eller Ford har image här när de bara ger sånt vi redan har, förutom chrysler då som gett oss den otroligt HETA voyager...

Blir säkert nån som missförstår inlägget nu o tror att ja tycker alla amerikanska bilar e kopior och skit, men de mena ja inte alls. Bara att vi missar grädden och får moset...så de blir som att bara serveras svensk husmanskost med olika typer av potatis, medan hamburgarna, sushin, pizzan osv hålls borta från oss...kalops e kalops
Senast redigerat av Mortalis (7 februari 2010)

1 174 Inlägg
7 februari 2010
Äldre ford aldrig tyckt om.. men nya Fordarna är fan shyssta!

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00358/Ford_Mondeo_top_358015b.jpg

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
7 februari 2010
Mortalis skrev:
för mig har ford dålig image i sverige för de inte säljer de coolare modellerna de har i usa...utan måste privimporteras.
dessutom har usa haft fördelen o fått måååånga mustanger genom åren bl.a...o massa andra så de har ju liksom hållit sin image på ett annat sätt o inte bara krängt europaplast
de som säljs här känns bara som kopior på andra bilar, focus kopia av golf, mondeo osv baseras på volvos och så vidare...de e bara som en nissan för mig...
Få bilar i Sverige som har image tycker ja, iom att alla modeller som säljs här e rätt snarlika varandra utom lite detaljer o bränsleförbrukning...
Astra, Auris, Golf, A3, 1- serien, C30, Megane, C4, 308....mfl väldiga imageskapare?
Polo, Fabia, Colt, Micra, Aygo(...), mfl också riktigt HA- begär av alla antar jag.
Mustang, Camaro, Charger, Challenger mfl, lite mer image över dom va...och dom får vi inte ens tongue konstigt att vi inte anser att typ Chrysler eller Ford har image här när de bara ger sånt vi redan har, förutom chrysler då som gett oss den otroligt HETA voyager...

Blir säkert nån som missförstår inlägget nu o tror att ja tycker alla amerikanska bilar e kopior och skit, men de mena ja inte alls. Bara att vi missar grädden och får moset...så de blir som att bara serveras svensk husmanskost med olika typer av potatis, medan hamburgarna, sushin, pizzan osv hålls borta från oss...kalops e kalops

Säg något märke som inte "lånar" av varandra.tongue
Chrysler 300C har motor och drivlina från MB. Bara andra kåpor och dylikt.
Peugeot och Citroen har samma tändsystem bränslesystem, elsystem. Skåpbliarna är det samma rakt igenom. Det är tex både Peugeot och Citroen märken på kartongerna när man köper reservdelar. wink
Saab 9-3 ser vel vem som hälst att det är en Cadillac BLS. big_smile
Vissa peugeot har motorblock från bmw. Mini ska även ha bmw block.
Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Ayego är samma bil med olika yttre plåtar sammt olika märken i grill, ratt,rumpen, instruktionsbok.   big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2010
KBerglund skrev:
Mortalis skrev:

Säg något märke som inte "lånar" av varandra.tongue
Chrysler 300C har motor och drivlina från MB. Bara andra kåpor och dylikt.
Peugeot och Citroen har samma tändsystem bränslesystem, elsystem. Skåpbliarna är det samma rakt igenom. Det är tex både Peugeot och Citroen märken på kartongerna när man köper reservdelar. wink
Saab 9-3 ser vel vem som hälst att det är en Cadillac BLS. big_smile
Vissa peugeot har motorblock från bmw. Mini ska även ha bmw block.
Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Ayego är samma bil med olika yttre plåtar sammt olika märken i grill, ratt,rumpen, instruktionsbok.   big_smile

För att förtydliga lite, Mini är ett varumärke som ägs till 100% av Bmw och varumärkets modeller är utvecklade av Bmw själva, inklusive motorerna. En av dessa motorer till Mini sitter även i vissa Peugeot och Citroen-modeller, en 1.6L maskin.

Men märk väl; ingen av de motorerna som sitter i en bil av varumärket Bmw delas med andra märkens modeller. 1.6L fyran från Mini (och numera även vissa fransoser) är alltså inte samma motor som sitter i bilar med Bmw-emblemet.

Utan motorerna för "äkta" Bmw-bilar är också unika för dessa modellerna.

Och dessutom har 300C inte samma drivlina bara, utan det är samma bil som gamla Mercedes E-klass W210 fast med nytt skal. Och Cadillac BLS är en Saab 9-3, absolut inte tvärt om. Annars för man Saab-entusiaster efter sig wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 142 Inlägg
7 februari 2010
ja älskar min blåa sierra lika mycket idag som ja gjorde när ja såg den första gången på blocket. då har ja ändå bytt motor 2ggr och ska in på 3e gången nästa vecka.sen massa elkablar till motorstyrningen. köpte min 4e ford idag och ångrar inte 1 sek

1 129 Inlägg
8 april 2010
Ända sen jag var liten så har ja fått höra att Ford är rena skiten som inte gör nåt annat än att rosta och går sönder. Och pga det så har jag känt mig osäker på Ford. Men på äldre dagar så har ja funderat på vad som egentligen stämmer då mycket beror på ägare. Visst har flera av Ford's modeller haft mycke problem, men det har många andra bilmärken oxå haft. Köper man en bil för 5-10.000 så måste man ju va beredd på att det troligtvis blir en del skruvande. Men däremot så kan ja förstå att folk blir frustrerade ifall de köper en ny eller nyare bil för en stor summa som helt plötsligt börjar krångla en massa utan nån anledning.

Hur många problem/problemfria Fordar har ni haft och vilka modeller har det varit?.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 april 2010
Dom fordar jag har kört har jag inte haft nåt emot. Man åker mjukt och fint i dom och de flesta EU-Fordar ser t.o.m helt OK ut. Finns fler USA-Fordar som är snyggare...

Nya Mustangen har jag kört och den var förbannat plastig inuti, men ser man förbi det var det en väldigt trevlig bil som jag mer än gärna skulle vilja ha. Speciellt med manuell låda. smile

Sen finns det nog bara EN EU-Ford som jag skulle vilja ha: Sierra RS500 Cosworth. Mmmm...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/1987_ford_sierra_rs500.jpg
Senast redigerat av Opelmadness (9 april 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök