3246
Sök

Saab 9000 -97, startar inte, immobilisatorn?

175 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#1
Min saab startar inte. Startmotorn går runt och allt verkar normalt, men den tänder inte. Det uppför sig som när jag glömt stänga av immobilisatorn (låsa och låsa upp centrallåset, eller dubbelklicka på fjärrkontrollens öppnaknapp).

Det kom utan förvarning. Har någon något tips på hur man börjar felsökningen? Jag antar att det inte är enkelt att koppla förbi immobilisatorn?

Skogsmålare
630 Inlägg
7 april 2010
#2
Prova med din andra nyckel. Kan vara chipet i nycklen som inte stänger av imobilizern

689 Inlägg
7 april 2010
#3
Vanligt fel är ju vevaxellägesgivare, soppapump och tändkassett, kolla upp dessa!
Även om dessa är dåliga så går den ju iaf på starten...
Senast redigerat av Bagarn (7 april 2010)


175 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#4
Jag tackar för tipsen, det är inte skillnad på olika fjärrkontroller, soppapump och tändkassett tänkte jag också på, men tror du de går sönder rakt av, dessutom under tiden bilen stått under dagen. Det var verkligen helt som vanligt tills jag gick ut och skulle starta bilen. Jag letade bland säkringarna, om det skulle vara så enkelt att tändsystemet inte fick ström, men hittade ingen sådan säkring.
Senast redigerat av Roaster (7 april 2010)

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
7 april 2010
#5
Dom vanligaste felen brukar vara vevaxelgivaren,tändkassetten eller bensinpumpen

om varvräknar nålen står still vid startförsöket så är det troligtvis vevaxelgivaren

om det luktar bränd bakelit i motorrummet så är det troligtvis tändkassetten

om du sprayar startgas i insuget vid startförsök och den tändertill så är det troligtvis bensinpumpen

175 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#6
kan man kolla tändkassetten med mindre än att byta den? Mäta eller nåt? Antar att man kan montera tändstiften i den och kolla gnistor, eller räcker det inte för att säga att den är ok?

689 Inlägg
7 april 2010
#7
Tändkassetten kan du prova på de sättet du skriver, plocka bort den i med ett t-stift så ser du om de kommer gnista eller ej
Att prova soppapump så kan du prova att spruta startgas i insuget som ovan sagt
Vevaxellägesgivaren går att mäta upp med multimeter, minns ej vilka parametrar


1 210 Inlägg
7 april 2010
#8
Roaster skrev:
Jag tackar för tipsen, det är inte skillnad på olika fjärrkontroller, soppapump och tändkassett tänkte jag också på, men tror du de går sönder rakt av, dessutom under tiden bilen stått under dagen. Det var verkligen helt som vanligt tills jag gick ut och skulle starta bilen. Jag letade bland säkringarna, om det skulle vara så enkelt att tändsystemet inte fick ström, men hittade ingen sådan säkring.

JA dom kan gå sönder rakt av...

5 710 Inlägg
8 april 2010
#9
Roaster skrev:
Antar att man kan montera tändstiften i den och kolla gnistor, eller räcker det inte för att säga att den är ok?

Du kan se om den ger gnistor men inte säga 100 att den är OK på alla funktioner.
Startgastipset du fick i tråden kan man ju oxo använda för att kolla om du har gnista (enklaste sättet).
I med startgas genom att ta bort en slang på insuget, startar den på det har du gnista och då funkar både vevaxelgivare och kasett och felet är troligen bränslerelaterat.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Slav
1 454 Inlägg
8 april 2010
#10
jynsa skrev:
Prova med din andra nyckel. Kan vara chipet i nycklen som inte stänger av imobilizern

Finns inget chip i nyckeln på dessa bilar.
Bränsle pumpen på min strejkade från att fungera utmärkt på typ 6 minuter, stängde av bilen och tog en cigg, när ja hoppade in i bilen och skulle starta den så var den död. Det går skitfort när den väl behagar att ge upp.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

175 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#11
varvtalsnålen står i botten när jag drar runt motorn. Visar det på problem med vevaxellägesgivaren, eller är varvtalet så lågt med startmotor att den inte rör sig?

175 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#12
Jag var och hälsade på min krasslige vän (bilen alltså :-), och sniffade på tändkassetten, som luktade bränd elektronik.

Är det rimligt att begära att få köpa en sådan på öppet köp på skroten? Mycket talar väl för att det är den som gått, men de är ju inte riktigt billiga att köpa och testa.
Senast redigerat av Roaster (9 april 2010)

Slav
1 454 Inlägg
9 april 2010
#13
det skall alltid vara öppet köp på skroten om dom är lite seriös så testa det du.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

175 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#14
Tack för all hjälp, jag köpte en tändkasset och bytte ut den på mindre än 5 min så går bilen som klockan igen. Bara ett problem, hastighetsmätaren funkar inte (ett fel som jag har haft ett tag, jag hittar bara inte hastighetsgivaren, det verkar sitta på olika sätt på olika 9000... eller).

Länk till hastighetsgivarproblemet:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174238
Senast redigerat av Roaster (10 april 2010)


Sök