2799
Sök

Avstämmnings fråga!

81 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Enligt en vän så kan man testa var bilens peak ligger med en sluten låda och en simpel db mätare.
Man ställer in stereon på tex vol 25 sen kör man fasta toner från 25-55hz och där det blir som högst och inte ökar mer är bilens peak och lådan skall stämmas av till just den hz.
Kan detta verkligen stämma!?

21 761 Inlägg
9 april 2010
I princip kan man göra så. Vet man dessutom precis hur frekvenskurvan för baslådan ser ut i "fria luften" så går det även att mäta upp hur kupen påverkar återgivningen när en baslåda monteras i bilen.

Baslådan ska dock ha en jämn frekvensåtergivning ganska långt ner i registret för att få en pålitlig mätning, har man tex en baslåda där frekvensåtergivningen faller redan från 70 Hz så blir inte mätningen rätt. smile

Superhedde
255 Inlägg
9 april 2010
Man bör stämma lådan ca 10-15hz under själva bilens peak.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

4 693 Inlägg
10 april 2010
DJ_Hedde skrev:
Man bör stämma lådan ca 10-15hz under själva bilens peak.

Mvh Mattias Hedin

Varför då?
Skulle vara kul att veta varför också smile

Har själv lådan avstämd till 36 hz och bilen peakar vid 48 hz.
Men detta för att jag gillar riktigt djup bas.

Booyakasha!

1 435 Inlägg
10 april 2010
Har för mig att baslådan spelar som bäst 10-15hz över avstämningesfrekvensen. Så det är troligtvis det Hedde syftar på smile

3 466 Inlägg
10 april 2010
Alpinabiturbo skrev:
Har för mig att baslådan spelar som bäst 10-15hz över avstämningesfrekvensen. Så det är troligtvis det Hedde syftar på smile

Beror lite på vilka basar och vilken låda samt avstämning men Peaken hamnar en bit över lådans egen avstämning ja.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök