generator/batteri till 1 a6+a7

Psychadelic
2 april 2010 · 25 Inlägg

Helt otrolig ca 3 år sen jag fråga sist,skriver några frågor och får svar 3 år senare några timmar efter man skrivit!!!! yikesbig_smilebig_smile bockar och bugar.

jo elverken ska ju hells palla fullt ut såklart.
men frågan återstår vilka 2 skulle funka?

titta på ett från samma ställe som jag köpte min kipor,2st diselelverk på ca5kva ,men jag fattar liksom inte vad som krävs ricktigt, inte ens ekonomiskt,några förslag skulle ju passa... kanske några beggade(som man vet är sjysta)

blir det inte för mycket störningar utan inverter,har själv ingen kunskap om det.
det här med batterierna får jag återkomma till senare...




tack

Senast redigerat av Psychadelic (2 april 2010)

Drönirettab
2 april 2010 · 21 761 Inlägg

Kipor inverterelverk verkar ha ganska låg bullernivå jämfört med en del andra elverk som jag har sett på nätet. Dieselelverk med samma uteffekt ser ut att generellt vara tyngre än bensinelverk, men det finns säkert undantag.

Jag har dock ingen erfarenhet av elverk och vet inte hur pass "ren" spänning de vanliga elverken (utan inverter) brukar ha, det får andra svara på. smile

Drönirettab
4 april 2010 · 21 761 Inlägg

Hör med den butiken om deras elverk har tillräckligt "ren" spänning för att driva stereoutrustning, de borde kunna ge någon information tycker jag. Åtminstone ska de kunna fråga leverantören. smile

Jag försökte hitta vettig information om DUAB:s elverk från tillverkaren Pramac, gick även in på tillverkarens hemsida men hittade inget om vilken typ av spänning (fyrkantvåg, modifierad sinusvåg osv) som elverken ger ut.

Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2010)

Psychadelic
4 april 2010 · 25 Inlägg

vd kostar en hyffsad inverter?

Psychadelic
5 april 2010 · 25 Inlägg

STEG 1

Power supply: 230 V AC, 50 Hz ~ 
Power consumption (max.): 3400 W 
Power output sine: 
Stereo 4 Ohm 2 x 1350 W 
Stereo 8 Ohm 2 x 900 W 
8 Ohms bridged 1 x 2700 W 
Frequency range: 20 - 20 000 Hz, ± 0.5 dB 
Damping-factor: > 400 
Distortion factor: 0.01 % 
Signal to Noise Ratio: >100 dB 
Channel seperation (at 1 KHz): >70 dB 
Min. input sensitivity: 0.77 V/26 dB/1.44 V 
Input impedance: 20 kOhms (balanced) 
Slew-rate: 60 V/æsec 
Input-connectors: 2 x XLR/1/4" jack-mounting socket 
Output-connectors: 2 x Speaker (stereo), 1 x Speaker (bridge), 2 x screw connectors 
Control elements: Power switch, input attenuators (one per channel), Mode switch - Stereo/Parallel/Bridged, Ground Lift, Input-Level-Select (0.77 V/26 dB/1.44 V), limiter 
LED indicators:
Global: Stereo, Parallel, Bridge 
Per channel: Signal, Clip/Limit, Protect 
Protection circuits: Short-circuit, overvoltage, DC-protection-circuit, Thermal protection-circuit, Softstart, limiter 
Construction: Steel chassis, aluminium frontpanel 
Dimensions: 540 x 482 x 145 mm 
Weight: 35 kg 
Power/weight-relation: 38 W/kg 


STEG2

Power supply:
230 V AC, 50 Hz ~
Power consumption (max.):
5400 W
Power output sine:
Stereo 4 ohm
2 x 1900 W
Stereo 8 ohm
2 x 1300 W
8 ohm bridged
1 x 3800 W
Frequency range:
20 - 20 000 Hz, ± 0.5 dB
Damping factor:
> 400
Distortion factor:
0.01 %
Signal-to-noise ratio:
>100 dB
Channel seperation (at 1 KHz):
>70 dB
Min. input sensitivity:
0.77 V/26 dB/1.44 V
Input impedance:
20 kohm (balanced)
Slew rate:
60 V/æsec
Input connectors:
2 x XLR/1/4" jack mounting socket
Output connectors:
2 x Speaker (stereo), 1 x Speaker (bridge), 2 x screw connectors
Control elements:
Power switch, input attenuators (one per channel), Mode switch - Stereo/Parallel/Bridged, Ground Lift, Input-Level-Select (0.77 V/26 dB/1.44 V), limiter
LED indicators:
Global:
Stereo, Parallel, Bridge
Per channel:
Signal, Clip/Limit, Protect
Protection circuits:
Short circuit, overvoltage, DC, thermal, softstart, limiter
Construction:
Steel chassis, aluminium front panel
Dimensions:
540 x 482 x 145 mm
Weight:
40 kg
Power/weight-relation:
48 W/ kg



några förslag till 2elverk som skulle funka? wink

Senast redigerat av Psychadelic (6 april 2010)

Psychadelic
6 april 2010 · 25 Inlägg

2 SÅDANA HÄR

Specifications
- System type: 2X15" Quasi 3-way passive

- Frequency response: +/- 3db 45-20kHz

- Sensitivity (db 1w@1m): 101dB

- System impedance: FULL RANGE:4 Ω, BI-AMP LF:4Ω, BI-AMP HF: 8Ω

- System FB: 45Hz

- Maximum SPL Peak dB: 137dB

[POWER HANDLING (Watts)]
- Continuous RMS: 1000
- Program : 2000
- Peak : 4000

[LF DRIVER]
- Lf driver size mm / inches: 2X15"


[HF SECTION]
- Hf voice coil size: 50/2"
- Hf exit size mm / inches: 35/1.4"
- Hf diaphragm material: Titanium
- Horn dispersion (H x V): 90° x 45°
- Hf horn shape: Eliptical

[CROSSOVER SECTION]
- Crossover Frequency / Filter: 1.8kHz, Bi-amp/passive ,externally switchable
- Hf driver protection: Bulb

[IN / OUT PANEL (speaker Level)]
- Input connector : 2xNeutrik NL4 Speakon

[PHYSICAL FEATURES]
- Enclosure type: trapezoidal
- Finish: carpet black
- Construction material: 15 mm MDF/particle
- Handle quantity: 2
- Stand adapter - BOTTOM no

[DIMENSIONS & WEIGHT]
- Height ( mm / ins ): 1135
- Width Front / Rear / mm / ins: 488/299.6
- Depth ( mm / ins ): 450
- Net weight ( kg / lbs ): 52 kg
- Gross weight ( kg / lbs ): 56,9 kg

OCH 2 BASAR

GENERAL INFO

System type: 2X18" double reflex passive subwoofer
Frequency response +/- 3db: 30-1.5kHz
Sensitivity (db 1w@1m): 100dB
System impedance: PARALLEL :4?, DISCRETE :8?X2
Maximum SPL Peak dB: 138dB
System FB: 30Hz
POWER HANDLING (Watts)

Continuous RMS: Parallel:1600W Discrete:800W
Program: Parallel: 3200W Dicrete:1600W
Peak: Parallel: 6400W Discrete:3200W
CROSSOVER SECTION

Crossover Frequency / Filter: switchable:+1/-1or +1/-1,+2,-2 , Externally/switchable:parallel or discrete PHYSICAL FEATURES

Finish: Carpet Black
Construction material: 18 mm MDF/particle
Stand Adapter-Bottom: no
Enclosure type: rectangle
IN / OUT PANEL (speaker Level)

INPUT CONNECTOR: 2xNeutrik NL4 Speakon
DIMENSIONS & WEIGHT

Height ( mm / ins ): 541
Width Front / Rear / mm / ins: 1041
Depth ( mm / ins ) : 650
Net weight ( kg / lbs ): 74.89 kg
Gross weight ( kg / lbs ): 78.9 kg


VET INTE OM DET HÄR HAR NÅGON BETYDELSE..... hmm
Om det är som jag tror borde det ju räcka med 5200W elverk enligt högtalarna?!?

Sen vet man ju inte om man vill byta till lite roligare högtalare senare...

Men det är väl max efekten på stegen som avgör????
vill inte ringa och fråga någon om sinusvåg osv innan jag ens vet hur kraftiga grejor jag behöver tongue

Senast redigerat av Psychadelic (6 april 2010)

Drönirettab
6 april 2010 · 21 761 Inlägg

Det är stegens effekt som avgör, det har du rätt i. Men det är inte stegens maxeffekt man räknar på, istället är det RMS-effekten som har betydelse. Maxeffekten är med mycket distorsion och därför är den siffran utan betydelse. smile

Den effekt som anges i specarna tror jag är motsvarande RMS-effekt, men jag är inte absolut säker på det.

I detta fall är högtalarnas sammanlagda RMS-effekt betydligt lägre än stegens effekt, då kan man ju utgå ifrån att man inte kommer att utnyttja mer än så. Fast om man kör en anläggning väldigt hårt så kan dock RMS-effekten momentant bli högre vid basdunk eller liknande, på så sätt är det en fördel att ha aningen överkapacitet i strömförsörjningen. smile

Psychadelic
8 april 2010 · 25 Inlägg

Tack. big_smile

Har letat runt lite efter elverk nu ,men blir inte riktigt klok... lol
Just nu lutar det åt ett honda (eu 65is)eller(em65is) verkar vara vikt och ljud som är skillnaden.
men det står att det har 6500va?? volt ampere eller?
hur många Watt har den?
behöver jag 2?

det verkar var honda som har inbyggda inverter+dom verkar vara driftsäkra,dock lite dyra. roll
ivarje fall om jag ska köpa2 lol

Växelström Enfas 230V, 50Hz
Maxeffekt 6500 VA (28,2 A)
Kontinuerlig effekt 5500 VA (23,9 A)
Spänningsregelering Inverter
Eluttag 2 (Schuko) + 1 (CEE)
Motor GX 390
Tankvolym 16,5 liter
Ljudnivå** 89 dbA
Ljudnivå vid användaren LWA** 60 dbA
Mått (L x B x H) 850 x 672 x 699 mm
Vikt 115 kg
Utrustning Hjulsats, elstart, oljevakt
Extra tillbehör Fjärrstart

Är detta något att ha eller är jag ute och cyklar? hmm

en fråga om batterier, har ju ett optima 75 sen ett tag tillbax, måste man inte ha två lika friska om man kopplar ihop dom?

babelbabel..... lol

Drönirettab
8 april 2010 · 21 761 Inlägg

VA är voltampere, det stämmer. I princip är det samma som watt, men jag kan tyvärr inte ge en grundlig förklaring. Det där elverket borde räcka till för att driva båda slutstegen ganska ordentligt, dock inte riktigt fullt ut. Lite svårt att spekulera hur hårt slutstegen kommer att köras, det är möjligt att enbart detta elverk räcker ändå. smile

När man kopplar ihop flera batterier så bör de vara så lika som möjligt för att kunna utnyttja dem maximalt, ifall det ena batteriet är i dåligt skick så hjälper det ju inte till speciellt mycket.

Har ditt nuvarande Optima blivit djupurladdat många gånger?

Senast redigerat av Drönirettab (8 april 2010)

Psychadelic
8 april 2010 · 25 Inlägg

Kan man kanske mäta hur mycket kräm stegen drar idagsläget om man sätter på någon bra låt och använder något trevligt mätinstrument? lol

Tror mitt batteri har blivit urladdat några gånger kanske 10??
sen va det ju det här med 24v koppling jag tänkte på(kanske lika bra att köpa 2 nya)
kanske man kan ha det gamla ifall man stoppar in en till generator då? smile

Om jag köper ett em 50 is oxså, är man ju helt säker på att man kan driva allt fullt ut!!!
men det blir ju lite dyrt...

Växelström Enfas 230V, 50Hz
Maxeffekt 5000 VA (21,7 A)
Kontinuerlig effekt 4500 VA (19,6 A)
Spänningsregelering Inverter
Eluttag 2 (Schuko) + 1 (CEE)
Motor GX 340
Tankvolym 16,5 liter
Ljudnivå** 96 dBA
Ljudnivå vid användaren LWA** 67 dBA
Mått (L x B x H) 810 x 670 x 690 mm (handtag infällda)
Vikt 95 kg
Utrustning Elstart*, oljevakt, hjulsats
Extra tillbehör Fjärrstart, startbatteri, lyftbåge

Lurit det här, det kanske är billigare med ett fett diselverk+ en rejäl inverter?



jaja ska nog börja med att hämta hem bilen först... tongue

Senast redigerat av Psychadelic (8 april 2010)

Psychadelic
11 april 2010 · 25 Inlägg

det verkar vara rms på stegen(skumt)
19" (3U) • RMS power 2x 1900W (stereo 4Ω), 2x 1300W (stereo 8Ω) • Dimensions: 540x482x145mm • Connection value: 5400W

kan man mäta josen på något sätt-
e d någon som har ett honda eu 6500 is som man skulle kunna prova med (hyra kanske)
men vart????hmm

Drönirettab
12 april 2010 · 21 761 Inlägg

Psychadelic skrev:
Kan man kanske mäta hur mycket kräm stegen drar idagsläget om man sätter på någon bra låt och använder något trevligt mätinstrument? lol

Psychadelic skrev:
det verkar vara rms på stegen(skumt)
19" (3U) • RMS power 2x 1900W (stereo 4Ω), 2x 1300W (stereo 8Ω) • Dimensions: 540x482x145mm • Connection value: 5400W

Att försöka mäta hur mycker effekt stegen förbrukar är ingen ide tycker jag, du kan nog utgå ifrån att "connection value" är den effekt som de beräknas dra som mest när du spelar ordentligt högt och med lägsta tillåtna impedans.

Psychadelic skrev:
Tror mitt batteri har blivit urladdat några gånger kanske 10??

Om batteriet har blivit så där urdraget som det brukar bli när tex kupebelysningen har glömts påslagen, dvs polspänningen kanske ligger på endast någon enstaka volt, då innebär 10 st såna urladdningar väldigt hårt slitage på batteriet.

Ifall urladdningarna däremot har varit med en polspänning på typ 10-10,5 V, då ska inte batteriet ha blivit märkbart slitet under förutsättning att det har laddats upp direkt på ett korrekt sätt. smile

kalle_kalle
12 april 2010 · 2 914 Inlägg

hejssan ursäkta om jag är lite "ivägen", jag lägger bara in en liten fråga om det är ok??

jag ska ju koppla in ett extra batteri i bilen, dom batterierna jag har är tudor tecnica 62Ah och det andra är ett OK 55Ah, (spelar nog ingen roll vad det står på batterierna), men dom är ungefär lika fräscha än,

ska jag koppla såhär, generator -> främre batteri -> främre säkring -> säkring bak -> batteri 2 -> steg -> jord (givetvis jorda varje batteri för sig också)

Drönirettab
12 april 2010 · 21 761 Inlägg

Om jag förstod "kopplingsschemat" rätt så verkar det stämma. Sätt det större batteriet i skuffen. smile

kalle_kalle
12 april 2010 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om jag förstod "kopplingsschemat" rätt så verkar det stämma. Sätt det större batteriet i skuffen. smile

okej ska bli sir! wink tack så mycket smile

Psychadelic
12 april 2010 · 25 Inlägg

Drönirettab skrev:

Psychadelic skrev:
Kan man kanske mäta hur mycket kräm stegen drar idagsläget om man sätter på någon bra låt och använder något trevligt mätinstrument? lol

Psychadelic skrev:
det verkar vara rms på stegen(skumt)
19" (3U) • RMS power 2x 1900W (stereo 4Ω), 2x 1300W (stereo 8Ω) • Dimensions: 540x482x145mm • Connection value: 5400W

Att försöka mäta hur mycker effekt stegen förbrukar är ingen ide tycker jag, du kan nog utgå ifrån att "connection value" är den effekt som de beräknas dra som mest när du spelar ordentligt högt och med lägsta tillåtna impedans.

Psychadelic skrev:
Tror mitt batteri har blivit urladdat några gånger kanske 10??

Om batteriet har blivit så där urdraget som det brukar bli när tex kupebelysningen har glömts påslagen, dvs polspänningen kanske ligger på endast någon enstaka volt, då innebär 10 st såna urladdningar väldigt hårt slitage på batteriet.

Ifall urladdningarna däremot har varit med en polspänning på typ 10-10,5 V, då ska inte batteriet ha blivit märkbart slitet under förutsättning att det har laddats upp direkt på ett korrekt sätt. smile

Då behöver jag nog köpa 2elverk då snyft sad (för fullt ös blir det)

Och då blir det 2 ny batterier oxå snyft sad

Senast redigerat av Psychadelic (12 april 2010)

kalle_kalle
12 april 2010 · 2 914 Inlägg

Psychadelic skrev:

Drönirettab skrev:

Psychadelic skrev:
Kan man kanske mäta hur mycket kräm stegen drar idagsläget om man sätter på någon bra låt och använder något trevligt mätinstrument? lol

Psychadelic skrev:
det verkar vara rms på stegen(skumt)
19" (3U) • RMS power 2x 1900W (stereo 4Ω), 2x 1300W (stereo 8Ω) • Dimensions: 540x482x145mm • Connection value: 5400W

Att försöka mäta hur mycker effekt stegen förbrukar är ingen ide tycker jag, du kan nog utgå ifrån att "connection value" är den effekt som de beräknas dra som mest när du spelar ordentligt högt och med lägsta tillåtna impedans.

Psychadelic skrev:
Tror mitt batteri har blivit urladdat några gånger kanske 10??

Om batteriet har blivit så där urdraget som det brukar bli när tex kupebelysningen har glömts påslagen, dvs polspänningen kanske ligger på endast någon enstaka volt, då innebär 10 st såna urladdningar väldigt hårt slitage på batteriet.

Ifall urladdningarna däremot har varit med en polspänning på typ 10-10,5 V, då ska inte batteriet ha blivit märkbart slitet under förutsättning att det har laddats upp direkt på ett korrekt sätt. smile

Då behöver jag nog köpa 2elverk då snyft sad (för fullt ös blir det)

Och då blir det 2 ny batterier oxå snyft sad

varför inte köpa en fet generator, och ha igång bilen hela tiden isf?? blir ju samma kostnad typ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang