3315
Sök

Vitfärg i lacken från nymålade vita sträck

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
funderade på en sak min bil har ju massa vita prickar på lacken från sådan färg som man målar streckena på vägarna, aså vita prickar på framrutan,motorhuven,vänster framskärm,förarrutan/dörren ochvänster backspegel.

detta har inte hänt under den tiden jag har ägt bilen men tycker det e lite synd att dom e där o har man inte pengar till att lacka bilen blir det ju inte bättre sad

funderade bara på om man kan få ut det på försäkring??

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
15 april 2010
Hur länge har det suttit där? Funkar inte rubbing?
(Jobbar i branschen med de vita strecken tongue )

/Mattias

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
dom har nog suttit där ett bra tag jag köpte bilen för 9 månader sen o förra ägaren viste inte om dom va där när han köpte den pga att inte tvättat den i sin ägo, men kan ju va lögn, har inte provat rubbing än funkar det tror du??

109 Inlägg
15 april 2010
saab_tompa skrev:
dom har nog suttit där ett bra tag jag köpte bilen för 9 månader sen o förra ägaren viste inte om dom va där när han köpte den pga att inte tvättat den i sin ägo, men kan ju va lögn, har inte provat rubbing än funkar det tror du??

Det lär du märka tongue
Jag hade iaf testat smile

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
15 april 2010
Alltså, vägmarkeringsfärg finns lite olika sorter. Vattenbaserad färg, lösningsmedelsbaserad färg, termoplast t ex.
Färg-varianterna är kalla och borde inte tränga så djupt in i lacken, men tyvärr är det vanligast med termoplast. Den är 200+ grader varm när den appliceras på vägen, troligen i spray-variant eftersom du har prickar på bilen. Den kan "sätta sig" i lacken då, med lite otur. Men med lite rubbing och mycket tålamod borde du kunna få bort det vita. Har det "smält in" i lacken kan det bli som "stenskott" efteråt, och då kan du ju bättra dessa som med vanliga stenskott när du fått bort allt vitt.

Men med lite tur försvinner det bara och du kan få en helt ok lack igen smile

/Mattias

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
okok tack så mycket för svaren smile

Sök