Hej alla,
Hittade detta forum när jag sökte på lackförsegling.
Jag och frugan har precis köpt vår första nya bil (svartmetalick) och skall nu lackförsegla den.
Har ännu inte bestämt vilken firma vi väljer. Skall ringa runt och kolla.
Tack för de tips som givits här.
Några tips om extra nogranna lackförseglare i & utanför Göteborg??
Jag måste lägga mig i debatten om varmgarage eller inte.
Jag har varit i kontakt med en gammal god vän som arbetat i 10 år med Produktutveckling av exteriört och interört rostskydd på Volvo Personvagnar i Göteborg.
Han har svaret och sanningen genom sitt arbete och den avdelningens tester dom gör på Volvo Personvagnar, vad som skyddar din bil bäst, oavsett lackförseglad eller inte, kör mycket eller lite, blöt bil (med regn snö eller is) eller inte, vinter höst eller sommar ..... och det är att ha ett varm garage där det är 17 grader C. eller mer med öppna luftventiler så du ventilerar garaget.
Vill du vara mer noggrann; öpnna dörrarna, huven & bakluckan så torkar det snabbare.
Jag har själv sett resultatet och tror på det.
Jag har sett testresultat av bilar som står ute dygnet runt året om som har rostat mycket fortare än de som stått inne och torkat under kvällar & nätter.
Att bara skjölja av bilen från smuts, salt etc hjälper självklart till att undvika erosion av lacken innan bilen körs in.
Detta är Volvo Personvagnars testresultat som säger detta och (också en rekommendation från VolvoBil) som även står i alla deras manualler som följer med deras bilar.
Vi har varm garage med ca19-24 grader beroende på vinter eller sommar.
Bilen torkar from kl 1700 till 0730 dagen efter.