2565
Sök

Hur ska jag göra för att få det bästa ljud?

26 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Tjenare,

Just nu har jag 4" koaxar i instrumentbrädan på S40:n och inga högtalare i dörrarna. Har tänkt att jag ska köpa ett par och sätta dem i dörrarna. Frågan är nu då hur jag ska göra;

Alt 1.

Skippa 4" koaxen och endast köra med diskanter i instrumentbrädan och sedan en 5.25" i dörren (midbas eller koax?)

Alt 2.

Köra med 4" koaxen och ha en 5.25" i dörren (midbas eller koax?)

Hur ska jag göra för att få det bästa ljudet i bilen? Allt ska drivas på huvudenheten. Har för tillfället 5.25" som sitter i hatthyllan som också drivs av huvudenheten .
Senast redigerat av Martino_13 (25 april 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2010
Alt. 2 med ett par middar i dörrarna! Men det förutsätter att du driver dom med steg, annars blir det svårt då då har för få kanaler på din huvudenhet. Eller ja, ett alternativ är ju ett par vettiga delningsfilter till dörrhögtalarna och koaxialerna på brädan. Eller så skippar du helt enkelt högtalarna i hatthyllan, du sitter ju ändå inte där. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

26 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Hmmm, detta var knepigare än vad jag trodde^^

Menar du alltså att jag inte kommer få något ljud ur dörrhögtalarna om jag monterar dom för att jag har för få kanaler? Eller vad "händer" om jag sätter in några högtalare?

Att driva dem på ett slutsteg går inte. Huvudenheten har bara en lågnivå utgång och inget annat hmm

Hur menar du med delningsfilter?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2010
Ja alltså dörrhögtalarna lär ju kopplas in till nånting, och huvudenheten har (iaf normalt sett) 4st utgångar som vardera tål 4Ohms impedans (kan fungera ner till 2Ohm men blir inte alltid så bra) och om du då ska koppla in dubbla högtalare till två av utgångarna så blir antingen belastningen på huvudenheten för hög eller så får du ut väldigt lite effekt.

Är det bara en lågnivåutgång eller är det ett par (röd & vit)? Om det bara är en utgång så blir det svårt ja men om det är ett par så är det inga problem. Delningsfilter består av en eller ett antal komponenter som kopplas in för att dela upp frekvenserna till olika högtalare. I ditt fall så skulle du kunna ha delningsfilter som delar tex högpass 50Hz/lågpass 120Hz till dörrarna samt högpass 120Hz till koaxialerna på brädan. Då kan du koppla in alla högtalare fram på ett par kanaler på huvudenheten, fast det vore såklart ännu bättre med steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök