2744
Sök

Volvo 850-97 2,5 20v med dåligt drag

IT-tekniker
9 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Mitt första inlägg som ny medlem...
Har en 850 som saknar "drag" när jag som bäst behöver det. Inget händer när jag trycker till på t.ex 3:an och håller ca 60 km. Samma sak vid all form av snabb fartökning - det låter men inget händer.
Nytt är tändkablar och stift utan märkbar skillnad och bilen har gått ca 34000. Någon som vill förbarma sig?

8 250 Inlägg
23 juli 2009
En glt lär upp över 4000 om det ska hända nånting. Så ska du få nåt drag från 60 så kan det va ide att prova 2:an istället. Men sen kan det ju som så att eftersom milen tickat iväg så tätar inte kolvringarna ordentligt längre, ventilerna är väl inte heller helt tät och katalysatorn kan ha börjat ge upp. Den sätts ju igen vartefter, och desto mer igensatt den blir desto mer stryper den.

IT-tekniker
9 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Tack!
Tolkar dig som så att det är dags att låta någon som kan detta med bilar kolla igenom systemet och åtgärda det som inte ser bra ut. Samtidigt låter det för mig som att detta med att byta kolvringar är en dyr historia och att byta katalysatorn är väl ännu dyrare än försvarbart

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
24 juli 2009
Jag rensade katten på min glt, jävlar vettu wink låter som en japs bil när man motorbromsar nu..haha

Customiserare
1 212 Inlägg
24 juli 2009
hade samma fel som du o då va det tänlägesgivaren som var kass

raggen går

1 Inlägg
26 april 2010
Bumpar denna gamla tråd istället för att skapa en ny.

Har en 850 glt -93
33k på mätaren, upplever samma problem som trådskaparen. Tilläggas kan att bilen går rent och varvar nomalt när man står stilla. Varvar även när man kör iväg på 1:an och 2:an men inget händer. Full gas på 2:an så kanske ja kommer upp till 45-50 på sin höjd men då får man hålla ner LÄNGE. Då problemet är som mest uppenbart är vid körning där de lutar lite uppåt. Ligger på kanske 70, 3:ans växel och bilen orkar inte upp till 80. Bilen verkar pumpa ut normalt med avgaser, får inga felkoder.

Ang tändlägesgivaren, var sitter den och hur kontrollerar jag om den felar? Gärna mer tips på vad jag kan kolla för att utesluta att motorn helt enkelt är 'slut'.

Lyckades trådskaparen hitta något fel?

Customiserare
1 212 Inlägg
26 april 2010
tusan skrev:
Bumpar denna gamla tråd istället för att skapa en ny.

Har en 850 glt -93
33k på mätaren, upplever samma problem som trådskaparen. Tilläggas kan att bilen går rent och varvar nomalt när man står stilla. Varvar även när man kör iväg på 1:an och 2:an men inget händer. Full gas på 2:an så kanske ja kommer upp till 45-50 på sin höjd men då får man hålla ner LÄNGE. Då problemet är som mest uppenbart är vid körning där de lutar lite uppåt. Ligger på kanske 70, 3:ans växel och bilen orkar inte upp till 80. Bilen verkar pumpa ut normalt med avgaser, får inga felkoder.

Ang tändlägesgivaren, var sitter den och hur kontrollerar jag om den felar? Gärna mer tips på vad jag kan kolla för att utesluta att motorn helt enkelt är 'slut'.

Lyckades trådskaparen hitta något fel?

komp testa motorn vetja...

raggen går

Sök