2882
Sök

Rasad motor, konsumentköpslagen?

3 121 Inlägg
16 mars 2010
OlaBjörk skrev:
Hamilton skrev:
Eftersom du upptäckt felet inom 6 månader så ligger bevisbördan på säljaren och inte på dig.
efter 6 månader är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Vilken prisklass på bil är det frågan om?

Köpte bilen för 60", märkesverkstaden vill ha 55" för att sätta i en renoverad motor.
Ok, säljaren har bevisbördan på sig. Men han gör inget för att jag ber om det. Jag måste alltså gå via någon annan. Vet du vem jag kan gå via?

Om det visar sig att det inte är säljarens fel, då vill jag inte bli skyldig att betala för en massa undersökningar. Men av det lilla jag har läst mig till så finns det tydligen en del undersökningar man kan göra gratis.

Om du uppger vad det är för bil är det enklare att hjälpa dig. Jag tror inte det kostar några 55kkr om du köper en begagnad motor och låter en mindre firma göra jobbet.

926 Inlägg
17 mars 2010
OlaBjörk skrev:
Förra veckan rasade motorn på en av våra bilar.
Treans kolv hade gått sönder och förstört hela motorn.

Vi köpte bilen i oktober, alltså mindre än 6 månader sedan. Därmed borde det täckas av konsumentköpslagen.

Bilen är en 00:a med 12000 mil på mätaren.

Bilhandlaren (ej märkeshandlare) vill inte ta ansvar, och försäkringen täcker inte heller motorras efter 8000 mil.

Har någon liknande erfarenheter, hur har ni isåfall gjort och hur har det slutat?

Och kan man se vems felet är? Om det har varit någon spricka i kolven länge? Om bilen är hårt körd? m.m m.m m.m

Berätta gärna om era erfarenheter....

Mvh

Det låter riktigt tråkigt det som har hänt. Du har fått en del tips redan, men vad jag förstår så är du rökt på en hel del pengar i alla fall, även om bilhandlaren tar sitt ansvar.
Det framgår inte vad det är för bil. Men en 00:a´s motor på skroten SKA inte kosta allt för mycket. För Max 20k kr borde du ha en annan motor på plats i bilen. Att renovera en motor ör oftast dyrare än vad det smakar.

Mats

7 Inlägg
19 mars 2010
Har en -01 Golf med motorproblem. Vi hade haft den i 1 mån och 2 dagar när det hände. (Lågt oljetryck) Har för mig vår garanti var 1 månad så jag var oxå nervös. Men konsumentköplagen säger ju som sagt 6 månader så säljaren tar i vårt fall sitt ansvar. De har nu bytt oljepump/filter/olja och inget blir bättre. Nu vill säljaren att verkstaden ska byta motor.. Får se vad som händer. Vi köpte av ett större känt företag eftersom jag inte vill handla av småskuttare.. Kanske var tur det?

Jag gjorde som så att jag körde min bil till märkesverkstaden här i stan och så fick de ta diskussionen med säljaren. Tror det är lättare när trycket kommer från någon i samma branch..

Mitt råd är att driva det vidare om du tror att felet fanns där innan du köpte bilen. Be säljaren att ta fram papper på att skadan inte fanns där innan. Bevisningen ligger hos honom om det inte uppenbarligen är ett sådant fel att det omöjligen kan ha funnits där när du köpte den.

jorgen72
19 mars 2010
Hamilton skrev:
OlaBjörk skrev:
Hamilton skrev:
Eftersom du upptäckt felet inom 6 månader så ligger bevisbördan på säljaren och inte på dig.
efter 6 månader är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Vilken prisklass på bil är det frågan om?

Köpte bilen för 60", märkesverkstaden vill ha 55" för att sätta i en renoverad motor.
Ok, säljaren har bevisbördan på sig. Men han gör inget för att jag ber om det. Jag måste alltså gå via någon annan. Vet du vem jag kan gå via?

Om det visar sig att det inte är säljarens fel, då vill jag inte bli skyldig att betala för en massa undersökningar. Men av det lilla jag har läst mig till så finns det tydligen en del undersökningar man kan göra gratis.

Alltså...bilen är trasig och det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, hur han gör det är upp till honom. Ett motorras inebär att motorn måste ur och rivas hur han gör det är upp till honom. Konsumentombud i all ära men dom kan bara komma med rekommendationer och säljaren kan skita i att följa dom.
Häv köpet om han inte vill uppfylla sina åtagande vad gäller bevisbördan.

Du har  oftast inte 6 månader garanti  oftast är det bara 3 månader garanti så tyvär är det nog bara o bita i det sura äpplet o laga bilen själv.

7 Inlägg
20 mars 2010
Sexmånadersregeln

"För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

"Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. "

Tvingande lag
"Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen."

Tycker detta talar till köparens rätt...

7 Inlägg
2 april 2010
Hur har det gått? Några framsteg?

2 982 Inlägg
4 005 Inlägg
27 april 2010
Undrar jag med. hmm

-utan 940
1 728 Inlägg
27 april 2010
Chn skrev:
Sexmånadersregeln

"För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig.

Det är ju ganska uppenbart att motorn inte var rasad när bilen köptes, alltså är det inget fel som "fanns" där vid köpet? hmm

7 276 Inlägg
27 april 2010
Andreas 940 skrev:
Chn skrev:
Sexmånadersregeln

"För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig.

Det är ju ganska uppenbart att motorn inte var rasad när bilen köptes, alltså är det inget fel som "fanns" där vid köpet? hmm

"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan."

-utan 940
1 728 Inlägg
27 april 2010
Brains skrev:
"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan."

Ok, men detta gäller bara när man handlar av bilhandlare? Annars skulle inte jag våga sälja min bil.

7 276 Inlägg
27 april 2010
Andreas 940 skrev:
Brains skrev:

Ok, men detta gäller bara när man handlar av bilhandlare? Annars skulle inte jag våga sälja min bil.

Yes det gäller bara bilhandlare.

Sök