2471
Sök

Inga högtalare i dörrarna original, Hur dra kablar till dörrarna för att montera högtalare?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har AS1 i min Saab 9-5. alltså INGA högtalare i framdörrarna. däremot så har jag 5.25" hål utskurna i dörrarna bakom gallret.

till sommaren tänker jag uppgradera ljudet och då vill jag gärna ha högtalare i framdörrarna.
men det finns ju inga kablar dragna till dörrarna för detta och det går inte att använda original kabelgenomföring eftersom den inte är någon genomföring utan bara en kontakt i dörren där alla kablar går igenom (elhissar, knapparna till att öppna bagagelucka/tanklock). är det någon som har gjort en liknande opperation och har tips om hur man går tillväga? ska jag borra egna hål och sätta kabelgenomföringar i hålen? eller finns det kanske "oanvända" pinns i kontakten som man kan utnyttja? smile

jag undrar även om någon har tips för hur jag ska förstärka dörren, matterialet som dörrsidan är gjord av är väldigt tunt och inte särskilt stabilt. jag misstänker att högtalaren inte kommer låta bra om den inte sitter ordentligt stumt? eller är ja ute och cyklar nu?

tacksam för all hjälp jag kan få smile

MVH Fredrik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2010
Till att börja med så får du i 6,5" i dörrarna, behövs en hållare till dom men det gör det oavsett. Sen så är det nog fram med borren som gäller och göra egna hål för kablarna i kontakterna, så verkar då dom flesta göra. Högtalarna ska fästas i dörren, inte i dörrsidan, så att dörrsidan är lite tunn spelar inte så jättestor roll men det är alltid en fördel att styva upp och dämpa. Enklaste/bästa sättet då är att lägga på plast och glasfiber på baksidan och sen (om du vill) på med dämpmatta både på dörr och dörrsida.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Like it German
378 Inlägg
2 maj 2010
Vi borrade hål på min morbrors 9.5a iaf smile

Hur många skruvar fick du över?....

1 903 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Till att börja med så får du i 6,5" i dörrarna, behövs en hållare till dom men det gör det oavsett. Sen så är det nog fram med borren som gäller och göra egna hål för kablarna i kontakterna, så verkar då dom flesta göra. Högtalarna ska fästas i dörren, inte i dörrsidan, så att dörrsidan är lite tunn spelar inte så jättestor roll men det är alltid en fördel att styva upp och dämpa. Enklaste/bästa sättet då är att lägga på plast och glasfiber på baksidan och sen (om du vill) på med dämpmatta både på dörr och dörrsida.

nja du, det vetefan om ja får i. mätte idag och hålet i dörrsidan är 5.25". ska man få i större så får ju antingen högtalaren sticka ut ganska så mycket och sen lägga något emellan eller kapa upp hålet. och hur jag än gör då så får man inte dit gallret. hmm

hur menar du med att högtalaren ska fästas i dörren? asså jag kanske är helt ute och cyklar men menar du att högtalaren ska skruvas i plåten innuti och inte i själva dörrsidan? fan va dum jag kände mig helt plötsligt hmm jag har aldrig haft dörrsidan borta så har inte en aning om hur det ser ut bakom. har bara kunnat se och känna genom hålet.
har du någon bild på hur den där adaptern ser ut så man kan bilda sig en uppfattning? smile

OM detta nu blir av så kommer jag att dämpa dörrar och dörrsidor så mycket det bara går. känns dumsnålt att inte göra det när man endå har rivit ner det smile

MVH Fredrik

1 903 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
kimmy89 skrev:

okej, i plåten eller i kontakten? smile om det var i plåten, hur gjorde ni genomföringen för kablarna? smile

MVH

16 197 Inlägg
2 maj 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
kimmy89 skrev:

okej, i plåten eller i kontakten? smile om det var i plåten, hur gjorde ni genomföringen för kablarna? smile

MVH

jo man får dit 6,5" fram...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 903 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
jo man får dit 6,5" fram...

okej. som det ser ut nu eller om jag kapar? eftersom hålet är i dörrsidan är 5.25" så kommer väl delar av högtalaren att bli skymd bakom då? förstår du hur jag menar?

jag gick in och kollade på bilderna i ChriZtoffers projekttråd och nu fattar jag på ett ungefär hur högtalarna sitter fast, jag trodde först att dom var skruvade direkt i själva dörrsidan.

ni får ursäkta mina dumma frågor. har aldrig pysslat med sånt här förrut.

MVH Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (2 maj 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2010
Det sitter då 6,5" original i framdörrarna på alla Saabs nyare bilar så jo, det går i. wink Och ja dom ska monteras i plåten, inte i dörrsidan. Varför får du lista ut själv men du kan ju känna efter vilken som är stabilast...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det sitter då 6,5" original i framdörrarna på alla Saabs nyare bilar så jo, det går i. wink Och ja dom ska monteras i plåten, inte i dörrsidan. Varför får du lista ut själv men du kan ju känna efter vilken som är stabilast...

aha okej. jo det förstår jag också vilket som är stabilast wink

men om vi tar en titt på bilden som swedenrockers postade så är hålet i dörrsidan 5.25"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/919831_ipb6nw.jpg

men det gör alltså ingenting då att det hålet är mindre? tongue eller? och om det nu ändå inte ska sitta en högtalare i dörrsidan, varför har då hålet exakt samma dimension som en vanlig storlek på högtalare? tongue får inte ihop detdär riktigt. men säger ni att det är 6.5" så är de det, jag tror er rolltongue

swedenrocks: tack för bilden! det klarnade lite mer iaf för mig smile

MVH Fredrik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2010
Varför det är så kan jag inte svara på, men jag tror att själva hålet där ungefär motsvarar konarean på en 6,5" högtalare, så det är lugnt. smile Så släng ihop en adapter du (går enkelt att göra i tex MDF) och sätt fast där i dörren och i med 6,5" midbasar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Varför det är så kan jag inte svara på, men jag tror att själva hålet där ungefär motsvarar konarean på en 6,5" högtalare, så det är lugnt. smile Så släng ihop en adapter du (går enkelt att göra i tex MDF) och sätt fast där i dörren och i med 6,5" midbasar.

okej, jävla saab som förvirrar mig tongue haha.
aa jag får se hur jag gör. måste erkänna att jag är sugen på det men det medför så mycket arbete och jag har ännu inte bestämt mig hur högt jag ska prioritera ljudet i bilen. finns ju tyvärr så mycket man vill göra men så lite att spendera sad
du ska ha stort tack för hjälpen i alla fall smile din projekttråd har gett mig en massa inspiration, grymt bygge du gör verkligen! smile

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2010
Om det är högtalarna du är fundersam över så går det ju självklart att köra med 5,25" också, ifall du nu har såna liggande. Men montera dom i dörren ändå, dörrsidan är inte stabil och det kommer kosta en del att få den stabil. wink Om det är adaptern du är fundersam över så finns det ju färdiga att köpa, men dom kostar en del och är inte lika stabila som en du gör själv i tex MDF.

Tack så mycket du! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
ne jag har tillgång till snickeriverkstad på jobbet så ifall det blir av så bygger jag egna adaptrar. smile
frågan är om jag ens ska ge mig på projektet med att sätta högtalare i dörrarna, börjar mer och mer luta åt att enbart byta originalhögtalarna och HU mot lite andra saker. sen i framtiden kanske skaffa ett kraftigare framsystem med steg till.

som fattig student så får man prioritera ganska så hårt har jag märkt hmm antingen lägga alla pengarna på ljud och få en "hyffsad" anläggning eller skaffa sig billigare saker och ha råd att göra övriga bilen fin med tongue

och med tanke på att detta är första gången jag ger mig på något sånt här så tror jag att jag blir nöjd även med en billig anläggning, det enda jag har att jämföra med är ju Saabs AS1 och mycket sämre än så kan det ju inte bli wink hehe

men nu vet jag på ett ungefär vad som krävs för att kunna montera högtalare i dörrarna och vad som behöver göras då smile

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (3 maj 2010)

16 197 Inlägg
3 maj 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
ne jag har tillgång till snickeriverkstad på jobbet så ifall det blir av så bygger jag egna adaptrar. smile
frågan är om jag ens ska ge mig på projektet med att sätta högtalare i dörrarna, börjar mer och mer luta åt att enbart byta originalhögtalarna och HU mot lite andra saker. sen i framtiden kanske skaffa ett kraftigare framsystem med steg till.

som fattig student så får man prioritera ganska så hårt har jag märkt hmm antingen lägga alla pengarna på ljud och få en "hyffsad" anläggning eller skaffa sig billigare saker och ha råd att göra övriga bilen fin med tongue

och med tanke på att detta är första gången jag ger mig på något sånt här så tror jag att jag blir nöjd även med en billig anläggning, det enda jag har att jämföra med är ju Saabs AS1 och mycket sämre än så kan det ju inte bli wink hehe

men nu vet jag på ett ungefär vad som krävs för att kunna montera högtalare i dörrarna och vad som behöver göras då smile

MVH

att byta 3,5" i brädan utan att montera 6,5" i dörrarna e helt bortkastade pengar enligt mig..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2010
Nja Evil, där håller jag nog inte med! Ett par bra 3,5" koaxialer i brädan gör underverk då originalhögtalarna i AS1/2 systemen suger! Fast det gör ju såklart en stor skillnad att sätta i högtalare även i dörrarna, men där krävs det då betydligt mer jobb för att det ska bli bra.

Och till TS, att skylla på att man är student funkar inte, det är jag också. wink Man får bara omprioritera lite & ta det över en längre tid. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nja Evil, där håller jag nog inte med! Ett par bra 3,5" koaxialer i brädan gör underverk då originalhögtalarna i AS1/2 systemen suger! Fast det gör ju såklart en stor skillnad att sätta i högtalare även i dörrarna, men där krävs det då betydligt mer jobb för att det ska bli bra.

Och till TS, att skylla på att man är student funkar inte, det är jag också. wink Man får bara omprioritera lite & ta det över en längre tid. smile

haha, ofan tongue skulle man inte kunna tro när man läser igenom ditt projekt och ser vad det är för prylar du använder tongue jo precis, det handlar ju om att prioritera, och ännu har jag inte bestämt mig hur högt på priolistan ljud står wink är rädd för att ja kommer fastna för det såfort man börjar göra små uppdateringar, hehe.

MVH

248 Inlägg
3 maj 2010
Jag har lösningen! gör som jag, montera 6 tumsbas i rör nere vid fötterna på passagerarplatsen. Ska ordna bilder. Att dämpa 2 dörrar och dra kablar blir mycket dyrare om det ska bli någorlunda bra.

Sök