3560
Sök

Hur kopplar jag in ett till slutsteg?

248 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
hej!

jag har idag ett slutsteg  ( http://www.kenwood.eu/products/car/ampl … 4/details/ ) som driver en bas och ett par 3,5or.
Hur gör jag nu om jag vill ha ett till slutsteg i bilen?

På stereon ( http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16285 ) finns det 4 lågnivåutgångar men nu är alla upptagna ju?
Ström antar jag att jag kan ta från samma strömkabel som nuvarande steget.
Hur gör jag med remote? dra en ny eller finnns det någon utgång på steget som jag kan koppla remotekabel mellan de olika stegen? Nuvarande remote sitter ihop med den ena lågnivåkabeln.
Senast redigerat av Jockessaab (2 maj 2010)

2 914 Inlägg
2 maj 2010
går köpa en Ysplit och dela vid stegen.
(exempel: http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=631)

248 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Okej så detta löser problemet med lågnivåutgångarna, kanon. Hur gör jag med remoten då?
På slutsteget finns de nått som heter "speaker level input". Hur fungerar det? Jag kan koppla ihop ett steg som ger extra kraft åt högtalarna och basen som redan drivs med nuvarande steget eller vadå?
Vore smidigt om man kunde koppla ihop stegen så de startade samtidigt också.

2 914 Inlägg
2 maj 2010
Jockessaab skrev:
Okej så detta löser problemet med lågnivåutgångarna, kanon. Hur gör jag med remoten då?
På slutsteget finns de nått som heter "speaker level input". Hur fungerar det? Jag kan koppla ihop ett steg som ger extra kraft åt högtalarna och basen som redan drivs med nuvarande steget eller vadå?

jo detta ska lösa lågnivån
du kan nog paralellkoppla REM, dock inte fler än 2 steg, då kan du köpa ett extraljusrelä och koppla via,

"speaker level input" ska jag inte uttala mig om,

du tänkte “Amp Chain Mode” så att ett steg agerar plus och det andra minus eller vad menar du??

187 Inlägg
2 maj 2010
kalle_kalle skrev:
Jockessaab skrev:

jo detta ska lösa lågnivån
du kan nog paralellkoppla REM, dock inte fler än 2 steg, då kan du köpa ett extraljusrelä och koppla via,

"speaker level input" ska jag inte uttala mig om,

du tänkte “Amp Chain Mode” så att ett steg agerar plus och det andra minus eller vad menar du??

"speaker level input" innebär att man tar signal via högnivå! Man använder sig utav högtalarutgången från stereon till förstärkaren "speaker level input". Om man saknar lågnivåutgångar på stereon kan man använda sig utav högnivån.

Nya planer..

248 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Så här står det i information på kenwoods hemsida:

Speaker level Input
You can add a power amplifier to your existing system and enjoy more dynamic
car audio sound. By using the Speaker Level Input function of the Amplifier, the
music signal can be picked up from the existing speaker wiring and routed to the
extra power amp for amplification to drive higher-power speakers. For users
who are looking for more bass, Kenwood also offers the Powered Subwoofer
with Speaker Level Input capability. Add a new dimension to your system by
adding the experience of impressive bass response.

Fattar inte riktigt tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 maj 2010
Jockessaab skrev:

Speaker level Input
car audio sound. By using the Speaker Level Input function of the Amplifier, the
music signal can be picked up from the existing speaker wiring and routed to the
extra power amp for amplification to drive higher-power speakers. For users

LÄSER du ens svar i tråden? wink

snirrealm skrev:
"speaker level input" innebär att man tar signal via högnivå! Man använder sig utav högtalarutgången från stereon till förstärkaren "speaker level input". Om man saknar lågnivåutgångar på stereon kan man använda sig utav högnivån.

Enkelt uttryckt:
Istället fär lågnivå så använder du signalen från enhetens högtalarutgångar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

248 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
"For users
adding the experience of impressive bass response."

Är det någon aktiv bas man kopplar in i speaker level input uttaget och så är det klart?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2010
NEJ! "Speaker level input" är som det låter och som skrivits ett antal gånger redan, en INgång! Om du inte har lågnivå ut från huvudenheten så kan du istället koppla in högnivå (högtalarkablarna) till steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

187 Inlägg
3 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
NEJ! "Speaker level input" är som det låter och som skrivits ett antal gånger redan, en INgång! Om du inte har lågnivå ut från huvudenheten så kan du istället koppla in högnivå (högtalarkablarna) till steget.

Inte alltid så lätt detta (a)

Nya planer..

248 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Hehe med risk att bli skriken åt igen så tycker jag ändå att detta betyder att kenwood säljer en produkt (bas) som man kopplar direkt till "speaker level input" då den har "speaker level input capability".
Det var det jag undrade när chriztoffer tappade fattningen tongue

"For users
adding the experience of impressive bass response."

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2010
Får väl försöka behärska mig lite nu då... wink Läs igen nu var det står, det står INPUT! Inte OUTPUT! Det är alltså en INGÅN till steget, inte någon UTGÅNG! Vitsen med den anslutningen är (återigen, suck...) att man kan ansluta steget till en original huvudenhet (stereo) eller annan där det inte finns någon lågnivåutgång utan bara högnivå (högtalarutgångarna). Den texten som står där handlar troligtvis om nån aktiv baslåda med den funktionen. PUNKT! wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (4 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 maj 2010
Delade upp texten i två sycken.

Jockessaab skrev:

Speaker level Input
extra power amp for amplification to drive higher-power speakers.

Som vi redan påpekat:
Detta används om man saknar lågnivå på enheten.
Då kopplar man in sig på befintliga högtalarkablar för att ge steget signal.

Jockessaab skrev:
For users who are looking for more bass, Kenwood also offers the Powered Subwoofer

Ja.
Just detta stycke talar om att Kenwood även har aktiva basar som har högnivåsignal in.

Oftast är dessa inte mkt att hänga i granen, men det finns mer riktiga lådor med som har inbyggt steg vilket således gör dem till aktiva basar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök