Har en 245 för några ynka tusen på annons, som svenskar inte ens förmått sig att kolla på. Däremot har jag fått väldigt många ifrån Holland som säger sig köpa bilen utan att ens titta på den.
För ca 5min fick jag ett mail med den här texten
Hello Henrik,
Is my money not good for you ? I wil pay you Sek. ***** for your Volvo. I pay without look at your car. After I have payed you, the transportcompany (eurotransport .SE from Stockholm/Orobro) wil pick-up the car. Wil you send me by mail your bankaccountnumber, place from the bank, your name and livingplace, and I transfer the money tonight.
I buy every week volvo's in Sweden. I have never problems with anybody. I am from Holland. In 2 weeks the Volvo is on a dutch registration. You can keep the numberplates ! There is no risk for you. You have the money before they come to pick-up the Volvo.
Wil you answer my mail please ?
Thanks,
Regards, **** *******
Jag vet inte hur jag känner för att sälja till utlandet. Jag har hört att det bara brukar bli en massa strul med nummerplåtar och ägandebevis osv? Hur ska jag ens lösa det med underskrifter och hit och dit? Help
Swissnr har jag sedan innan, men då förmodar jag att allt jag behöver göra är att 1 skicka över uppgifterna, 2 vänta på att pengarna kommer in på kontot 3 behålla skyltarna 4 vänta på att transportfirman ringer och hämtar bilen 5 skicka in skyltar och reg bevis med export?
Men jag har funderingar på att avregga den som export ändå faktiskt. Angående den 3e punkten om man ska avregga den som export
*kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.
Dessa är alltså inget som automatiskt skickas hem till mig, utan detta ligger på den nya ägaren att skicka dessa till mig? Eller rättare sagt... det ligger på mig att få dom skickade till mig, från honom...
Verkar inte vara några problem. jag sålde AE86:an till Finland & fick ett handskrivet brev tillbaxs som jag skickade in tillsammans med skyltarna så vart bilen avgreggad.
Jag vettefan.. Alltså.. Om det är nått jag lärt mig genom att läsa alla trådas om export och import är att om det känns konstigt, SKIT I DET.
Men! Jag vettefan om det är konstigt bara för att jag inte fatta.. Jag skickade för en stund sedan ett mail, där jag skulle återkomma efter jag kontrollerat några saker angående export.
Punkt 2 för att export är * fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. Säljaren kan kontrollera om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte genom att kontakta Transportstyrelsen. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.
Här är svaret jag fick precis:
No problem, I understand you are a bit worry. I need absolutly Registrerings beviset I and part two. (the blue and the yellow.) The Dutch transportsterylsen needs it because they wil check everything. After the control, they send a message to Orobro Transportstyrelsen, that your volvo is Dutch. Then you get papers from your Transportstyrelsen that your volvo is out of the swedish register.
Enligt TS ska JAG skicka in reg2, men köparen säger att han ska visa upp det för holländarna där nere? Är det något jag inte fattar bara? Oroar jag mig för inget?