3482
Sök

Köpa bil nu i veckan - vilken försäkring

6 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Ska köpa bil nu i veckan i 20tusen kronors klassen, är det värt att ens ha halvförsäkring då det kostar fan eftersom man är så pass ung,

vad kör ni på?

tips på billiga försäkringsbolag?

7 274 Inlägg
9 maj 2010
Vad gör du om bilen blir stulen eller brinner upp?
Kan du klara dig ändå utan bekymmer så kanske du inte behöver halvförsäkring.
Men halv och trafik brukar inte skilja sig så jättemycket.
Det är oftast helförsäkringen som drar upp priset en del.

Ring runt och fråga, bara dom själva som har svar om vad det kostar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
9 maj 2010
Randomguy skrev:
Hej!

Ska köpa bil nu i veckan i 20tusen kronors klassen, är det värt att ens ha halvförsäkring då det kostar fan eftersom man är så pass ung,

vad kör ni på?

tips på billiga försäkringsbolag?

För min egen del så har vi nästan alla fordon och huset försäkrade i Vesta och jag upplever dom som lite billigare men dom försäkrar inte gärna bilar äldre än 10 år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Täcker halvförsäkring nåt mer än stöld och brand? känns som det skulle jag klara mig utan, den ska stå i garage hela tiden.

skulle nån köra på mig så är det väl personen som får betala? det är väl bara om jag gör något fel som jag åker på deT?
Senast redigerat av Randomguy (9 maj 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
Atava brukar generellt vara de billigaste om man som jag och säkert du med har "oturen" att befinna sig på fel sida 30-strecket och bo i en större stad. Sedan verkar många fått uppleva att de är lite si och så att ha med att göra när olyckan är framme. Men det är alltid de missnöjda som hörs mest, och man vet aldrig riktigt säkert omständigheterna runt ärendet. Jag har valt Atava, men räknar också med att det kan strula om det händer något, som med alla försäkringsbolag. IF vill ju t ex inte ersätta stulna bilar med immobilizer, med motiveringen att de "inte går att stjäla".

Jag råder dig att läsa på om nackdelarna med att försäkra på mamma och pappa om du skulle börja fundera i sådana banor, så att du vet vad du ger dig in på.

Atava täcker i alla fall stöld/brand, glas, rättsskydd, ev motor och bärgning på halvförsäkring, eller medium som dom kallar det, men det kan skilja från bolag till bolag vad . För en tia i månaden har jag även 0 kr i självrisk vid vandalisering. För mig är det ingen större merkostnad med helförsäkring, då trafikförsäkringen är den riktigt dyra biten. Mellan trafik och halv skiljer det inte mer än 10-15 procent. Att byta en vindruta om du inte har halvförsäkring går loss på mellan 5-10k, vilket säkert svider på en bil för 20k.
Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)

836 Inlägg
10 maj 2010
jag säjer så här, ett försäkringsbolag som har dom här öppetiderna på telefon:

Telefon: 0771 - 12 82 90
Helgfri mån-tors: 09:30-11:30 samt 13:30-14:30
Fredagar: Stängt

ska man inte ha som försäkringsbolag! vilket betyder atava...har aldrig varit med om dess like när det kommer till det företaget! uscha mej, har trygghansa nu betalar gärna mer och vet att jag får tag på folket tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
Öppettiderna suger, men man kan teckna försäkring på nätet, ändra försäkringen på nätet, och även göra skadeanmälan på nätet. Varför behöver man då komma i personlig kontakt med en telefonist dygnet runt?
En stor "reell" nackdel de flesta verkar vara överens om är att de verkar "glömma" att avsluta ditt autogiro om du ställer av eller säljer bilen.
Men jag propsar inte för något bolag även om jag råkar ha det, det var billiga bolag för unga som efterfrågades, och i det avseendet är Atava svåra att konkurrera med. Sedan att man i regel får vad man betalar för är svårt att komma undan. Tänker man försäkra ett trimmat fordon och bryta mot trafikregler i samband med olyckor tror jag inte något bolag är så bra att ha att göra med.
Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)

836 Inlägg
10 maj 2010
ska tillägga att jag hade atava på min 200sx när jag var 21 och trygghansa visade sej vara billigare!!

836 Inlägg
10 maj 2010
Kan du betala ut dina försäkrings pengar själv på nätet med? tongue som sagt oseriöst företag när företaget i princip inte har någon kundservice utan mer att man ska göra allt själv så dom slipper ta hand om saker....men visst ska man bara ha trafik försäkring på bilen så kan man väl ta det billigaste man hittar för då kvittar det nästan

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
Nu hänger jag inte med riktigt? Betala ut sina försäkringspengar själv på nätet? Nu har jag inte varit emd om någon olycka där jag fått pengar av FB, men jag förställer mig att de sätter in dom på ett konto du uppger. Behöver jag uppge ett kontonummer kan jag faktiskt tänka mig att ringa dom på arbetstid, eller vänta till efter helgen på pengarna. Tanken med kundservicen eller rättare sagt avsaknaden av densamma är att sänka premierna.

Vilket bolag som är billigast för en själv får man som sagt undersöka då det varierar kraftigt från person till person även på samma bil. Trygg Hansa var näst billigast i högen för mig, skiljer ett par hundra.

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
10 maj 2010
Skillnaden mellan trafik o halvförsäkring brukar inte vara så stor. Mitt tips är att ringa runt o fråga olika bolag. Jag köpte min Uris i förra veckan o den var avställd så det var inte bråttom med försäkring på den men är bilen påställd så är det viktigt att försäkra den från första dagen annars får du TFF(trafik försäkrings föreningen) på dig. Hur som helst ringde jag runt till: IF, TryggHansa, Folksam o Länsförsäkringar o det skiljde väldigt mycket i pris, jag helförsäkrar iofs min bil men det billigaste var TryggHansa 294:-/mån o det dyraste var Folksam 734:-/mån så det finns en hel del att vinna på att ringa runt o fråga.
Senast redigerat av Fladdermusen (10 maj 2010)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

836 Inlägg
10 maj 2010
Andromeda skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt? Betala ut sina försäkringspengar själv på nätet? Nu har jag inte varit emd om någon olycka där jag fått pengar av FB, men jag förställer mig att de sätter in dom på ett konto du uppger. Behöver jag uppge ett kontonummer kan jag faktiskt tänka mig att ringa dom på arbetstid, eller vänta till efter helgen på pengarna. Tanken med kundservicen eller rättare sagt avsaknaden av densamma är att sänka premierna.

Vilket bolag som är billigast för en själv får man som sagt undersöka då det varierar kraftigt från person till person även på samma bil. Trygg Hansa var näst billigast i högen för mig, skiljer ett par hundra.

Ironi min vän, ironi....i alla fall jag anser att försäkringen e som allt annat, du får oftast vad du betalar för!

128 Inlägg
10 maj 2010
Jag har haft Atava när jag krockade med saaben ... o där va de inga problem alls.
Det tog typ en vecka  så hade ja pengarna på konto , för saaben skulle skrotas
Så jag har bara bra erfarenhet av dom

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

6 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Har kollat runt lite och atava värkar ju lite schysst, är endå bara 23år och det är ju ganska dyrt eftersom man är under 25. halvförsäkring räcker väl på en bil för 20-25k ? eller vad tycker ni?
Senast redigerat av Randomguy (10 maj 2010)

* Voff voff *
10 570 Inlägg
10 maj 2010
Atava fortsatte att dra pengar från mitt konto trots att dom skickat ut papper på att försäkringen var avslutad! Även efter att jag mailat dom, och fått till svar att dom skulle betala tillbaka pengarna, drog dom istället pengar ytterligare en gång...

Detta är c:a 2 år sedan och jag har fortfarande inte fått tillbaka dessa pengar trots både mail och telefonsamtal till dom...! Jag gav dock upp och slutade maila/ringa till dom för c:a 1 år sedan...

Seriöst bolag? Döm själva...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
Randomguy skrev:
Har kollat runt lite och atava värkar ju lite schysst, är endå bara 23år och det är ju ganska dyrt eftersom man är under 25. halvförsäkring räcker väl på en bil för 20-25k ? eller vad tycker ni?

Tänk så här:

Om du väljer halvförsäkring, hur mycket sparar du då? Blir det halva premien, eller sparar du bara 10-15% jämfört med helförsäkring? I värsta fall kvaddar du en bil för 20-25k och får inte en krona för det. Skulle du ha råd att ta den smällen, och ha pengar till att köpa en likvärdig? Jag undrar ju, eftersom du tvekar att betala för en helförsäkring. Själv betalar jag 644/månad för en helförsäkring, medan halvförsäkringen skulle gå på 550. Ingen större skillnad med andra ord.

228 Inlägg
10 maj 2010
atava är väl billigast! Jag kör på länsföräkringar och dom ligger väldigt lågt oxå för att vara ett stort bolag! iaf för mig!

Det e VI som e HAMMARBY!

Sök