Atava brukar generellt vara de billigaste om man som jag och säkert du med har "oturen" att befinna sig på fel sida 30-strecket och bo i en större stad. Sedan verkar många fått uppleva att de är lite si och så att ha med att göra när olyckan är framme. Men det är alltid de missnöjda som hörs mest, och man vet aldrig riktigt säkert omständigheterna runt ärendet. Jag har valt Atava, men räknar också med att det kan strula om det händer något, som med alla försäkringsbolag. IF vill ju t ex inte ersätta stulna bilar med immobilizer, med motiveringen att de "inte går att stjäla".
Jag råder dig att läsa på om nackdelarna med att försäkra på mamma och pappa om du skulle börja fundera i sådana banor, så att du vet vad du ger dig in på.
Atava täcker i alla fall stöld/brand, glas, rättsskydd, ev motor och bärgning på halvförsäkring, eller medium som dom kallar det, men det kan skilja från bolag till bolag vad . För en tia i månaden har jag även 0 kr i självrisk vid vandalisering. För mig är det ingen större merkostnad med helförsäkring, då trafikförsäkringen är den riktigt dyra biten. Mellan trafik och halv skiljer det inte mer än 10-15 procent. Att byta en vindruta om du inte har halvförsäkring går loss på mellan 5-10k, vilket säkert svider på en bil för 20k.
Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)